Fattig i Danmark?

Synes overhovede ikke at hun er fattig, hun har meget mere til rest end jeg har.
og så putter jeg også fodbold under fornøjelse, gæld har hun selv været ude om, telefon synes jeg også er høj, og høre også underfornøjelser.

Så i forhold til mig, lever hun da i luksus.

• Skal lige siges at selvom jeg har meget mindre end hende, er jeg slet ikke i nærheden af at være fattig, så jeg vil ikke mene at der er fattige i DK.

[QUOTE=Ann K;739988]Og så er der dem, som ikke kan få kontanthjælp…er gift og manden tjener for meget.
Eller sygedagpenge… har ikke haft en reel indtægt året før,så der kan ikke beregnes sygedagpengesats!
Eller SU… er ikke kvalificeret til at tage en SUgivende uddannelse!
Eller dagpenge… er sygemeldt!

Vi er fattige![/QUOTE]

Enig ! …Og disse sorte huller bør der ikke findes i DK, vi kan simpelthen ikke være det bekendt. Mange sidder i disse situationer, og efter min mening bør der gøres noget STRAKS for at løse det. Danmark er igennem de sidste 10 år, i den grad blev skæv-vredet, og det tager lang tid inden der kommer en fair balance igen.

Nu vil jeg så ikke engang i nærheden af at undskylde for, at jeg har en bil - men på den anden side så er jeg også et af de der rige mennesker, der skal være med til at betale for Carina og andre som hende, så det er sikkert meget passende, jeg har én. Men min nærmeste kollega med bil bor ca. 1 times kørsel på tværs af Nordsjælland (og ja - det tager det let i morgenmyldretiden at køre på tværs og busserne tager måske dobbelt så lang tid) og arbejder på andre tidspunkter end mig, eftersom det er partnerne, der bor i det område. Så sandsynligheden for, at jeg ville begynde at bruge samkørsel for at undvære min bil (og derved bruge 1½ time ekstra hver vej for at nå til samkørselspunktet) eller offentlig transport (og derved bruge min. 45 min. ekstra hver vej) kan ærlig talt ligge på et meget lille sted.

Og nej, jeg har hverken lyst eller råd til at få et job i nærheden af mig. Lønningerne i Nordsjælland er nemlig forholdsmæssigt temmeligt lave (i hvert fald inden for min branche) i forhold til huspriserne og da jeg er teknisk insolvent skal jeg altså have nogle penge hjem til at kunne betale terminerne, indtil markedet vender igen.

Og jeg er i høj grad ikke noget særsyn som bilejer. Rigtig mange mennesker kan ikke få deres hverdag til at hænge sammen uden minimum én bil til at klare transporten.

[QUOTE=Alice;739980][QUOTE=danpia;739949]
Jeg er ikke uenig med dig Pia …Det er pokkers svært at svare entydig på dine spørgsmål, for der er utrolig mange aspekter som skal medregnes. Du spørger hvad er definitionen for at være rig, thjaaaa hvad er difinitionen for at være fattig. Jeg tror ikke det bare kan besvares enkelt, men skal udmåles i hver enkel individ. [/QUOTE]

Helt enig, men love skrues jo sammen ved definitioner og mål; hvis du har sådan og sådan kan du få sådan og sådan.

Vi tager selvfølgelig altid udgangspunkt i vores egen situation, og drager sammenligninger med andre. Det mener jeg ikke altid er det rigtige, da der er så utrolig mange variationer som kan gøre en væsentlig og afgørende forskel. Nogen har bil af ren nødvendighed for at passe et job, men vi kan vel osse blive enige om at bilen osse bruges til andet end at køre frem og tilbage på jobbet, det man kalder luxus-kørsel.
Man bliver nødt til at sammenligne med (måle op mod) et eller andet og egen situation er altid den bedste fordi man kender den.
Ja selvfølgelig bruges bilen til andet en kørsel frem og tilbage. Vi har bare 2 biler (og dermed har betalt for 5½-6 biler :S) fordi vi reelt har behov for bil begge 2, vi arbejder i hver sin retning og de offentlige forbindelser er for os begge h å b l ø s e.
Vi benytter sjældent mere end en bil til anden kørsel (luksus;)).

Vi har osse bil, og hvis jeg skal være hudløs ærlig, så er det da rent luxus og en unødvendig udgift, for hvis Carsten SKULLE være kreativ, så kunne han sagtens finde noget samkørsel. På hans arbejdsplads er der anlagt parkerings mulighed svarende til et vist %del af arbejderne, og der er ALDRIG parkeringspladser nok …Hvorfor sparer folk ikke penge ved at køre sammen, jeg ved godt at det ikke er alle som kan det - men mange kan, og bruger det ikke, og så kommer forklaringen jeg skal jo have en bil, for at passe mit job ( og for en god ordnings skyld, så siger jeg ikke at mine påstande gælder dig Pia :slight_smile: )
Hverken jeg eller manden har mulighed for at køre med kollegaer, samkørsel er ikke mulig.
Havde vi mulighed for det, havde vi ‘kun’ en bil, ikke 2.

