Fedthale eller ej...?

Ja, Thea har noget men jeg ved ikke hvad. Hendes pels er superflot blød og skinnende på hele kroppen undtagen på rygraden (starter lige efter skulderne og går ned til haleroden). Det stykke er ca 2-3 cm bredt, føles fedtet og stift i pelsen, men det ses ikke tydeligt. Jeg brugte en furminator i går i håb om at tage det værste og her til morgen er hun begyndt at skælle i det område. Jeg ved ikke om fedthale er den korrekte betegnelse da det jo ikke er på halen, men hvad kan det ellers være?
Og hvad kan jeg gøre ved det ?

Måske et billede ville hjælpe :slight_smile:

Kan hun ha’ rullet sig i noget?

Ikke at det nok er relevant for dig men jeg opdagede grunden til at Stevie havde sådan en “plet” på det nederste af ryggen hvor hårene var fedtede/klistrede… Ib :dokdok: :sex:

Det tvivler jeg på, for det kan ikke rigtigt ses. Til gengæld kan det tydeligt føles. Men jeg kan da prøve at se om jeg kan tage et billede af det, bare du ikke forventer at du kan se det.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1014575]Kan hun ha’ rullet sig i noget?
Ikke at det nok er relevant for dig men jeg opdagede grunden til at Stevie havde sådan en “plet” på det nederste af ryggen hvor hårene var fedtede/klistrede… Ib :dokdok: :sex:[/QUOTE]
Udover vand, nej og vand ville jo tørre. Hun har haft dette i nogen måneder men jeg synes det bliver værre stille og roligt.

Har du skiftet foder på et tidspunkt? sådan at det måske kunne forklare det?

Ikke siden juni/juli da vi gik over til Josera som hidtil er det eneste tørfoder hun tåler.

Jeg ved ikke noget om fedthaler, men mine katte får også engang imellem skæl ned ad ryggen, og det er altid værst nede omkring haleroden. Det værste eksempel, jeg har set, er faktisk en kat, jeg passede ved juletid. Hans pels og hud var meget tør, så jeg satte ham på noget RC Hair og Skin, som indeholder omega 3 og 6, og det hjalp i løbet af kort tid. Han fik den skønneste, blankeste, blødeste pels.

Det vigtigste er at finde noget med omega 3 og 6. Det kan være foder, og det kan være fiskeolie, hvis katten ellers gider æde det. Det gør mine ikke. Så de får noget Gimpet vitaminpasta. Der findes flere typer, men det er vist kun denne variant, der indeholder omega 3 og 6.

Jeg ved jo ikke, om det er det, der er galt med din kat. Og hvis hun er allergiker, er det måske ikke nemt at finde noget, hun tåler, selv om det er. Det ved jeg så ikke.

Hun er fisk/fiskeolie allergiker, så jeg vil skulle finde noget omega 3+6 der ikke er baseret på fisk. Nu kan jeg ikke tysk, men der ser ud til der er fiskeolie i Gimpet ud fra dit link.

Dog tror jeg ikke det er det, da hendes pels er super fin alle andre steder. Hun har bare lige den der 3x15 cm lange fedtede stribe ned af ryggen.

Det lyder for mig som meget fedtet pels, og en furminator må ikke bruges på fedtet pels den skal bruges i ren pels. Jeg ville få hende vasket og se om hvor hurtigt hun fedter til igen.

Enig med Camilla

giv hende et bad og se om hun fedter til igen… du må aldrig bruge andet end en kam i fedtet pels - du provokerer det til at blive værre

fedtet pels lukker desuden af for luften til huden - så skæller de neden under… det er ikke unormalt… en kam tilat fjerne underpelsen så der kommer luft til huden…

Uh åh, det med et bad bliver jeg nok godt flået for og nok næppe tilgivet sådan lige de næste par uger… men jeg må vel prøve. Tror I at hundens milde allergi shampoo er god nok ?

