Jeg har en MCO pige som har en meget nem pels som aldrig har haft behov for særlig meget pleje - indtil nu. Jeg opdagede at hendes hale virkede fedtet ved roden og ca 10-15 cm ned af den. Ved nærmere eftersyn var der nogle sammenklumpninger i som jeg har fået redt ud. Sikke noget fedtet stads og fyld med skællignende snask. Hun har ellers aldrig haft problemer med pelsen.
Kan det være hendes foder som er for fedtholdigt, eller er det fordi jeg ikke har fået redt hendes pels godt nok igennem på halen?
Hun har fedthale! Der sidder nogle kirtler ved haleroden, som producerer fedt, og en
overproduktion af fedt giver - som du beskriver det - noget fedtet stads og sammen-
klumpning af pelsen.
Du skal i øvrigt være lidt varsom ved at rede hende for meget ved haleroden, fordi du
derved kan stimulere kirtlernes fedtproduktion.
Der findes præparater på markedet, der afhjælper genen.
Havde godt hørt om fedthale før, og tænkte det måske kunne være det. Men vidste ikke hvordan det tog sig ud og ikke mindst hvordan det behandles. Jeg har søgt på fedthale hurtigt herinde, men der kom ikke lige umiddelbart en brugbar tråd op.
Er det svært at behandle og kan du evt. anbefale noget særligt?
Okay, det kommer måske an på hvor hårdt ramt hun viser sig at være? Er sådan en omgang ikke for skrap til hendes hud? Hvor lang tid går der mon før det fedter til igen?
[QUOTE=Flammula;748268]Okay, det kommer måske an på hvor hårdt ramt hun viser sig at være? Er sådan en omgang ikke for skrap til hendes hud? Hvor lang tid går der mon før det fedter til igen?
Hilsen Spørge-Jørgen :)[/QUOTE]
Jeg kunne forestille mig at det kan være hormonelt betinget,
da jeg fik min Mikki var han lige omkring et år, og lige blevet kastreret.
Han var meget fedtet ved halen, og efter en grundig vaskning med opvaskemiddel har vi ikke set skyggen siden
Fedthaler kan alle katte få, fertile såvel som kastrater
Ja der er mange svar og man kan godt blive lidt forvirret.
Hvis der er tale om en lille smule fedthale, så kan det nogle gange klares med lidt babypudder.
I din kats tilfælde, som er mere end blot “lidt” fedthale (sådan læser jeg det), vil jeg dog mene at kattens hale skal vaskes grundigt med et produkt der er beregnet til fedthaler.
Dette for at få alt det fedtede stads ud af hårene. Hvis det ikke fjernes kan du risikere at hårene til sidst falder af på det sted, hvor problemet er.
Når kattens hale er blevet vasket, så tør den forsigtigt med et håndklæde og lad den herefter lufttørre. Red evt. halen forsigtigt (alt efter hvor filtret halen er) og lad så katten klare resten.
Du vil blive positivt overrasket over, hvor fin pelsen igen bliver efter sådan en vask
[QUOTE=DK Lindvig;748288]Fedthaler kan alle katte få, fertile såvel som kastrater
Ja der er mange svar og man kan godt blive lidt forvirret.
Hvis der er tale om en lille smule fedthale, så kan det nogle gange klares med lidt babypudder.
I din kats tilfælde, som er mere end blot “lidt” fedthale (sådan læser jeg det), vil jeg dog mene at kattens hale skal vaskes grundigt med et produkt der er beregnet til fedthaler.
Dette for at få alt det fedtede stads ud af hårene. Hvis det ikke fjernes kan du risikere at hårene til sidst falder af på det sted, hvor problemet er.
Når kattens hale er blevet vasket, så tør den forsigtigt med et håndklæde og lad den herefter lufttørre. Red evt. halen forsigtigt (alt efter hvor filtret halen er) og lad så katten klare resten.
Du vil blive positivt overrasket over, hvor fin pelsen igen bliver efter sådan en vask :)[/QUOTE]
Mange tak for dit uddybende svar Sikke jeg lærer en masse efter jeg har fået hende. Både om sart mave og nu også fedthale. Stakkels pige. Men jeg venter spændt på svar fra Ann-Dorrit og ser hvad hun vil foreslå.
[QUOTE=Battlestar;749530]jeg har en dreng med fedthale - ca hver 3 md vasker jeg halen… først i affedter fra goop, hvor jeg reder, reder, reder, reder halen med en tæt kam
så i opvaskemiddel for at tage det sidste og så i balsam (texturizer)
det holder det værste væk :)[/QUOTE]
Tak for svar det lyder jo slet ikke så omfattende - dejligt Venter stadig på svar fra Ann-Dorrit. Håber hun har de produkter så