Jeg så godt det der eksempel på FB igår og jeg blev sgu rasende! Møgkælling! At sidde der og klynke når hun har så meget! :bangbang:

Min mors nabo havde et rådighedsbeløb på 30-40 kr om dagen da hun var på sygedagpenge - MED to børn! Så kan man fanme tale om at være fattig.

Jeg selv har 1000 kr at leve for i december - mad, julegaver, medicin - men jeg har jo lissom selv valgt at være på su - lissom hun selv har valgt at være på kontanthjælp (forstå mig nu ret) Kontanthjælpen er jo ikke en endestation!

Jeg er jo så heldig at min mor kun bor 2 km væk og gladeligt disker op med aftensmad til sin fattige datter.
Min mor som i øvrigt er førtidspensionist - men købte alligevel tv og computere til mine to søskende i sommers. Til gengæld har hun ikke købt noget som helst til sig selv i over et år. Det handler sgu om prioriteringer!

Der skal virkelig meget te’ at hidse mig op, men folk der bare sidder på deres flade røv og kræver! …ååh jeg går bare ud af tråden nu! :tihi:

Nu er vi ikke alle der bor i stor byen men i udkants Danmark og her er det nødvendig med en bil for der går ikke offentlig transport midler !!!
Skatten skal ned så det kan betale sig at arbejde jeg kan blive så gal over at man kan sige hende her er fattig og med det hun siger hende fra SF …

Men med den den her regering her som vi har fået så skal Danmark nok gå i stå med alle de skatter og afgifter som de kommer med og de få som har job som skal forsøge jeg ikke ved hvor mange fordi der ikke er job at få …

Disse huller eksisterede da også for over 10 år siden …jeg husker da tydeligt at min bror i 80´erne ikke kunne få SU pga. han stadigvæk boede hjemme men hallo han var fyldt 18 år og mine forældre havde ikke længere forsørgelsespligt men jo han boede hjemme = NUL su til den unge mand og dermed mistede han faktisk sit drømmestudie!

Min mor kunne ikke få kontanthjælp i en kort periode pga. hun var gift og uden job i den periode.

Og vi snakker altså begyndelsen af 80´erne og slut 80´erne her …så det er huller der har været i lovgivningen i mange mange år. Problemet er at det er mentaliteten for forholdet til penge, arbejdsmarkedet osv der har rykket sig væk fra hvordan det var dengang i 50 - 70´erne. Det er en del af udvikling i samfundet.

jeg synes generelt det er ret “normalt” at bil er nødvendigt for RIGTIG mange, for at kunne komme på arbejde… Det er jo begrænset hvor mange vi faktisk kan proppe ind i storbyerne ift. hvor mange der skal arbejde derinde… og samtidig, folk som bor i “udkantsdanmark” - hvis de vil have arbejde, så skal der køres i rigtig mange tilfælde fordi offentlig transport i udkantsdanmark er stort set ikke-eksisterende…
Dertil forventer rigtig mange arbejdspladser også, at man har egen bil!

min far som revisor ville aldrig kunne opfylde sig arbejde uden en bil, til at køre ud til klienterne… min mor som offentligt ansat på kommunekontor forventes også at have egen bil… kommunen har da tjeneste biler, men de er skåret ned, så de efterhånden skal bestilles i lang tid før = umuligt at planlægge sig ud af :S

Selv jeg som studerende på en proffesionsbachelor er forventet at have bil eller villig til at betale sindssyge priser i offentlig transport…
flere af vores praktiksteder har været placeret så elendigt og langt væk fra skolen, at nogle har måtte køre med deres kliniske vejledere, fordi selv det offentlige opgiver at få folk folk derud til tiden…

transport har altid været nødvendigt…

men at have 15.000 udbetalt hver måned - det er absolut ikke fattigdom i min optik!
Jeg har SU og SU-lån. jeg er flyttet i billigere lejlighed for at kunne få råd til mine studiebøger her den sidste halvdel… men fattig? nej det synes jeg faktisk ikke at jeg er!
Jeg har råd til, at have kæledyr/husdyr, tilmed slæbe dem på udstilling flere gange om året og tage dem til dyrlæge når det kræves (selvom det kan betyde pasta og havregryn resten af måneden)…
Jeg har mad på bordet hver dag - jeg går ikke sulten i seng! Jeg har tv og pc… måske ikke det nyeste og smarteste, men jeg har det!
Jeg køber ikke tøj eller smarte ting hver måned, langt fra - men er det fattigdom? nej det synes jeg faktisk ikke… Jeg har det fint med, at bruge den samme store trøje to vintre i træk…
Jeg har ikke råd til at gå i byen hver weekend - faktisk ikke en gang i måneden… men er det fattigdom? nej det synes jeg faktisk ikke!
Jeg går ikke til frisør længere hver måned, fordi jeg ikke har råd! men er det fattigdom? nej…

