Fedthale - ikke rensning af pels, men af huden

Deena har fedthale. Og nu er det ikke et problem at få det af pelsen, for hun er nærmest pelsløs på halen (uheldigt udfald af en Cornish Rex ;)).
Men hun har tydeligvis stoppede porer på halen.
Er der nogen, der har en god erfaring med at holde dette nede? Det er vel egentlig ganske simpelt ligesom bumser hos mennesker - men det kan jo også være svært nok at få bugt med.
Jeg har tænkt mig at afprøve nogle milde ansigtsvaskemidler, altså sådan noget parfumefrit af Matas, for at se om det kan gøre en forskel. Men ellers nogen råd?
Jeg lægger lidt op til, at jeg ikke synes af afgreaser eller opvaskemiddel eller lignende er en option, for det drejer sig som sagt ikke om at få pels rent - men om at prøve at dæmpe fedtproduktionen - eller i hvert fald vaske så meget af den overskydende af, så at hun ikke får de her sorte porer. Affedtnings-produkter vil typisk få huden til at producere mere.

Raiku Sarvå om fedthale hos kat http://www.netvet.net/dansk/ask_vet/kat/kattesps21.html

Spørgsmål
Vi har en MainCoon hankat fra juli 2000, som vi nu igennem længere tid har haft problemer med.
Problemerne startede med en mindre slåskamp i september måned 2001, hvor han pådrog sig en rift på halen. Da jeg vurderede at riften var temmelig dyb kontaktede vi dyrlægen, han barberede halen, vurderede at det kunne hele af sig selv, og vi fik så en antibiotika kur til katten i form af piller.

Siden denne dag er alt gået galt, tilsyneladene er kattens talgkirtler i halen gået amok som følge af riften, med deraf flg. konstant hævelse og betændelse i halen på et stykke på ca. 6-7 cm.
Han har fået adskillige antibiotika kure, uden nævneværdigt resultat. Han er blevet opereret, hvor mange af talgkirtlerne er blevet fjernet, og vi har også fået ham kastereret for at dette evt. skulle stoppe produktionen af talg.

Nu ca. 6 mdr. efter og adkillige tusinde kr. fattigere har katten stadig betændelse i halen, som han er meget generet af, vi desinficere dagligt med brintoverilte, vi drysser med antibiotisk pulver, og vi kan ikke få bugt med det.
katten er kun inde, når han kommer ud er det i sele samme med os, så vi er sikre på at han ikke pådrager sig yderligere.

Er der nogen der har erfaringer fra noget lign. eller gode ideer til hvordan vi kommer dette STORE problem til livs.

Svar
Det lyder til at du har fået en kat med “fedthale”. Fedthale er ikke en sygdom man kan behandle men et arveligt problem, hvor genen, som er vigende, nedarves fra begge forældre.

Kattens talgkirtler på haleroden og halen producerer ekstreme mængder talg, imidlertid ser man at området med ekstrem talgproduktion trækker sig halvvejs op ad ryggen og halvvejs ned ad halen. I forholdsvis sjældne tilfælder er alle kattens talgkirtler berørt og så er hele katten fedtet til ganske få timer efter at den er blevet badet. Problemet er eller var mere almindelig blandt perserkatte, nu har man målrettet avlet sig væk fra problemet og derfor er det ikke så tit man ser det mere.

Ofte ser man at problemet starter når katten bliver kønsmoden, i ekstreme tilfælde har de det allerede som killinger. Jeg tror at riften på din kats hale var tilfældigt sammenfald, da din kat blev kønsmoden. Det er godt, at din kat er kastreret, det reducerer lidt talgproduktionen men desværre er der ingen behandling. Det bedste du kan gøre er at holde halen ren med daglig vask med f.eks. opvaskemiddel, det opløser fedtet uden at beskadige huden. Brintoverilte kan irritere huden til at producere endnu mere talg. Aloe Vera vil ikke være en dårlig ide at prøve at få huden til at falde lidt i ro.

