Felina og guldsmeden

Bounty fangede en guldsmed i haven, som han stolt kom ind og præsenterede for de andre katte.
Gæt hvem der var mest interesseret … korrekt Felina og hendes mor Dooley :smiley:
Jeg greb kameraet og fangede disse par billeder.

Hvorfor ligger den stille :?

Ha ha - den spillede bare død. Et lille puf med poten og så lå guldsmeden ved døren.

Forbier - damn!
Det er sjældent at Felina kikser, men her var hun altså ikke hurtig nok.

Dann haben wir ja anderen Metoden :høhø:

Og så luskede linselusen ellers ud i haven med guldsmeden … få sek. efter var den på vingerne igen.

Første klasses serie. :ok: Og kunne den virkeligt flyve efter den behandling? :klapper:

Ja det kunne den faktisk - måske lidt lettere vingeskudt :tihi: men afsted kom den.

Ej hvor sejt!!!

Wow jeg ville ikke ha’ troet den ville overleve den omgang :smiley:

Guldsmede er så flotte. og et fint bytte kan jeg se :smiley:

Ja, hun går bærer den nok meget forsigtigt ud - som om hun bare rydder op… :smiley:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;1113331]Wow jeg ville ikke ha’ troet den ville overleve den omgang :smiley:

Guldsmede er så flotte. og et fint bytte kan jeg se :D[/QUOTE]

Vi har et bassin i haven med koi karper, og vandet tiltrækker guldsmedene. Det er anden gang, kattene fanger en guldsmed og tager den med ind.
Den første kom ikke på vingerne igen. Det var nu ikke kattenes skyld, men min. Jeg var bange for, at den skulle stikke/bide kattene, og kom til at tabe noget tungt på den :ups:
Jeg har googlet lidt, men kan ikke finde noget om, at guldsmede stikker/bider og dermed er farlige for katte.
Hvis der er nogen, der ved noget om det, så sig endelig til.

Jeg lagde mærke til, at guldsmeden lå meget på ryggen mens kattene “legede” med den. Måske var det dem, der fik vendt den om - måske er det et trick den kan :?
Uanset hvad, så tror jeg det var det, der gjorde at den overlevede og kunne flyve igen, for dens vinger var formentlig ikke blevet beskadiget.
På det sidste billede ligner det, at Felina har fat i dens ben, mens hun bærer den ud i friheden igen.

Guldsmede hverken stikker eller bider, det er kun guldsmedelarverne der kan finde på at bide :slight_smile:

PS - “bærer den ud i friheden igen … ja jeg skriver det med lyserødt, for det er da vist noget at en forskønnelse af virkeligheden :slight_smile:
Felina stak af med guldsmeden, fordi hun ville have den for sig selv. At hun så tabte den, og den kom på vingerne og fløj væk, er noget som vi ikke taler højt om :tihi:

Vi må ikke glemme at jagt- og dræbeinstinktet ligger dybt i vores katte.

Fine jagtbilleder af fine mis. Vi har også når vi kommer til august haven fylde med røde, guld, grønne og blå guldsmede. Nogel somre er der vieklig mange. I år har vi kun set få endnu, MEN…i går fangede mine kræ sgu en kæmpestor due. ca. 300 m2 have er fyldt med fjer. Jeg så de havde fået den ind ovre ved nøddebuskene hvor den ikke kunne komme til at lette (og så siger man katte er dumme) og sikke et samarbejde. Da jeg så det fra køkkenvinduet skreg jeg på Poul og han løb derud men kunne ikke fange due med sine bare hænder. Så fik jeg den idè at han mnåske kunne med det net vi har til bassinet og sørme så. Due blev fanget og sat over under træerne UDENFOR dyrenes indhegnede have. Poul undersøgte den og kunne kun se den manglede fjer. Ingen sår eller andet så vi lod den ligge og ca. 10-15 minutter senere var den fløjet. IGEN var det tydeligt det var mine Maine Coon-mis der var fangerene og havde instinkterne iorden. Mine husmis var der enten slet ikke eller også gik de forvirrede rundt (Simba2) og vidste ikke hvad de skulle gøre ved dem selv. MEN…Mandalay, Tåssen-Xuie, La-Toya, Ranya og flere DE havde godt nok travlt

Jo!
Guldsmede (Odonata) kan godt bide.
Deres munddele består af ydre mandibler som sagtens kan bide både andre insekter og mennesker eller dyr hvis den holdes fast og kan komme i kontakt med noget, at bide i.
De bider nok ikke lige igennem hud - men sådan nogle s*taner kan faktisk være aggresive for har selv prøvet det.
En guldsmedelarve er et rigtig rovdyr så de bider nok endnu mere end en udviklet.

ThildeL - Godt for guldsmeden at den kan bide, så har den da en mulighed for at forsvare sig lidt :cool2: og rart for mig at vide, at den ikke kan stikke mine katte.