så længe jeg har tag over hovedet, mad på bordet og hverken jeg eller mine dyr “mangler essentielle ting” - så synes jeg faktisk ikke man er fattig…
Men det er som om, at “kravet” fra andre/samfundet om, hvad man “bør eje og bruge af penge” er helt ude af proportioner rigtig mange steder… :S

[QUOTE=Ann K;739988]Og så er der dem, som ikke kan få kontanthjælp…er gift og manden tjener for meget.
Eller sygedagpenge… har ikke haft en reel indtægt året før,så der kan ikke beregnes sygedagpengesats!
Eller SU… er ikke kvalificeret til at tage en SUgivende uddannelse!
Eller dagpenge… er sygemeldt!

Vi er fattige![/QUOTE]

Helt enig.

[QUOTE=MoMo;740026]Disse huller eksisterede da også for over 10 år siden …
[/QUOTE]

Der var osse ‘huller’ for over 10 år siden, men at disse huller end ikke forsøgt lukket i over 10 år, er kritisabelt. De har været kendt af alle som bare interesserer sig en brøkdel for samfundet. Vi har haft så fede tider under Fogh regeringen, der er blevet drysset goder ud med løs hånd ( især til dem, som ikke havde brug for det ). Jeg fatter ganske enkelt ikke prioriteterne. Nu er landet i krise, vi står med et KÆMPE hul i kassen - Et hul som viste sig at være betydelig størrere end tidligere oplyst, der kræves godt nok omtanke at få drejet skuden/Danmark på rette kurs igen. Det vil komme til at gå ud over os allesammen, det nytter ikke at vi klynker over lidt størrere afgifter til os alle, til gavn for Danmark og ikke mindst til gavn for den luft vi alle indånder.

Hold da op ja, hvis det kaldes at være fattig… gisp

Alice HELE verden er i krisen, jeg synes ikke det er ok at smide al skylden for denne her krise over på én regering uanset hvad blokfarve den har !..Denne her krise er udledt af en global nedsmeltning i økonomien og det er noget alle lande kan takke hinanden for. Den her krise er en øjenåbner om at man kan ikke bare køre solo som stat og så glemme alt om andre stor økonomier.

blå regering har gjort det godt når man ser på vi havde den 3 bedste økonomi i verden selv om vi har krise …

men det skal rød regering nok få ødelagt det kan man allerede se nu hvor det bærer hen af …

Jeg kom lige helt tilfældigt til at tænke på den her:

En lille historie om restaurationsregninger - og topskat

Et forsøg på en forklaring er historien om de ti personer, der hver dag går ud på restaurant og spiser middag sammen. Den fælles regning på restauranten ender hver dag på 1.000 kroner, og de ti deler den op på nogenlunde samme måde, som vi betaler skatter her i landet.

De første fire - de fattigste - skal derfor ikke betale noget. Den femte skal betale 10 kroner, den sjette 30 kroner, den syvende 70 kroner, den ottende 120 kroner og den niende 180 kroner. Den tiende, den rigeste af dem, skal betale 590 kroner.

Rod med rabatten

Sådan spiser de sammen hver dag, og alle er de glade for den måde, de deler regningen på. Lige ind til restauratøren pludselig giver dem rabat.
»Eftersom I er så gode kunder,« siger han, »giver jeg jer 200 kroner i rabat på jeres middage.« En middag for ti personer koster derefter 800 kroner.

Gruppen vil stadig betale regningen på samme måde, som vi betaler skatter her i landet. Så de første fire bliver ikke påvirket: De skal stadig ikke betale.

Men hvad med de seks andre - dem som betaler - hvad skal de gøre? Hvordan skal de fordele rabatten på 200 kroner, så alle får en lige del? Og nu skal man holde ørene stive:

De finder ud af, at 200 kroner divideret med seks bliver til 33,33 kroner.
Hvis de trækker det beløb fra hver persons andel, skal den femte og sjette person have penge for at spise.

Restauratøren foreslår, at det mest rimelige vil være at reducere hver person regning omtrent jævnt, og han sætter sig til at regne på, hvad hver person skal betale.
Resultatet bliver, at også den femte person kan spise gratis, den sjette skal betale 20 kroner, den syvende 50 kroner, den ottende 90 kroner, den niende 120 kroner. Den tiende skal betale 520 kroner i stedet for de 590.
Alle seks personer får en lavere pris end tidligere, og de fire første kan fortsat spise gratis.