Det kommer an på hvad slags det er samt hvad PH værdi den har, dog ved jeg at shampoo mærket B&B holistisk shampoo egner sig til både hund og kat .:slight_smile:

Jeg kan ikke se nogen ph værdi, men flasken siger til Hund, kat og hest. Den hedder Allerdem Calm.

Okey det kender jeg ikke men du skal have noget der kan tage fedtet, og når jeg ikke lige kender den shampoo er det svært at sige om den tager det men du må prøve og så ellers se om hvor ren pelsen er. Ellers vil jeg anbefale dig at tage fat i Ann-Dorrit MysteryCoons Petshop
Der kan du få fat i shampoo som er gode til katte og hundepelse :slight_smile:

få fat i rigtig katteshampoo

eller endnu bedre :slight_smile: hvis du kommer herind af - ved godt det er lidt langt men hvis du nu gør - så arranger med Ann Dorit om en vask af katten… hun gør det for et mindre beløb og resultatet er strålende

så slipper du selv for indkøb af shampoo ect

[QUOTE=Battlestar;1015731]få fat i rigtig katteshampoo

eller endnu bedre :slight_smile: hvis du kommer herind af - ved godt det er lidt langt men hvis du nu gør - så arranger med Ann Dorit om en vask af katten… hun gør det for et mindre beløb og resultatet er strålende

så slipper du selv for indkøb af shampoo ect[/QUOTE]

Men Gitze fremadrettet er det jo nok smartest at have ordentlig shampoo hvis der bliver behov for at vaske Thea ind i mellem :slight_smile:

så kan hun købe den når hun er der samtidig med at hun ser hvordan en kat bliver vasket og får tips og tricks…

hvis man aldrig har vasket en kat - så vil jeg ikke sige det er noget man lige skal kaste sig ud i hvis den er langhårs og man ikke har de rette midler eller ved hvordan katten reagerer :slight_smile:

der er ikke mange der er bedre til vejledning end AD :slight_smile: og hun har altid den rette shampoo på lager : )

[QUOTE=Battlestar;1015738]så kan hun købe den når hun er der samtidig med at hun ser hvordan en kat bliver vasket og får tips og tricks…

hvis man aldrig har vasket en kat - så vil jeg ikke sige det er noget man lige skal kaste sig ud i hvis den er langhårs og man ikke har de rette midler eller ved hvordan katten reagerer :slight_smile:

der er ikke mange der er bedre til vejledning end AD :slight_smile: og hun har altid den rette shampoo på lager : )[/QUOTE]

Jeg siger jo heller ikke at hun bare skal kaste sig ud i det, og kender AD godt nok til at hun heller ikke bare kaster folk ud i det uden ordentlig vejledning. Derfor jeg henviser hende dertil :slight_smile:

Mikki har døjet en del med fedt og skæl i pelsen og kun på ryggen, jeg fandt aldrig noget der hjalp.

Men pludselig en dag begyndte hun at forlange at blive vasket. Det foregår med en skumgummiklud med varmt vand på, og siden da har hun hverken haft skæl eller fedtet pels.

Jeg tror Thea har luret I har sagt hun skal i bad, jeg har ikke set hende hele aftenen. Hun er ikke langhårs, men jeg tror aldrig hun har været i bad. Hun bryder sig ikke om at blive holdt fast men finder sig som regel i det (det blev hun nødt til mens jeg måtte barbere hende grundet hendes eksem jævnligt). Så jeg må vel bare prøve når hun kommer frem igen en af dagene.

Jeg kommer ikke ind omkring KBH og slet ikke med Thea. Hun er ved at dø af rædsel hver gang vi skal til dyrlægen. Hyperventilerer ect, så nej hun får lov at blive hjemme med mindre det er vigtigt. Jeg har ikke før haft en kat så bange for at komme ud af hjemmet. Hun er så slem at dyrlægen har sagt at næste gang så skal jeg helst give hende zylkene flere dage inden vi skal af sted til vac.