Feline's urin problemer

Feline var hos dyrlægevagten i begyndelsen af april mdr hvor hun fik penicillin for blærebetændelse. ca 5-6 dage efter tog vi til vores egen dr dyr da hun stadig ikke var på toppen. Hun tisser små tåre (ikke speciel tit i forholden til de to andre), men hun sidder rigtig længe efter hun er færdig med at tisse. Hos dr dyr blev Feline røngtenfotograferet, der var ingen sten men hun havde krystaller i urinen. Så en sprøjte penicillin i nakken og over på RC urinary foder. Efter 1 mdr så jeg Feline tisse 2-4 gange helt normalt og urin prøven hos dr dyr var også fin. 5 dage efter var den gal igen og Feline sad igen rigtig længe efter hun var færdig med at tisse. I går havde Feline så været på penicillin i 10 dage (skulle være det i 14 dage) og ingen forbedring, så i går tog vi igen til dr dyr, hvor han skulle tage en steril urin prøve på Feline. Det var bare ikke muligt der var ikke urin nok i hendes lille blæren. Så holdt hende inde uden kattebakken fra kl 19.00 i aftes til kl 08.00 i morges, hvor hun både spiste og drak og afleverede hende så hos dr dyr kl 08.00, kl 09.00 ringede han igen det er stadig ikke muligt at tage en urin prøve. Havde sagt han skulle ringe så jeg kunne hente Feline snarest muligt. Feline er en sky kat og når hun er hos dr dyr sidder hun i et hjørne af buret og hyperventiler og savler og ryster, selvom der er Feliway i stikkontakten ved siden af hende. Dr dyr sagde der var 2 muligheder, enten at ligge hende i narkose og prøve at tage prøven, eller sende en ikke-steril (altså var bakken med speciel kugler) til laboratorium i Tyskland. Dr dyr fortrak det sidste. Men som han sagde “der er en mulighed for at hun er resistens”. Min far er lige død, samtidig skred min mand og jeg er fuldstændig snotforvirret pt, havde ligeledes travlt da jeg var for sent på vej på arbejde. Så jeg glemte at spørge hvad han mente med resistens?? han mener vel ikke at der kan være en mulighed for at Feline ikke kan blive rask?? Dette er ikke min normale dyrlæge, men en jeg valgte da 2 af mine bekendte har haft urin problemer med deres katte, som den dyrlæge hurtig fik gjord raske igen. Det overrasker mig ikke at Feline’s blære er meget lille, hendes poter og tunge er også meget mindre end de andre kattes - selvom Feline’s krop ikke er mindre :tihi:

Det er ikke hende, der er resistent, det er den eventuelle bakterie, der kan være resistent.

Eller også er det et spørgsmål om, at der ikke er bakterier involveret overhovedet (selvom mange dyrlæger bruger meget tid på at lede efter dem :)). Så kan han give nok så meget penicillin uden at det hjælper spor.

Men hvis der ikke er et bakterie involveret, hvorfor sidder Feline så så længe efter hun er færdig med at tisse???

Fordi hendes blære og urinveje er så irriterede på nuværende tidspunkt, at hun har fornemmelsen af at have betændelse.

Hvilken dyrlæge bruger du?

I dette tilfælde Dalum Dyrklinik - normalt bruger jeg Højby dyrklinik.

Altså efter krystallerne ??? og hvad gør man så ved sådan en irritation??

Smertestillende og masser, masser, masser væske fra nu af og i al evighed, amen :slight_smile:

Men sidste prøve viste noget med for meget protein i urinen og ingen krystaller altså på nr 2 alm urinprøve, derfor hun fik penicillin som så ikke ser ud til at virke. Nå bliver forhåbentlig klogere når urin prøven er afleveres forhåbentlig i morgen (hvis hun ellers syntes hun vil tisse), og der kommer svar fra Tyskland.
Af smerstillende er Metacam da ok??? hun elsker smagen af det, men jeg har ikke givet hende det hver dag da jeg tror hun får kvalme af det - spiser ihvertfald mindre når hun får det.

[quote=Fire misser;384173]Men sidste prøve viste noget med for meget protein i urinen og ingen krystaller altså på nr 2 alm urinprøve, derfor hun fik penicillin som så ikke ser ud til at virke. Nå bliver forhåbentlig klogere når urin prøven er afleveres forhåbentlig i morgen (hvis hun ellers syntes hun vil tisse), og der kommer svar fra Tyskland.
Af smerstillende er Metacam da ok??? hun elsker smagen af det, men jeg har ikke givet hende det hver dag da jeg tror hun får kvalme af det - spiser ihvertfald mindre når hun får det.[/quote]

Ja, Metacam er fint, men kvalme er en kendt bivirkning, så hun skal ikke have for høj en dosis alt for længe. Galliano kørte i sin tid på “vedligeholdelsesdosis” i et godt stykke tid :slight_smile:

Men penicillin virker under ingen omstændigheder mod for meget protein, så det forstår jeg ikke, din dyrlæge har ordineret :?

