Faunastriber

Se lige et smukt syn, jeg kom forbi på vej hjem fra arbejde i dag :heart_eyes:

Det er det andet sted, jeg har set herude med faunastribe :hjerte:

23 Likes

Jeg kører også forbi et par stykker til/fra arbejde, det eget skønt syn :smiley:

3 Likes

Hvor er det smukt. :heart_eyes:

2 Likes

Jeg har også et par stykker her i nærheden og ja det er et flot syn.

1 Like

Super smukt og insekt venligt. Det skulle der være noget mere af.
Vi har lige været et par dage i det nordlige Holland og her ser man det en del mere end i DK. Jeg talte med en bekendt derned og hun fortalte at landmændende aktivt bliver opfordret til at lave disse striber og får uddelt frøblandninger til dem.
Holland har været dyrket meget intenst og der har også været dyrket for tæt på alle kanalerne, så nu gøres der noget aktivt for at modvirke følgerne.
Jeg tror også at disse striber med blomster opfanger noget af kvælstoffet fra gødningen inden det når kanaler og grøfter. Så vidt jeg kunne se var de omkring 3 meter brede, og varierede i farver fra ren blå, ren rød, ren gul og så blandet.
Det var virkeligt flot at se.

2 Likes

Det arbejder man også på at udbrede herhjemme:
www.faunastriber.dk :ok:

2 Likes

Det gør flere danske kommuner også - forærer frøblandinger :slight_smile:
I år afprøvede Thisted kommune “efterspørgslen” ved at stille frø til rådighed for landmænd, hvor de havde frø nok til 50 km :slight_smile: og så var det bare først til mølle om at hente.
Så vidt jeg ved, så var de revet væk hurtigere end hurtigt - og man undersøger muligheden for at give endnu flere frø næste år :slight_smile:

Andre kommuner har gjort det samme heldigvis :slight_smile:

Om det er fra hollandsk eksempel ved jeg ikke - men jeg hilser det stort velkommen :slight_smile:

1 Like

En interessant artikel om faunastriber - der ikke får særlig høje karakterer hos folk, der ved noget om biodiversitet. De ser flotte ud - and that’s it. I hvert fald hvis man ser det fra de vilde arters behov.

Det var interessant læsning. Og det giver jo meget god mening, at striberne ikke hjælper at hak, hvis man pløjer dem op hvert år.

Det er jo interessant, at biavlerforeningerne er involveret i mange af disse projekter. De “tamme” honningbier har nogle andre behov end de vilde bier. Honningbierne har ikke brug for levesteder - de bor trygt og godt i deres menneskeskabte bistader. De er ikke truet (i hvert fald kun af manglende efterspørgsel på dansk honning åbenbart), ikke engang af manglende føde, for i så tilfælde bliver de fodret af avleren.

Jeg gætter på, at faunastriberne giver en vis mængde føde til både honningbier og vilde bier, men mens honningbierne kan klare sig kun med føde, skal der mere til for de vilde bier. Derfor er biavlerforeningerne nok ikke de bedste til at vejlede folk om, hvordan man tager vare på de vilde biers behov.

Og så er det jo ikke kun bier, der har brug for levesteder, men også alle mulige andre insekter.

Biodiversitet er en kompliceret størrelse - eller også gør vi den mere kompliceret, end den behøver at være. Det handler jo i bund og grund om at lade naturen styre selv.

Uanset må faunastriben give mere insektføde end hvis det hele var korn?

For det er jo alternativet. Det er en del af marken, som det plantes i. Så vejkant er stadig vejkant - det får så tilført 1-1,5 meters spisekammer i form af faunastribe.

Men sandt - insekterne skal jo have et sted at bo, for at de kan bruge spisekammeret til noget.

Der er jo endnu et alternativ - at man lod striberne være og lod det gro, der kan gro af sig selv. Lige som man heldigvis - i hvert fald her på Fyn - rigtig mange steder gør med grøftekanterne. Hvor de naturlige og hjemmehørende vækster får lov at vokse frem og gro i stedet for at blive slået med jævne mellemrum. Bortset fra de steder, hvor uvidende private griber ind og holder dem som en græsplæne :doh:

Det anbefales stadig, at de slås nogle gange om året, men ikke nær så ofte som før - og de bliver jo i hvert fald ikke pløjet op som faunastriberne som oftest bliver. Og som er direkte skadeligt for kryb og kravl - bortset fra honningbier.

Ja, jeg ledte faktisk efter tråden her for nogle dage siden, men havde en idé om billedet havde været i en havetråd, så fandt det ikke. Men ja, jeg var ved at skrive et link oprindeligt, da jeg godt var klar over at faunastriberne ikke er helt ideelle, men manglede kilder, og fandt så et par kilder forleden på FB.
Det er I Vild med Vilje gruppen, håber I kan se det

2 Likes

Det er en god gruppe. Jeg har lært meget i den korte periode, jeg har været medlem af den :slight_smile:

Gruppen er fin, men mange er for “radikale” for mig. Rigtig mange er bare “enten eller” typen, hvor intet andet end totalt vildt i hele haven er “godt nok”.

