Fattig i Danmark?

[QUOTE=Quivive;740062]Glem nu det med de skide 10 år, du får mig helt op i det røde felt. Da jeg blev sygemeldt i midt halvfemserne blev jeg pisset op og ned af ryggen af det sociale, kort sagt, vi levede i hus uden varme, uden EL, uden en skid, fordi kommunen ikke mente jeg var berettiget til sygedagpenge, jeg var for syg til dagpenge fra fagforeningen og min mand tjente for meget så jeg kunne ikke få kontanthjælp. Vi bedte om hjælp til at betale en skide EL-regning men nej Glenn tjente for meget. Så vi levede af nul og nix.
Og det var under ih den gode regering …
Så jeg endte da tilbage på arbejdsmarkedet hvor jeg så sled mig helt i stykker, endte igen på sygedagpenge, og sørme om ikke pinen havde fået en helt anden lyd. Nu blev der sgu tænkt på mig og min fremtid.
Så for mit og mange andre vedkommende var den regering der har siddet de sidste 10 år MEGET bedre end den der sad før.
Jeg er så pisse træt af at der hele tiden skal nævnes de sidste 10 år som om vi har levet i helvede. Det er ikke sandt og det bliver aldrig sandt.
Verden har været i økonomisk krise og det er fandme ikke Fogh og Lykkes skyld. Så stop det nu med at give skylden på alle andre. Kom med løsningsmodeller og stop med at pege fingre, det er sgu for grimt.

Jeg undskylder på forhånd sproget![/QUOTE]

TAK !!

Jeg ville juble hvis jeg havde 5000 tilbage! Det får vi heldigvis også, men først til januar.

Efter et halvt år hvor man har levet 2 mennesker og 1 kat på kun MIN SU :S SÅ er man sgu desperat, og sulten nogle gange

[QUOTE=Vivi_Fletcher;740075]
Man skal altså have det surt på kontanthjælp - det er jo det, der motiverer til at få et job![/QUOTE]

ja jeg sidder her og kan ikke lade være med at grine

jeg arbejder 2 jobs - et fuldtid med en del overarbejde og et deltid der er lidt mere end 20 timer - og har så meget mindre end hende … hvorfor i alverden skulle hun ville bytte…

jeg ville ikke bytte med mig hvis jeg var hende… tænk på al den fritid hun har :lol:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;740075]
På kontanthjælp mener jeg 5000 kr til rådhed er alt for meget.
Man skal altså have det surt på kontanthjælp - det er jo det, der motiverer til at få et job![/QUOTE]
Jeg kan kun være enig, kontanthjælp bør aldrig være en “hyggestation” men en hjælp til at man kan beholde taget over hovedet og have mad i huset men dælme da kun sådan at man ikke har luksus osv med i bagagen. Jeg må sige at for mig var det flovt at være på kontanthjælpen faktisk fordi jeg havde det så meget bedre end andre, men det jeg så også ser er at man bliver blot sat i arbejdsprøvninger og kurser som stort set ikke giver jobs på længere sigt så der skal virkelig strammes op på det område i høj grad !

[QUOTE=Quivive;740062]Glem nu det med de skide 10 år, du får mig helt op i det røde felt. Da jeg blev sygemeldt i midt halvfemserne blev jeg pisset op og ned af ryggen af det sociale, kort sagt, vi levede i hus uden varme, uden EL, uden en skid, fordi kommunen ikke mente jeg var berettiget til sygedagpenge, jeg var for syg til dagpenge fra fagforeningen og min mand tjente for meget så jeg kunne ikke få kontanthjælp. Vi bedte om hjælp til at betale en skide EL-regning men nej Glenn tjente for meget. Så vi levede af nul og nix.
Og det var under ih den gode regering …
Så jeg endte da tilbage på arbejdsmarkedet hvor jeg så sled mig helt i stykker, endte igen på sygedagpenge, og sørme om ikke pinen havde fået en helt anden lyd. Nu blev der sgu tænkt på mig og min fremtid.
Så for mit og mange andre vedkommende var den regering der har siddet de sidste 10 år MEGET bedre end den der sad før.
Jeg er så pisse træt af at der hele tiden skal nævnes de sidste 10 år som om vi har levet i helvede. Det er ikke sandt og det bliver aldrig sandt.
Verden har været i økonomisk krise og det er fandme ikke Fogh og Lykkes skyld. Så stop det nu med at give skylden på alle andre. Kom med løsningsmodeller og stop med at pege fingre, det er sgu for grimt.