Men så er det, at én i selskabet begynder at sammenligne, hvad de hver især har sparet. De står uden får restauranten. »Jeg fik kun 10 kroner af de 200 kroner,« begynder den sjette person og peger på den tiende. »Men du tjente 70.« »Præcis,« siger den femte person. »Jeg sparede også bare en 10´er. Det er uretfærdigt, at han fik syv gange mere end mig!« »Det er sandt,« råber den syvende person. »Hvorfor skal han have 70 kroner, når jeg kun fik 20? De rige skal altid have det bedre!!!« »Hør et øjeblik,« forsøger de fire første. »Vi fik jo overhovedet ingenting. Det her system udnytter de fattige.«

De ni personer omringer den tiende og giver ham tæsk.

Næste aften kommer han slet ikke til middagen, men de ni andre sætter sig til bordet og spiser uden at vente på den tiende. Da regningen kommer, opdager de noget.

Der mangler 520 kroner…

Glem nu det med de skide 10 år, du får mig helt op i det røde felt. Da jeg blev sygemeldt i midt halvfemserne blev jeg pisset op og ned af ryggen af det sociale, kort sagt, vi levede i hus uden varme, uden EL, uden en skid, fordi kommunen ikke mente jeg var berettiget til sygedagpenge, jeg var for syg til dagpenge fra fagforeningen og min mand tjente for meget så jeg kunne ikke få kontanthjælp. Vi bedte om hjælp til at betale en skide EL-regning men nej Glenn tjente for meget. Så vi levede af nul og nix.
Og det var under ih den gode regering …
Så jeg endte da tilbage på arbejdsmarkedet hvor jeg så sled mig helt i stykker, endte igen på sygedagpenge, og sørme om ikke pinen havde fået en helt anden lyd. Nu blev der sgu tænkt på mig og min fremtid.
Så for mit og mange andre vedkommende var den regering der har siddet de sidste 10 år MEGET bedre end den der sad før.
Jeg er så pisse træt af at der hele tiden skal nævnes de sidste 10 år som om vi har levet i helvede. Det er ikke sandt og det bliver aldrig sandt.
Verden har været i økonomisk krise og det er fandme ikke Fogh og Lykkes skyld. Så stop det nu med at give skylden på alle andre. Kom med løsningsmodeller og stop med at pege fingre, det er sgu for grimt.

Jeg undskylder på forhånd sproget!

[QUOTE=Quivive;740062]Glem nu det med de skide 10 år, du får mig helt op i det røde felt. Da jeg blev sygemeldt i midt halvfemserne blev jeg pisset op og ned af ryggen af det sociale, kort sagt, vi levede i hus uden varme, uden EL, uden en skid, fordi kommunen ikke mente jeg var berettiget til sygedagpenge, jeg var for syg til dagpenge fra fagforeningen og min mand tjente for meget så jeg kunne ikke få kontanthjælp. Vi bedte om hjælp til at betale en skide EL-regning men nej Glenn tjente for meget. Så vi levede af nul og nix.
Og det var under ih den gode regering …
Så jeg endte da tilbage på arbejdsmarkedet hvor jeg så sled mig helt i stykker, endte igen på sygedagpenge, og sørme om ikke pinen havde fået en helt anden lyd. Nu blev der sgu tænkt på mig og min fremtid.
Så for mit og mange andre vedkommende var den regering der har siddet de sidste 10 år MEGET bedre end den der sad før.
Jeg er så pisse træt af at der hele tiden skal nævnes de sidste 10 år som om vi har levet i helvede. Det er ikke sandt og det bliver aldrig sandt.
Verden har været i økonomisk krise og det er fandme ikke Fogh og Lykkes skyld. Så stop det nu med at give skylden på alle andre. Kom med løsningsmodeller og stop med at pege fingre, det er sgu for grimt.

Jeg undskylder på forhånd sproget![/QUOTE]

Og jeg takker for indlægget :smiley:

jeg siger også tak tak !! og HELT enig

Jeg takker med :slight_smile:

Hvis hun er fattig med 5000 kr til rådighed, når alt er betalt, må jeg jo sige, at jeg også nærmer mig fattigdomsgrænsen.

Jeg føler dog ikke selv jeg er fattig - har absolut til dagen og vejen - men har nået det punkt, hvor jeg fx ikke har råd til at tage ungerne med på sommerferie hvert år til sydlige himmelstrøg.

På kontanthjælp mener jeg 5000 kr til rådhed er alt for meget.
Man skal altså have det surt på kontanthjælp - det er jo det, der motiverer til at få et job!

Me 2 :slight_smile:
Dejligt at det er en der reelt har oplevet forskellen beskriver den. TAK