Det gør at sådan en som mig, jo næsten ikke tør stikke næsen og spørge, for tænk om de opdagede at jeg har et friseret rosenbed og at jeg med mellemrum faktisk slår min græsplæne for at jeg synes det er til at holde ud at se på :slight_smile: :wink:
Så ville tastaturkrigerne derinde få sit at skrive om … den lektie behøver jeg ikke, men omvendt gad jeg godt have inspiration til mit kommende bed mod nord, som altså ikke bare skal være det, som kommer af sig selv, men gerne må være insektvenligt.
Men spurgte jeg nu faktisk derinde, så ville 9 ud af 10 svar være, at jeg bare smed en bunke jord og lade naturen klare den selv …
Der vil sjældent være en mellemvej :confused: desværre.

Jeg har besluttet mig for at være så stille medlæser derinde som muligt og så håbe der kommer lidt brugbar inspiration hist pist :slight_smile:

1 Like

… og der er jo ikke arealtilskud til landmænd, som ikke sår noget i marken.
Lad os nu lige huske, at de lever af de marker, som de sår på.

Alternativet til faunastriben er korn, roer osv - ting landmanden kan høste og sælge/fodre sine dyr med :wink:
De planter faunastribe - og ja kører den op og planter en ny næste år.
Men jeg tænker lidt af faunastriberne er landmandens “udstrakte hånd” for at i det mindste gøre lidt :slight_smile: det er den eller korn … hvad er det liiiige vi regner med, landmanden skulle gøre? Lade alle marker stå brak og lukke butikken, nej vel? :slight_smile: (veganerne skal jo også have mad … :wink: )

Det er et spisekammer - ikke er levested for insekter. Det skal grøftekanten og resten af naturen jo helst være :slight_smile:
Lad os ikke gå og være så naive og tro, at landmanden forærer sit levebrød væk til levesteder for insekter. Det tjener han altså ikke penge på - og landbrug er benhård business! :confused: man skal i forvejen være ret dygtig for at kunne leve af det.

1 Like

De får tilskud til faunastriber - så kan de vel lige så vel få tilskud til at lave striber, de ikke gør noget ved.

Problemet er jo, at resten af naturen ikke kan klare jobbet. Der mangler levesteder. Og så vidt jeg ved, har landmændene også brug for bestøvere, så det er ikke bare et spørgsmål om at række hånden ud til alle klimatosserne.

Måske skulle du prøve gruppen “de vilde haver” i stedet? Vild med Vilje er ikke interesseret i dine roser og din nyslåede græsplæne, for de er ikke vilde med vilje - som faktisk er det, gruppen går ud på at være.

Jeg tror ikke, folk som sådan har et problem med, at du har roser og velfriseret græs - det er bare ikke i den gruppe, det hører hjemme.

2 Likes

Men hvis de alligevel afsætter et areal til faunastriber hvert år, kan de vel lige så godt vælge det samme - og dermed gøre det permanent…?
For hvis ellers indholdet i den påældende artikel står til troende, er sædskifte-princippet i den sammenhæng ensbetydende med, at lidt bliver værre end ingenting…

2 Likes

Tjo - egentligt ville jeg heller ikke blande hverken græsplæne eller roser ind i den gruppe, men har desværre oplevet et par indlæg, hvor folk har spurgt om inspiration til et vildt bed feks, lagt et billede op og så er der ellers frit overfald på spørger om græsplænen eller noget helt tredje på billedet, som der slet ikke blev spurgt ind til.

Men ja - det er nok bare en enten eller gruppe … enten gør man intet ved haven, roser sig selv med billeder af det derinde - eller også holder man sig væk derfra.
Det er bare brandærgeligt, for mange derinde sidder med rigtig meget viden, som kunne deles ud til flere, hvis de nu valgte deres kampe og faktisk hjalp i stedet for at angribe :slight_smile:
Der er mange måder at udbrede et budskab - og det eneste jeg er ked af i den gruppe er, at det er så sort/hvidt og meget “lige på og hårdt” :slight_smile:
For det opfordrer desværre ikke til at folk spørger om hjælp eller viden derinde :slight_smile:

(Lidt ligesom når nye bliver skræmt væk herindefra, hvis de bliver overfaldet med tidlig neutralisering og belæring om byb’er og blandingskatte … hvor mange af dem ser vi lige i det lange løb? :slight_smile: mange smutter igen, hvis først de er blevet belært så hatten den passer … men klogere blev de næppe og hvad vandt vi så lige? :slight_smile: )

1 Like

Det har du helt ret i. Men som regel drejer det sig om nogle få - hvad enten det er her eller hvor som helst ellers online. Der er altid nogen …

I øvrigt har Vild med Vilje nok det samme problem, som vi også havde, da vi forsøgte os med en FB-gruppe. Der var alt for mange selvbestaltede eksperter, der gav gruppen en profil, vi slet ikke kunne stå inde for, og det var umuligt at moderere. Så måske skal man også lure lidt på, hvem det er, der siger hvad.

1 Like