Jeg undskylder på forhånd sproget![/QUOTE]

Inden jeg trækker mig fra tråden her …Det er slet ikke min stil at argumentere politik med følelserne udenpå tøjet :slight_smile:
Du beder mig komme med løsningsmodeller ? …Gerne, jeg tillader mig at henvise til den nuværende regerings løsningsforslag, som JEG osse mener er den rigtige.
At krisen er global, er ganske rigtig, men min påstand er og vil altid være, at DANMARKS krise ikke ville være så voldsom, hvis ikke Fogh havde kastet rundt med skattelettelser til de rigeste …Og så har jeg vist ikke mere at tilføje til tråden her :slight_smile:

[QUOTE=Alice;740089]Inden jeg trækker mig fra tråden her …Det er slet ikke min stil at argumentere politik med følelserne udenpå tøjet :slight_smile:
Du beder mig komme med løsningsmodeller ? …Gerne, jeg tillader mig at henvise til den nuværende regerings løsningsforslag, som JEG osse mener er den rigtige.
At krisen er global, er ganske rigtig, men min påstand er og vil altid være, at DANMARKS krise ikke ville være så voldsom, hvis ikke Fogh havde kastet rundt med skattelettelser til de rigeste …Og så har jeg vist ikke mere at tilføje til tråden her :-)[/QUOTE]

For pokker Alice kan du ikke se at du ikke kan komme med en påstand uden lige og skulle pege fingre igen, det er sgu ikke ret konstruktivt, tværtimod.

[QUOTE=Alice;740089]Inden jeg trækker mig fra tråden her …Det er slet ikke min stil at argumentere politik med følelserne udenpå tøjet :slight_smile:
At krisen er global, er ganske rigtig, men min påstand er og vil altid være, at DANMARKS krise ikke ville være så voldsom, hvis ikke Fogh havde kastet rundt med skattelettelser til de rigeste …Og så har jeg vist ikke mere at tilføje til tråden her :-)[/QUOTE]

Økonomisk set var det noget af det rigtige at gøre på dette tidspunkt, for det ER immervæk de rige der har de største virksomheder og dermed de fleste stilinger = jobs til os lønmodtagere. Det var på den måde at man har kunne fastholde produktioner fra de virksomheder i DK for det er HER i DK at produktionen bør foregå…ikke i østlandene. Og det er desværre en af de ting der kommer til at ske nu, at nogle af de største virksomheder igen outsourcer deres produktionsenheder til østlandene …og det giver IKKE ret meget vækst i Danmark desværre og det betyder at staten vil ikke have ret mange penge at trække frem :frowning:

Jeg må så ærligt indrømme, at jeg bliver mere og mere blå (også i hovedet :tihi:).
For hvis en kontanthjælpsmodtager har stort set det samme til fornøjelser som jeg har, er det vel yderst rimeligt, at jeg får skattelettelser? Jeg yder da noget for samfundet i modsætning til hende.

Eller er det bare sådan, at vi alle skal have det samme rådhedsbeløb - uanset om vi gider lette r*ven?

De behøver såmænd ikke rejse længere end til Sverige - det kan sagtens betale sig for dem og det kan udmærket lade sig gøre at betjene det danske marked fra f.eks. Malmø :slight_smile:

Og én ting er at miste arbejdspladser til traditionelle lavtlønsområder, men ligefrem at miste arbejdspladser til svenskerne!! Det er altså en falliterklæring :frowning:

Hvordan f***** kan man få udbetalt næsten 10.000 kr på kontanthjælp?? :surrender1: Så er der da ikke noget at sige til, at nogle folk ikke gider arbejde, det kan da aldrig betale sig hvis man kan få 10.000 udbetalt. Det svarer jo til hvad mange lønmodtagere får udbetalt når de har lagt arbejdsmarkedsbidrag og adskillige procenter af deres løn til skat - for at forsørge sådan nogle som hende?? Det er da til grin…

Plus alt hvad hun så ellers får i støtte - ej, jeg er godt nok forarget…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;740094]Jeg må så ærligt indrømme, at jeg bliver mere og mere blå (også i hovedet :tihi:).
For hvis en kontanthjælpsmodtager har stort set det samme til fornøjelser som jeg har, er det vel yderst rimeligt, at jeg får skattelettelser? Jeg yder da noget for samfundet i modsætning til hende.