Dyrlæge Raiku Sarvå

Det er min begrænsede erfaring med fedthale hos kat, at det er hormonelt betinget - det generer ikke katten og forsvinder ofte samtidig med neutralisation af katten.

Når jeg behandler fedthaler er det da heller ikke pelsen jeg gør det for, så jeg forstår ikke du mener at der er forskel på det du skal ud i og en fedthale hos en kat med pels. Eneste forskel er jo at din pige ikke har pels til at dække over det og det gør det faktisk lettere at gå til, netop fordi det er synligt hvornår der skal sættes ind. Fedthale er hormonbetinget, vigtigst er det at holde den ren så man netop undgår de tilstoppede porer så betændelsestilstande undgås.

Det gør man bedst ved regelmæssigt at vaske området og netop sørge for at porerne ikke er tilstoppede. Start med at bruge almindelig shampoo og se om ikke det rækker. Det er jo individuelt hvor ofte man skal vaske, for nogen katte er det noget man aldrig skal gøre og for andres vedkommende - ex en fertil han - så er det en gang om ugen i de rigtig grimme tilfælde.

Når huden er meget irriteret med tilstoppede porer og forøget talgproduktion, så kan det faktisk hjælpe at massere blidt med lidt olie. Jeg har haft bedst held med emu-olie, som jeg i sin tid købte hos Ann-Dorrit, men jeg vil tro, at andre typer olie også kan bruges. De skal selvfølgelig være ugiftige for katten, som jo vil slikke en del af det i sig. :slight_smile:

Jeg tænker om aloe Vera på spray kan hjælpe? Det er jo harmløse hvis hun spiser det, men virker astringerende og beroligende på huden.
Bruger det selv på loppebid og lifter på mine katte med god effekt. Har tilmed fået et dårligt øre til at gå i sig selv ved at spray morgen og aften.
Jeg har den der hedder avivir aloe vera spray.

Tak skal I have.
Altså, grunden til at jeg adskiller det fra katte med pels på halen er, at der vel alt andet lige skal bruges nogle kraftigere midler til at få en fedthale med langhårspels f.eks. udstillingsklar? Altså, jeg har ingen problemer med at få fedtet af den her hårløse hale. Så decideret affedtning (hvilket også er det, opvaksemiddel gør) er jeg ikke hook på. Huden hos mennesker vil typisk kompensere og producere endnu mere fedt, og jeg kan ikke forestille mig, at kattehud reagerer anderledes. Så hellere finde noget, der måske kunne bedre tilstanden.
Måske jeg skulle finde noget god ren aloe vera eller prøve at massere. Jeg smørger nemlig ellers helst ikke noget på halen efter vask, da det bare slikkes af.
Hun er generelt på grænsen til, at hun nok godt kunne bruge et bad ind imellem ligesom nogle sphynx’er. Fedthalen er dog begrænset til øverste 1/3 af halen - ikke noget på ryggen.

Hun er i øvrigt kastrat og har været det siden 14-15 ugers alderen :slight_smile:

[QUOTE=pivnu;572507]Tak skal I have.
Altså, grunden til at jeg adskiller det fra katte med pels på halen er, at der vel alt andet lige skal bruges nogle kraftigere midler til at få en fedthale med langhårspels f.eks. udstillingsklar? Altså, jeg har ingen problemer med at få fedtet af den her hårløse hale. Så decideret affedtning (hvilket også er det, opvaksemiddel gør) er jeg ikke hook på. [/QUOTE]

Hvis man kun bruger krudtet på fedthalerne op til udstillingerne, så ja, så skal der skrappe midler til, fordi den så vil gå i chok :wink: over behandlingen og netop begynde at reagere med at fedte voldsomt, men hvis man sørger for at holde den nede i dagligdagen så rækker almindelig shampoo fint. Jeg bruger en lanolin-shampoo, som gør rent og “fedter” lidt på samme tid, så decideret affedtning er det ikke.

