Jo måske hvis jeg havde store hunde…men NU ER det store katte…men de har kattemaver så her står jeg ved hvad min erfaring siger mig… er ret :høhø:
Kattens fordøjelsesopbygning er faktisk faste noget der burde være forbudt, men da den skal i narkose og man frygter kvælning og som dyrlæge står til ansvar over for klienten som jo i den grad har følelserne med, så gardèrer man sig.
En kats lever er yderst sårbar og mangles der næring for længe kan livsfarlige stofskifteforstyrrelser udvikles.
Hvem har ikke hørt om fedtlever.
Nu er 12 timer ikke længe, men IGEN med en lille mave og et nurtigtoptagende foder så er 12 timer dybt overdrevet.
Og er det mislinger ville jeg end ikke lade det være de 6-7 timer jeg ellers praktiserer.
[quote=kamikaze;533138]Jo måske hvis jeg havde store hunde…men NU ER det store katte…men de har kattemaver så her står jeg ved hvad min erfaring siger mig… er ret :høhø:
Kattens fordøjelsesopbygning er faktisk faste noget der burde være forbudt, men da den skal i narkose og man frygter kvælning og som dyrlæge står til ansvar over for klienten som jo i den grad har følelserne med, så gardèrer man sig.
En kats lever er yderst sårbar og mangles der næring for længe kan livsfarlige stofskifteforstyrrelser udvikles.
Hvem har ikke hørt om fedtlever.
Nu er 12 timer ikke længe, men IGEN med en lille mave og et nurtigtoptagende foder så er 12 timer dybt overdrevet.
Og er det mislinger ville jeg end ikke lade det være de 6-7 timer jeg ellers praktiserer.[/quote]
Ja hvordan kan man forklare det til dem som hver dag bare fodrer to gange?
Det vil jo sige at der går ca 12 timer mellem hvert måltid altid, ja jeg kan ikke lide det, jeg syntes at det er synd for de katte…
[quote=Dyrlægen;533108]Hvis man skal følge hvad der står i de tykke lærebøger hedder det: Faste 8-12 timer før narkose. Mange steder starter man operationer først på formiddagen. Måske kl. 9 eller 10.
Så du kan måske godt trække den et par timer (bare huske at sige det, når du afleverer), men faste fra først på aftenen er (desværre) helt korrekt. Jeg tror nogle dyrlæger giver senere tidspunkt af hensyn til dyrene og de kan måske have en personlig erfaring for at det nok går an alligevel.
/Søren[/quote]
hvis man
mange steder
kan du
jeg tror
jeg er ikke man, og min dyrlæge er ikke mange steder, kan ja og… DU tror
Jeg er har det virkeligt dårligt med at du kalder dig “dyrlægen” og det står jeg ved…jeg vil foreslå at du ændrer navn til Søren, DET ville JEG have det rigtig godt med.
og nej der er intet personligt i den udtalelse, jeg bor i Skanderborg, men jeg synes ikke du som “dyrlægen” giver nyttigere info, end vi alle kan finde på nettet, nærmere tvært om…
skulle jeg få et kort for mit indlæg, så ses vi om X tid
[quote=Coon Danica;533142]Ja hvordan kan man forklare det til dem som hver dag bare fodrer to gange?
Det vil jo sige at der går ca 12 timer mellem hvert måltid altid, ja jeg kan ikke lide det, jeg syntes at det er synd for de katte…[/quote]
De burde sætte dem ind i hvad katten består af og hvordan den fungerer.
Og gider de ikke det, burde de holde kompostorm istedet…de er selvforsynende.
Tak for alle svarerne 
Jeg er nu glad for min dyrlæge og vil absolut ikke skifte
Hun er smådyrslæge 
Sakset fra siden : “udelukkende for familiens mindre kæledyr: Hunde, katte, kaniner, gnavere, fritter, fugle samt mere eksotiske dyr.”
Jeg gik udfra beskrivelsen jeg læste på hendes side, og ikke udfra det hendes elev havde sagt. Hun sagde nemlig kl.18. Men på siden stod der kl.20. Og han har klaret det til UG, uden opkastninger eller noget 
Han havde selvfølgelig adgang til vand, for det måtte han få helt frem til vi sku afsted
Han blev iøvrigt opereret ret tidligt, for de ringede til min mor kl. 10, og der var det overstået.
Tilde har spist mad, og drukket vand, og har det egentligt fint. Han forstår ikke rigtigt at han ikke er helt kvik, og prøver ihærdigt at løbe omkring, men det lykkes ikke så godt 
Men tak for svarerne 
Jeg er også en af dem der får temmelig mange katte neutraliseret hvert år.
I “gamle dage” fastede mine katte også inden kastrationen.
Men de sidste 10 har vi ikke fastet vores katte før kastrationen. De får
deres sædvanlige dåsemad/kylling om aftenen og har så tørfoder og vand stående som de plejer indtil vi sætter dem i transportkasserne om morgenen og kører dem til dyrlægen hvor de bliver opereret i løbet af formiddagen. Dvs. at de max har “fastet” i 2 - 3 timer afhængig af hvornår
de bliver lagt i narkose.
Vi har ALDRIG haft problemet med dette. Tværtimod.
Vi snakker flere hundrede katte - killinger og voksne - vi har fået neutraliseret hos min dyrlæge - som af gode grunde er meget rutineret.
Når det er sagt - så er det vigtigt at dyrlægen ved hvad man har foretaget sig - i.e. hvis ens dyrlæge kræver faste af katten før narkosen så må man enten gøre det eller finde en dyrlæge der kan klare det/bruger en narkose, hvor det ikke er nødvendigt.
Teresa
[quote=•~ Rikke ~•;532944]Jamen hvis dyrelægen har sagt sådan, så må du jo stole på det 
Men jeg mener nu bestemt, at vi bare skulle tage maden fra, når vi gik i seng aftenen før…[/quote]
nej det skal hun absolut ikke - desværre - det er ikke nødvendigt før kl. sengetid - eks. 6 timer er mere end rigeligt til en voksen kat. Vand kan den få op til 2 timer før narkosen
´HIlsen Heidi