Er her nogen som kan give gode råd om sunde og gerne et fedende hundefoder?
Problemet er Mosquito (chihuahua)
Han er så utrolig kræsen og spiser ikke særlig meget…jo…hvis han fik lov så åd han kun kød
Men det gør han så ikke og så sulter han hellere:(
De får RC hvalpefoder til chihuahuaer.
Bibi skal vi passe på for hun er lige på grænsen til at være overvægtig (fed) og Mosquito er mager
Jeg gør alt for min lille kræsne hund og han spiser lidt mere hvis jeg blander lidt leverpostej i hans tørfoder…ja…jeg skal altså også lune det i mikroovnen :S lidt forkælet er man vel
Men jeg er altså bekymret for han er virkelig tynd, så kom gerne med gode råd til kræsne tynde hunde.
Men det skal være noget man kan få i små bidder
Hilsen Lisbeth
Jamen hvorfor ikke barfe ham? Hvis han nu selv er tilhænger af det?
Jeg har selv samme problem. Jeg er blevet rådet til, olie på maden, enten lakse olie eller olie fra tundåser. Mere råt, også forsætte med hvalpefoder.
Min hund vil nemlig heller ikke andet en RC, og vi har prøvet MANGE mærker…
Han spiser også råt når misserne får, men jeg er jo bange for at han får for meget kød.
Det er der jo noget med at hunde ikke må ?
Han elsker bl.a rå kylligelår og hugger dem gerne fra misserne :høhø:
Coon Danica - Hvad må hunde ikke? Hverken hunde eller katte må få for meget KUN muskelkød, men hvis man barfer, så sørger man for at hunden i løbet af en uge f.eks. får hvad der svarer til et helt dyr - men her kan Ann K nok med fordel uddybe (eller du kan søge i forummet, for hun har skrevet nogle meget relevante indlæg om at barfe tidligere), for hun barfer nemlig både hund og kat
Og kyllingelår er fint, der er nemlig også knogle i - men han har også brug for indvolde/organer og hjerne pga. de ting de indeholder Men jeg tror absolut på at det er bedre at fodre med barf end tørkost
Men også væsentligt sværere at gøre ordentligt /kræver lidt mere viden
[QUOTE=Eife;565936]Coon Danica - Hvad må hunde ikke? Hverken hunde eller katte må få for meget KUN muskelkød, men hvis man barfer, så sørger man for at hunden i løbet af en uge f.eks. får hvad der svarer til et helt dyr - men her kan Ann K nok med fordel uddybe (eller du kan søge i forummet, for hun har skrevet nogle meget relevante indlæg om at barfe tidligere), for hun barfer nemlig både hund og kat
Og kyllingelår er fint, der er nemlig også knogle i - men han har også brug for indvolde/organer og hjerne pga. de ting de indeholder Men jeg tror absolut på at det er bedre at fodre med barf end tørkost
Men også væsentligt sværere at gøre ordentligt /kræver lidt mere viden :)[/QUOTE]
Ja det er jo lige det…jeg er bange for at fejlernære.
Det er fint med kylling for han æder ben og det hele med største velbehag.
Jeg må se om jeg kan få lidt hjælp med at barfe dem…
Tak for tilliden Eva
Det bedste jeg nogensinde har gjort for Dise, er at begynde på råfodringen!
Før i tiden med tørjkost, havde jeg verdens mest kræsne hund, som udelukkende spiste når hun var nødt til det for ikke at dø af sult - og hun spiste endda helst kun, når vores andre hunde stod lige ved siden af og næsten savlende ned i hendes skål!
Dise spiser idag kun kattetørkost - som guffer Hun kunne ikke drømme om at spise tørkost til hunde…
Nanna er som de fleste cavaliers altædende…
Jeg ville bestemt også begynde at råfodre! Du vil sikkert opleve at din hund ligefrem vil begynde at tigge om sin mad - Dise render faktisk i vejen for mig, når jeg idag kommer med hendes mad… hun kan også finde på at gø i ren frustration (sheltier er en meget “verbal” race - de gøer i alle situationer )
En hvalp ville jeg give lidt tilskud - olie, sporstoffer og vitaminer… men den udvoksede hund er rent råfodret…
(Eller sådan næsten - vores får både tilberedt grønt, pasta, ris og lidt brød… sådan, hvad der nu evt kan være til overs efter middagen. )
Jeg har flere gange postet mine hundes ugentlige kostplan… men du får den lige igen:
Mandag: Kallun - helst grøn kallun, da Dise foretrækker det.
Tirsdag: Kød - okse, gris, kylling, kalkun, and, vildt, hest, kanin, lam - hvad jeg nu kan få fat i og hvad der nu passer bedst ind i resten af ugens menu. De får sjældent samme slags kød i løbet af ugens dage.