Jeg har læst på de amerikanske sider, at flere har haft held til at behandle fedthale/tilstoppede talgkirtler med fortyndet ostevalle. Det er jo et 100% naturprodukt så det skader absolut ikke katten at slikke på det, omend det måske er lidt syrligt. Mennesker kan også både drikke det og bruge det udvortes.
Mener man kan købe det i bla matas (og måske på apoteket)?

Man fortynder det ligesom når man laver saftevand. Og så dypper man en vattot eller klud i saften og dupper det på ca 3 gange dagligt eller efter behov, og lader det vare tørre ind. Det skal ikke vaskes eller renses af igen. Resten af væden i glasset kan stilles på køl og bruges små 3 dage. Så laver man en ny portion.

Effekten skulle være størst hvis der ikke er pels på området. Men det skyldes jo nok at det kan være svært at gennem væde sådan en hale…???

Jeg har også hørt det med olie, eller mayonnaise som jo også består af ret megt olie og intet af det er giftigt for katten.

Kan nogen fortælle mig hvordan man ved fx at bruge mayonnaise på et i forvejen olieret område, kan få det til at gå væk? Er det en kemisk forbindelse eller hvad er det der sker?
På menneske hud ville det i hvertfald være en temmelig uheldig kombination at komme fx mayonnaise på fedtet hud, der skal man ind og påføre huden noget der udtørre blidt for at genoprette den naturlige fugtighed skånsomt og genfinde ph værdien forbyggende…

• visse olier kan jeg godt forestille mig kan have en let og naturlig udtørrende effekt. Men mayonnaise…

Så jeg er ret overrasket og nysgerrig:). Fortæl fortæl…

men giver det kat problemer ? eller er det bare kosmetisk ?

jeg har haft flere hankatte med meget fedthale - men det har aldrig givet problemer med betændelse eller lignende - jeg har aldrig vasket eller behandlet. nogle gange har jeg klippet lidt af pelsen af - så der kom luft til /hvis pels var fedtet meget sammen…så selvom det kan se lidt ulækkert ud behøver det ikke give nogle problemer (og for de fertile hankatte er det jo naturligt)

Det er jo ikke ligefrem noget, der pynter på katten… næ, hun er vel ikke specielt påvirket af det selv, men nogle gange giver det en hævet bums.

erhm rynke har også hudorme og bumser.
nu bliver damen desværre hys af at komme i bad, så gør ikke alverden ved det ud over at klemme de klammeste ud fordi jeg slet ikke kan snuppe dem.

men den bedste kur er regelmæssige bade, mild peeling - ikke hamphandske men ex de der nylon handsker. og daglig aftørring med ex. baby wipes.

tror alle med pelsløse døjer med det i større eller mindre grad s

Olien kan opløse det snavs, som tilstopper porerne, ligesom man kan rense sine hænder for jord ved at gnide den med madolie. Og teorien er så vist noget med, at man ved at affedte området kan provokere endnu større produktion af fedt, men hvis man lader det være fedtet, falder det gradvist til ro.

Jeg har ikke selv prøvet med mayonnaise :wink: men har som sagt haft rigtig gode erfaringer med at massere forsigtigt med nogle dråber emu-olie og så tørre efter med en hårdt opvredet, varm klud.

PS - emu-kuren blev brugt til en Maine Coon han, der som fertil døjede så meget med fedthale, at han tabte hårene og fik både hudorme og byldelignende bumser på halen. Til “almindelige” fedthaler bruger jeg enten mildt opvaskemiddel eller lader fedthale være fedthale. :wink:

Vask af halen fungerer ikke. Jeg får ikke gjort det ofte nok til at det er effektivt, tror jeg. Og det ‘slider’ for meget på huden.
Men massage med Aloe Vera er i hvert fald ikke så tosset. Jeg synes helt klart, at halen er pænere ved den behandling, og den synes heller ikke afhængig af at blive gjort med jævne mellemrum.