Fedtet pels

Jeg har et problem med min ene hankat.
Han fedter meget i sin pels, ikke kun halen, men sådan over det hele.
Det er lidt lige som når vores hår fedter.

Man kan nærmest se fedtafsondringerne nogle steder i huden, som små sorte prikker.
Nej han har ikke lopper.

Jeg synes jeg vasker og vasker, uden at få et godt resultat.
Vasker ham ca. 1 gang hver 2. ugtl. De sidste gange i Medicinsk shampoo fra KW, for at beskytte hans hud og hår.
Han får lødigt kvalitetsfoder, Hills, Orijen og James Wellbeloved, blandet sammen.

Er der nogle der har det ultimative råd til hvad jeg kan gøre.
Han ligner jo mest af alt en hippie, med det fedtede hår.

jeg tror!!!

1 du vasker ham for tit… jo mere du vasker jo mere fedter katten
2 at han får forkert fedt sammensætning… foderet er godt nok, men der er for meget fedt i til han kan omsætte det…

vask ham max en gang pr md/6 uge og se hvordan det hjælper over en periode… og prøv evt det fedtstof der hedder Viacutan - det vil hjælpe ham til at genoprettefedtbalancen i hud og pels…

det er mine bedste bud… for det er det jeg gør med min egen fedte-bamse :slight_smile:

Ikke fordi jeg er den mest erfarne :wink:
Men her har Leise exo jo i en tid været ret tottet i pelsen. Han fejler ikke noget, men storfælder og er noget fedtet på ryggen nær halen.
Jeg har givet ham en omgang kattetalkum (KW) før børstning, og det ser ud til at virke.
Talkum suger jo fedtet op, og man kan sikkert bare bruge alm. uparfumeret talkum :?

[quote=MiSi;189903]Ikke fordi jeg er den mest erfarne :wink:
Men her har Leise exo jo i en tid været ret tottet i pelsen. Han fejler ikke noget, men storfælder og er noget fedtet på ryggen nær halen.
Jeg har givet ham en omgang kattetalkum (KW) før børstning, og det ser ud til at virke.
Talkum suger jo fedtet op, og man kan sikkert bare bruge alm. uparfumeret talkum :?[/quote]

Det er desværre ikke kun ved halen, men over det hele at han fedter.:frowning:
Han skal så næsten bades i talkum, for at det måske virker, og det kan jeg ikke lige overskue.:S
Han fælder og totter heller ikke, men har bare en træls og fedtet pels, a la en der har trukket sig gennem en oliepøl.:thumbdown:

Jeg er helt enig med Regitze, du vasker ham alt for tit, og fremprovokerer dermed fedtproduktionen yderligere. Du må stå tiden igennem og lade hans fedtproduktion finde et naturligt niveau, glemme alt om vask mv.

Jeg har katte, der aldrig har været vasket, og som ingen ville gætte aldrig havde været det. Vask er noget vi mennesker har opfundet til festlige lejligheder og ikke noget katte nødvendigvis har brug for :stuck_out_tongue: De klarer det faktisk rigtig fint selv, bare man hjælper med børste og kam :ok:

en anden ting jeg kom til at tænke over fra den gang jeg ordnede newfoundlændere der også kan have samme problem… (omend fordelt på 75 kg)

hvordan børster du katten? fordi, mange tror at børster er en rigtig god ting… det er det ikke nødvendigvis. Børster er til for at fluffe en pels til at se godt ud, men er ubetinget ikke geniale for huden da den faktisk ridser/irriterer huden. Bredtakkede kamme og kamme med takker i forskellig længde er så afgjort at foretrække da de skåner huden mere end børsterne…

et meget godt eksempel er vores egen hovedbund hos os langhårede piger - hvis vi ikke har vasket hår i 2-3 dage er det fedtet og det føles godt at trykke en børste ned i hårbunden fordi det klør, men det fordeler fedtet ud i håret og gør ondt værre

hvis katten filtrer - så giv den lidt bi-phase til at forhindre det værste, men lad i øvrigt en dobbelttandet kam og en sy-opsprætter være din bedste ven i 3-6 måneders tid. Det er den tid det formodentlig vil tage for hud/pels at vende sig til ikke at blive vasket så tit :slight_smile:

:kram: til dig og missen

[quote=Battlestar;189981]et meget godt eksempel er vores egen hovedbund hos os langhårede piger - hvis vi ikke har vasket hår i 2-3 dage er det fedtet og det føles godt at trykke en børste ned i hårbunden fordi det klør, men det fordeler fedtet ud i håret og gør ondt værre
[/quote]

Meget god beskrivelse.:slight_smile:
Det er sådan jeg opfatter hans pels for tiden.

Jeg reder med en bredtandet kam, du ved den hvor hver enkelt tand, kan rulle rundt, hvis der skulle være en dulle.

Jeg vil prøve det med Viacutan og se om det hjælper.

Det er kommet efter han er flyttet hjem til mig, og får andet foder tror jeg.
Har ikke observeret det tidligere.

Problemet er blot at han fik RC Persian hvor han kom fra, og det fungerer mine ikke optimalt på, og spise alene, det er en by i Sibirien.
Det de andre får er klart at foretrække, så alle får nu det samme, og jeg har fred-høhø