Eller er det bare sådan, at vi alle skal have det samme rådhedsbeløb - uanset om vi gider lette r*ven?[/QUOTE]

Helt enig der skal være en fordel ved at arbejde, og er man arbejdsløs på bistand, så må man godt blive presset lidt, så man bliver mere ivrig for at få et arbejde. Og at tage de arbejde man måske ikke lige gider, eller det man måske ikke lige er uddannet til. Det skal kunne betale sig at være kassedame fremfor at være på bistand, og det ville det ikke kunne for hende i eksemplet, og det er ikke korrekt.

Jeg gik i skole med en mor på 30 år hun har 2 børn. Hun får bistand som forsørger, forhøjet børnepenge, penge fra begge fædre, boligsikring, fri plads til begge børn. Som hun selv sagde at hun havde 4.500 mere til sig selv og børnene efter hun blev arbejdsløs end hun havde da hun arbejdede, hvor hun havde 3.500 efter fasteudgifter var betalt.
Så som hun sagde hvorfor skal jeg arbejde? Når jeg har det bedre med ikke at gøre det, så hun trak det så længe hun kunne.
Og hun er helt sikkert ikke den eneste, også har de enlige mødre ovenikøbet fået mindre penge over de sidste år. Men det er jo helt uhørt.

[QUOTE=hmm;739916]Er træt af at hører om det ynk …

De har også lavet nogen artikler på ekstra bladet om hvor forfærdelige folk har det i julen fordi deres børn ikke kan få jule gaver til flere tusinde kroner.[/QUOTE]

JEP Lise - Sådan er det jo, når man sidder i den ene ende. MEN hvis jeg husker ret, så har vi skam hørt en DEL på DIT ynk, når det kommer til svigerfamilien. Der sad du i den anden ende, og havde det RIGTIGt TRÆLS.
Hvordan tror du dine udtalelser lyder på dem der har det træls…

På mig virker det som om du trives med at træde på dem der ikke deler din holdning, og ærligt talt så er det simpelthen ganske uklædeligt.

[QUOTE=Ann K;739988]Og så er der dem, som ikke kan få kontanthjælp…er gift og manden tjener for meget.
Eller sygedagpenge… har ikke haft en reel indtægt året før,så der kan ikke beregnes sygedagpengesats!
Eller SU… er ikke kvalificeret til at tage en SUgivende uddannelse!
Eller dagpenge… er sygemeldt!

Vi er fattige![/QUOTE]

ENIG - kunne ikke være mere enig.

Jeg er helt enig med dig.

[QUOTE=hmm;740051]blå regering har gjort det godt når man ser på vi havde den 3 bedste økonomi i verden selv om vi har krise …

men det skal rød regering nok få ødelagt det kan man allerede se nu hvor det bærer hen af …[/QUOTE]

Slaaaaaaaaaaaaaaaaaap nu af igen. Tag en dyb indånding.

Jeg undrer mig over der ikke er kommet en lignende kommentar fra dig til hmm=Lise for hendes kommentar?

Jeg synes det budget der er lagt frem er et komplet latterligt budget at fremvise. Det viser jo helt reelt set ikke hvordan de fattigste har det i DK.
Sørgeligt med den fortaler de har.

OG nu hopper jeg tilbage under min sten.

Så du mener at bare alle bliver lige fattige, så får det gang i hjulene ?..Der er intet at sige til at virksomhederne flytter produktionen udenlandsk med sådan en holdning. :frowning:

Måske det i virkeligheden ikke er kontanthjælpsmodtagere, der har det værst i Danmark?
Måske det er de sygemeldte? Førtidspensionister? Folk på dagpenge, der må gå fra hus og hjem, fordi netop ikke kan få boligsikring, så de kan betale for huset? Osv osv.

Der er helt sikkert mennesker, der har det værre end personen omtalt her.

[QUOTE=Andreas;739826]Danskerne raser: En hån mod os, der arbejder – Ekstra Bladet

Er dette et typisk budget for en kontanthjælpsmodtager?

vh

Andreas[/QUOTE]

Ja det er det sådan ca for en forsørger med et barn , og læg mærke til, at den opgivne indtægt kontanthjælp 9800kr, det er efter skat.
Og så kan boligydelsen variere fra person til person.

