Faste før neutralisering, hvor længe?

Jeg har to katte der er udstationeret og nu skal neutraliseres, da hun bestilte tid ved dyrlægen fik hun af vide de skulle faste fra kl 16 dagen før??
Det er 16 timer, i min verden lyder det helt groteskt. En kat er da ikke 16 timer om at tømme sin ventrikel. Jeg ringede til den pågældende dyreklinik og fik af vide vi da kunne vente til kl 20 (den måtte dog godt få vand)

Alle i kloge mennesker derude må da vide om der ikke ligger noget forskning i den retning.
Inden for mennesker er der jo forsket en del hvor det viser sig en forringet heling samt opvågningsforløb ved for længe faste, de steder de er helt fremme i skoen snakker vi om små måltider 2 timer før en operation.

Jeg har google på nettet og det jeg sådan lige umiddelbart finder er sådan meget svævende med 6-12 timers faste. Derfor ville det være dejligt med nogle eventuelt kilde henvisninger, ja det kan da også være dyr skiller sig markant ud fra mennesker på det punkt, men det ville da undre mig meget.

Tusind tak for hjælpen

Mange hilsner
Heidi

For mennesker hedder det spise frem til 6 timer før, og klare væsker 2 timer før, men vi plejer at tage mad og vand fra misserne, når vi går i seng (så slipper jeg da for at skulle stå op midt om natten for det).

Hvis mine har skullet i narkose har det været fra kl 20 aftenen før :slight_smile:

Den ene gang jeg har skullet have en kat neutraliseret, sagde dyrlægen faste fra midnat. Og katten skulle på operationsbordet fra morgenstunden.

Det er meget afhængig af hvor du befinder dig. De er lidt længere fremme med det emne oppe i sverige. Der skal man drikke 400 ml protein drik 2 timer før.
Men nu var det jo heller ikke mennesker ;o)

Jeg plejer også at tage maden fra dem når jeg går i seng.

Altså 12 timer, det er længe for en sund rask kat med en sund rask fordøjelse syntes jeg.

Fastede vores fra kl. 17 dagen før, da de blev fikset i sin tid og det var aaaaalt for lang tid, fik jeg så af vide af dyrlægen. :frowning:

Så vidt jeg husker, så er det vist fint nok at faste dem fra kl. 23 om aften, hvis de skal fikses dagen efter og så har vi fået af vide, at de godt må få vand, men det er der vist også delte meninger om.

[quote=Heidi;179639]Det er meget afhængig af hvor du befinder dig. De er lidt længere fremme med det emne oppe i sverige. Der skal man drikke 400 ml protein drik 2 timer før.
Men nu var det jo heller ikke mennesker ;o)

Jeg plejer også at tage maden fra dem når jeg går i seng.

Altså 12 timer, det er længe for en sund rask kat med en sund rask fordøjelse syntes jeg.[/quote]
Vi har skam også præsteret at glemme fasten. Det fortalte jeg dyrlægen, da jeg afleverede katten om morgenen, og det var ikke noget problem. Bare de vidste det, så de kunne tage deres forholdsregler - hvis nu.

min sunde logik og kendskab til anatomi siger mig også at 16 timer er alt for lang tid, men det kunne jo være dejligt at tage noget på skrift med ned til dyrlægen og snakke med ham om emnet, jeg mener, det er let at komme og sige, de siger alle sammen at… Det er jo ikke et godt argument for noget som helst, men undersøgelser og litteratur er vejen frem til at få bugt med gammeldags uopdaterede metoder.
Men igen, det kan jo være der sidder et klogt hovede og siger, den er sgu go nok, de har så langsom en fordøjelse.

Jeg får altid at vide at senest ved midnat, skal maden tages fra dem. Vandet må de godt beholde :slight_smile:

Jeg ved godt man sagtens kan bedøve en kat der ikke er fastende, men det er nu heller ikke hensigtsmæssigt.

Ja, det er også 8 timer og giver mere mening. Men som sagt, hvor finder man noget på skrift om emnet?

Herhjemme faster dyr natten over - dvs fra klokken ca 11 - hvor jeg fodrer med vådmad og til de køres til dr. dyr næste morgen klokken 8.

Alle faster - sympatifaste kalder vi det :slight_smile: Og de hader mig for det…

Det er også svært bare at tage maden fra en.
Men har jeg killinger må den fastende for sig selv.

Dyrlægen fortalte os at de skulle faste fra ca. kl 20 dagen inden da de skulle neutraliseres :slight_smile:

De mange gange, jeg har fået katte neutraliseret, har fastetiden mht. foder for de voksnes vedkommende været 6 timer før operation, 3 timer for killinger. Det kan faktisk være ret farligt for deres vedkommende at faste i for lang tid pgr. narkose/blodsukkerfald.

Vand har de hele tiden.

Nogle gange har kattene/killingerne ikke fastet overhovedet, og det har ikke haft nogen betydning.
Dyr, der skal akut-opereres, faster af gode grunde heller ikke.

Min dyrlæger siger i øvrigt, at lukkemekanismen til luftrøret for kattes vedkommende, er utroligt fintfølende. De har aldrig oplevet en kat få noget i “den gale hals” selv under den dybeste narkose.

Måske nogle dyrlæger kræver lang tids faste for at undgå ekstra rengøringsarbejde, hvis katten har afføring eller tisser under narkosen.

Hej Mega og tak for dit input.

Har du evt nogen henvisning til noget litteratur om det…?? eller kan du evt fortælle hvilken dyrlæge du anvender…??

Jeg er helt sikker på at ønsket om 16 timers faste bunder i uopdateret viden, og derfor vil jeg jo gerne anvende noget go brugbar opdateret viden til at give den pågældende dyrlæge som evt kan få bugt med de ideer og gamle opfattelser.

Voksne fastes fra midnat - killinger som Mega skriver kun 3-4 timer, de går hurtig sukkerkolde.

Jeg koger gerne noget kylling, vandet fra det får de med druesukker i om natten. Det giver trods alt noget energi.

Der er kyllingekødsfest når de kommer sultne hjem fra Dyreklinikken Skovlunde-Herlev.

Henvise til litteratur om emnet kan jeg ikke, men jeg har brugt Faxe Dyrehospital i nu 16 år, og de er ret opdaterede.

PS: Jeg er så heldigt stille, at jeg ikke behøver aflevere katte til operation om morgenen, men aftaler et tidspunkt, hvor jeg kommer med dem. Så har jeg min nysgerrige næse med i foretagendet og kan tage hjem med kattene, når de er vågnet, og så risikerer jeg heller ikke, de skal sidde unødigt i mange timer og vente på operation.
Har hørt om flere tilfælde, hvor katte, der er indleveret kl. 8, først opereres f.eks. kl. 13.

Jeg tror jeg vil prøve og ringe til faxe i tilfælde af jeg ikke finder noget i løbet af aftenen, de må jo have deres grunde til at gøre som de gør.

For pokker hvor det irriterer mig når en ellers god dyrlæge sidder fast i den slags pjat og ikke følger med tiden.

Fastetiden kan have noget at gøre med dyrlægens valg af narkose. Ikke noget jeg ved, men det kunne være muligt.