Onsdag: fisk (helst) - her i huset er pangaionfiletter gode… ellers rester af sej, torsk, sild, laks eller hvad jeg nu kan tigge mig til hos fiskevognen på torvet Om det er filet eller evt med ben, kommer også an på, hvad fiskevognen indeholder…
Torsdag: kallun - grøn kallun, lammekallun eller hvad der nu er i fryseren.
Fredag: Ben-dag… kalkunhalse, kyllingehalse, okseknogler, lam, hest, vildt, hele eller halve kyllinger, RÅ skrog fra diverse fugle som vi selv har spist (jeg er begyndt meget at filetere og udbene når vi får fugle).
Lørdag: Kød - okse, gris, kylling, kalkun, and, vildt, hest, kanin, lam - hvad jeg nu kan få fat i og hvad der nu passer bedst ind i resten af ugens menu.
Søndag: Indmad - hjerte, lunger, lever, nyrer, alt hvad jeg kan få fat i af forskelligt indmad fra faktisk alle slags dyr, og gerne i mindre stykker, sådan at jeg kan blande de forskellige slags indmad.
Jeg giver altid mine hunde kallun dagen efter indmad… Nanna kan have lidt tendens til blød mave og kallunen er med til at rette op på dette.
Som du kan se, får de kun rent muskelkød to gange om ugen… ellers er det især kallun. Dise foretrækker klart den grønne kallun, så det er den jeg bruger - eller det man kalder bladmave…
Du kan med stor fordel tage kontakt til enten Rigtig Hundemad eller BARFcenteret og få yderligere rådgivning… Men det er egentlig ikke så forfærdeligt vanskeligt at råfodre, så det er bare om at komme igang
Jeg får BARF-foder herfra - både til hunde og katte.
http://www.prof-pet.dk/ både færdigblandet og til at blande selv.
Ellers oplevede jeg, at Holly - da hun fik smag for kattenes daggamle kyllinger - tog lidt for meget på.
Og ellers er der intet galt ved at give et stykke hvidbrød med margarine og leverpostej eller en portion lun havregrød med leverpostej.
Det giver i hvert fald fylde på sidebenene.
Jamen jeg vil prøve at kigge lidt på BARF foder
Bare det så ikke er kæmpe portioner det er i.
Det er jo ikke ret meget den størrelse hund spiser.
Tak for gode råd.
Hilsen Lisbeth
nogen hunde trives på barf, andre gør ikke.
Nogen hunde har tendens til undervægt - andre til overvægt.
Her i huset portions fodres. Fodret vejes af til hver enkelt og spisning overvåges.
Ingen har problemer for de tages således i opløbet jævnt hele tiden.
Jeg overvejer det frysetørret barf som er kommet, men indtil videre er de på regal og trives ualmindeligt fint med det. Og ja jeg giver de tilskud som er nødvendige.
Min erfaring med chihuahua’s er at de ofte er vanskelige at få til at skifte foder når de er på RC. jeg er begyndet at overveje hvad der er i det RC, for det er jo ikke fordi de som sådan kan lide det heller
[QUOTE=Rikke;566127]nogen hunde trives på barf, andre gør ikke.
Nogen hunde har tendens til undervægt - andre til overvægt.
Her i huset portions fodres. Fodret vejes af til hver enkelt og spisning overvåges.
Ingen har problemer for de tages således i opløbet jævnt hele tiden.
Jeg overvejer det frysetørret barf som er kommet, men indtil videre er de på regal og trives ualmindeligt fint med det. Og ja jeg giver de tilskud som er nødvendige.
Min erfaring med chihuahua’s er at de ofte er vanskelige at få til at skifte foder når de er på RC. jeg er begyndet at overveje hvad der er i det RC, for det er jo ikke fordi de som sådan kan lide det heller[/QUOTE]
Ja jeg ved heller ikke hvad det er med RC, de er jo ikke vilde med det men vil heller ikke have andet tørfoder ( jo kattenes…)
Han bl.a prøvet Orijen…det vil de absolut slet ikke have.
Jeg har også prøvet andre mærker men nej…
Nu vil jeg kigge lidt på noget af det BARF foder og så se hvordan portionsstørrelserne er, det må nemlig ikke være de helt store portioner for det når de aldrig at få spist så.
Jeg køber de store 2 kgs poser af mit råfoder… der er bedst økonomi i dem
Og det er jo let at åbne posen, og så hælde hundens dagsportion op til optøning…
Jeg ved ikke hvor meget en chi skal have, men en cavalier skal kun have knap 200 g foder om dagen - med undtagelse af ben, hvor hun får så meget som hun kan spise… Så der er meget mad i sådan en 2 kgs pose…
Jeg har også brugt at lade de små 500 g pakker tø delvist op - bare lige så jeg kan dele dem i mindre portioner og så fryse dem ned igen… Med hundemad har jeg ingen betænkeligheder ved at gøre sådan
(Tidligere kunne man kun få “hakket hvalp” i 500 g pakke og det var for meget for thane - derfor lærte jeg tricket med lige at tø for at kunne dele… )