Og nej, den dame er bestemt ikke fattig, hun har flere penge til rådighed end mange familier har selv om de er lønmodtagere

[QUOTE=PiaR;739827]Jeg har ikke så mange penge til mad, tøj og fornøjelser.
Og jeg er alm lønmodtager uden boligsikring.[/QUOTE]

Ja, det er virkeligheden for mange…

Men folk har som regel altid så ondt af enlige forsørgere på kontanthjælp, men det er der slet ingen grund til.

Hvis vi nu f.eks. sammenligner hvordan det havde set ud for en enlig kontanthjælpsmodtager i samme bolig…en person der måske ikke var i stand til at arbejde, men som grundet kommunens langsommelighed var kommet på kontanthjælp:

kontanthjælp ca 7.900kr efter skat

Boligsikring ikke nær så meget grundet fradrag for boligens størrelse

Udgifter

Husleje 7.400kr
El 700kr
telefon 500 kr
licens 196kr
internet 148kr
gæld 600kr
medicin 70kr
hundemad 283kr
fodbold 300kr
cigaretter 500kr
Udgifter i alt 10.697 kr

Restbeløb til mad, tøj og fritid: MINUS et eller andet

Og selv om personen så fik hunden skudt, holdt op med at ryge, lod være at gå til fodbold…måske var heldig at finde en billigere bolig o.s.v. så ville der stadig ikke være penge nok…

Og DET er virkeligheden for mange danskere…og det er sådan nogen steder fattige danskere skal findes.

Jeg synes det er totalt skudt ved siden af, og et totalt billede på manglende føling med virkeligheden, når en politiker kan finde et eksempel som Carinas frem og postulere, at her har vi en fattig dansker…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;740150]Måske det i virkeligheden ikke er kontanthjælpsmodtagere, der har det værst i Danmark?
Måske det er de sygemeldte? Førtidspensionister? Folk på dagpenge, der må gå fra hus og hjem, fordi netop ikke kan få boligsikring, så de kan betale for huset? Osv osv.

Der er helt sikkert mennesker, der har det værre end personen omtalt her.[/QUOTE]

Det er der bestemt ingen tvivl om!

Min svigerfamilie hvorfor skal den blandes i det her …

Jeg har det ikke med at pive men jeg piver over det her og hvordan den røde regering er ved at ødelægge hele Danmark .

Ja 100% men de har ingen børn, eller også har de valgt og arbejde til en lav løn, og lige netop det med at vælge at arbejde i stedet for at udnytte systemet det burde belønnes.

Det var ellers lidt af en påstand at det kan være et “købt” eksempel… Hvordan skulle LA kunne stå bag et eksempel som SF har fundet, og som de i øvrigt har haft lang tid til at finde. Det var netop dette eksempel som SF valgte at bruge for at vise en fattig familie.

I øvrigt synes jeg regnskabet burde give et andet rådighedsbeløb:

Indtægter

Kontanthjælp 9.800kr
Boligsikring 3.019kr
Børnepenge 2.908
Indtægter i alt: 15.728 kroner

Udgifter

Husleje 7.400kr
El 700kr
Telefon 500 kr
Licens 196kr
Internet 148kr
Udgifter i alt 8.944 kr

Restbeløb til mad, tøj, gæld, dyr, cigaretter, fritid etc.: 6.784 kr

Når en kontanthjælpsmodtager har råd til en god lejlighed, fladskærmstv, internet, at ryge og afdrage på sin gæld, så forstår jeg ikke at man med nogen anstændighed kan klage.

Er man presset kunne der i øvrigt spares på husleje, el, telefon og internet.

Jeg synes det skader samfundsopfattelsen når personer der arbejder har mindre udbetalt end en kontanthjælpsmodtager.

Jeg forstår simpelt hen ikke at man kan mene at en person som Carina der ikke yder noget skal have flere skattepenge tildelt. For at hun kan få flere penge er der nogen der skal betale mere i skat. Der er andre grupper jeg hellere ville betale til - eksempelvis anstændig pasning af de ældre.

Jeg vil tilgengæld gerne betale lidt mere i skat hvis pengene går til at afsløre socialt bedrageri, og stoppe kommuner i at poste penge ud til diverse projekter uden et minimum af revision.

Hele denne debat minder mig om det jeg skrev i tanketråden forleden:

Kontanthjælpsmodtager gennem ca 4 år, får besøg af mand fra kommunen for at tale fremtidsudsigter.
Han råder hende til at blive gravid og forelægger hende regnskabet for, hvad hun vil få fra kommunen, hvis hun er på kontanthjælp og har barn.

Jeg er mildest talt forarget over, at sådan noget foregår!