Kamikaze - Det er vildt at kattene ligefrem fanger en due :uha:
Det er fascinerende at se katte jage, men også lidt ubehageligt, fordi kan ved hvordan byttet ender sine dage.

Det ligger i deres natur at jage og dræbe, men det kan være lidt hårdt at være vidne tid. Nogle gange lader jeg naturen gå sin gang, andre gange blander jeg mig.
Pga. vores fiskebassin har vi mange små tudser i haven. Dem synes kattene er enormt sjove at lege med = puffe til og rende efter når de hopper væk. Det synes jeg alligevel er synd for tudserne. Hver aften går jeg derfor en runde med et lille fiskenet. Ser jeg en tudse, får jeg den til at hoppe ind i nettet. (jeg kan ikke holde den i hånden - uha gyser bare ved tanken om at den ben bevæger sig mod min hånd). Så bliver tudsen lige så stille lempet over hegnet, og “dumpet” ned i græsset bagved.
Natsværmere i alle størrelser og farver er kattenes foretrukne bytte. Nogle bliver spist, andre leget lidt med, og ikke så få endda ligger dræbt og forladt tilbage på terrassen eller et eller andet sted i vores hus.

Det har de gjort før og dengang var det en skovdue og den gik det desværre skidt for jeg nåede ikke at hjælpe den før det var for sent. De har såmænd også prøvet at fange en stor fasankok. Han og en anden kok var uvenner og de fløj ind over mine dyrs indhegning og sidste-kok fik ikke nok luft under vingerne og fløj ind i hegnet med det resultet han bumpede ned på græsset. OM der var fræs hen over græsset. En stor mis kan ikke fuýlde mere end 4 cm over græsset skal l´jeg lige hilse at sige og jeg kan ikke huske hvor mange de var, men holde fasan kunne de ikke. Han fløj efter at have mistet en bunke fjer op på en gren ca 2 meter oppe i et træ og efterfølgende vidste jeg hvor mine mis var…et styke kødmisserand under det pågældende træ. Sikke en fest og var fasan drattet ned så var festen blevet stor fest. Men han havde heldigvis ikke taget mere skade end han kunne flyve væk efter nogen tid. Man ER altså også for dum hvis man lander eller flyver ind i en have med så mange mis, for ikke at tale om det retarderede blåmejsepar der havde en rede i værkstedsvæggen og hvor ungerne, da de skulle på vingerne drattede lioge ned i gabet på mis. Xuie kom ind med først en fugleunge så nr. 2 og så kan det nok være jeg fik travlt med at få ryddet haven for mis. Det tog over en halv time, for de kunne jo ikke forstå hvorfor og INGEN var samarbejdsvillige, men måtte bæres ind èn efter èn i hus eller løbegård. Da reden var ryddet for pips (ved ti-tiden om aftenen) fik alle haven igen.

Nej de kan i hvert fald ikke stikke eller gøre skade på os eller kattene af nogen art :ok:

Viste lige Fellini billederne og tror han er misundelig :smiley: Herhjemme kravlede der i sommers en lille græshoppelignende ting i loftet og drengene skældede og smældede på den :tihi: Fellini rev alt ned med hans hale, der piskede afsted.

Felina ser bare så sød ud på det sidste billede :hjerte: Hun holder den med sin lille citronsure-mund MØØØSSSS

Sean fangede også engang en guldsmed herhjemme :slight_smile:

Han kom ind om aftenen, og det var mørkt.
Det var en meget mærkelig lyd og Gizmo var lige i hælene på ham, alt imens Sean knurrede som en gammel sur hund :slight_smile:

Jeg rejste mig og gik hen til dem.
Guldsmeden sad på tværs i Seans gab, så vingerne var fri på den ene side af munden, derfor den mærkelige lyd :slight_smile:

Han endte med at spise noget af den og lade resten ligge, den har nok ikke smagt ret godt :tihi:

Hahahahaha Rikke det stunt lavede Diva også for nogle år siden.
Hun kom ind gennem kattelemmen en aften. Der var en MÆRKELIG snurrende lyd omkring hende og præcis som Sean, holdt hun guldsmeden i munden
alt imens dens vinger kørte for fuld skrue … flaf, flaf, flaf, flaf … det kan virkelig sige højt.

Thilde - helt tilfældigt faldt jeg over et billede af Felina. Det er et billede fra marts i år (hvor hun stadig var fluffy). Det er rigtigt hvad du siger. Hun har altså en lille citronmund :høhø:

:inlove::smelter::hjerte::wehuu::love:

:surrender1: Hvor er hun søøøøøøøød! :wehuu:

Når man ser det sidste billede af Felina, ved jeg, hvorfor hun er en af de katte, man bare husker: sikke en skønhed! :hjerte:

1000 tak - det var enormt sødt skrevet.