Lyder det ikke også foruroligende, at der efter over 12 timer uden kattebakke stadig ikke er urin nok til en prøve?
Det lyder da virkelig seriøst som om, at der skal noget væske i den lille kat lige nu og her! Ikke noget at sige til, at hun bliver så øm i urinvejene, hvis hun er så dehydreret.
Hun bliver nødt til at lære at spise søbe-vådfoder og masser af det. Og så ville jeg i en lang periode give ekstra vand med en sprøjte direkte i munden, indtil det begynder at virke mere reelt.

Hun er ikke dehydreret, det kan jeg mærke se på hendes pels.
Havde egentlig regnet med at hun ville gå direkte på potten da hun kom hjem fra dr dyr i dag 12-14 timer unden at tisse. Men nej hun spiste lidt og så legede hun med Perle.

åhhh jeg hader jeg ikke har erfaring nok med dette problem :frowning:
Det eneste vådfoder hun vil spise er Feline Porta21 med tun, magnesium 0.08%. Så lidt andet billig vådfoder hvor hun kun slikker sovsen af… men alt tæller vel. Hun er faktisk den af kattene jeg ser drikke mest. Hun drikker især fra skålene i løbegården og slikker vand/rim af legetøj og stole i løbegården.
Skal jeg tage tørfodret væk fra hende??? men så består hendes foder jo stort set kun af FP21 med tun, og den med kylling kan jeg nogengange få lidt i hende.
Hvor meget vand skal jeg tvangsfoder hende med???
Tror måske hvis jeg putter vand i hendes tørkost at hun vil spise det, hvor længe kan sådan noget stå uden at blive dårligt ??
Måske er begge dyrlæger på klinikken bare for dårlige til at tage prøven?? :frowning:

[quote=Temple Bar;384132]Det er ikke hende, der er resistent, det er den eventuelle bakterie, der kan være resistent.

Eller også er det et spørgsmål om, at der ikke er bakterier involveret overhovedet (selvom mange dyrlæger bruger meget tid på at lede efter dem :)). Så kan han give nok så meget penicillin uden at det hjælper spor.[/quote]

Hvad hvis der er bakterier og den er resistent???

Tørfoder med vand bliver hurtigt dårligt - især nu hvor det er varmere. Men fjern tørfoderet, i hvert fald nogle timer af gangen, så skal hun nok blive sulten nok til at kyllingevådfoderet også glider bedre. Vådfoderet med sovsen, der kan du evt. tage og blende det med lige så meget vand. Så kan sovsen ikke slikkes af bollerne. Ellers må du bare glæde dig over, at sovsen lige nu er det vigtigste.
Det er ellers utroligt, at du ser hende drikke, for jeg synes godt nok det lyder foruroligende. Mine katte tisser da flere gange i døgnet - og helt klart mere, når de får meget vådfoder.
Da Deena torsdag-fredag nægtede at indtage noget overhoved, tvang jeg 6x 12 ml. i hende fra torsdag aften til fredag morgen, og der var ingen anmærkninger på dehydrering (hun kom dog alligevel i væskebehandling pga. dårlig mave, og så jeg havde et rigtig godt udgangspunkt for at få hende hjem og passe på hende i weekenden). Men jeg ved ellers ikke hvor meget, der er nok.
Men når der efter så mange timer ikke kan tages prøve, så kan det bare umuligt være nok, det hun får nu, synes jeg. Vil da næsten håbe, at du finder en ups-tisseplet :slight_smile:

Det er trods alt de færreste bakterier, der er resistente over for al penicillin, men hvis den virkelig er, så er man tilbage til før penicillinen blev opfundet og så skal immunforsvaret tage det - med god hjælp af smertestillende, immunforsvarsstyrkende og væske, væske, væske.

Jeg er enig med Lene (Pivnu) i, at det er foruroligende at hun ikke har noget i blæren efter en hel nat uden adgang til bakken. Det tyder for mig også på, at hun ikke indtager nok væske.

Og en kat skal være ret utalt dehydreret, førend man kan mærke det på at huden bliver stående (det samme gælder i øvrigt for mennesker).
Er hendes nyretal undersøgt (blodprøve)?

Jeg afleverede engang en stor birmakilling til dyrlægen en morgen, idet han havde kastet voldsomt op i over et døgn og intet kunne holde i sig overhovedet. Han var opmærksom, men ikke legesyg - dvs agerede overhovedet ikke normalt og jeg var ikke i tvivl om, at han var dehydreret. Dyrlægens første vurdering da han så ham var at han så fin ud og ikke var dehydreret. Men jeg fastholdt min vurdering og dyrlægen tog blodprøve og blev meget overrasket, for det viste tydeligt dehydrering på væsketallene. Katten blev tanket op med væske og var fit for fight igen om eftermiddagen.
Så man kan absolut ikke altid stole på det med at huden/pelsen bliver stående.

Når antibiotika behandling er opstartet inden urinprøven tages er det højst sandsynligt at man ikke finder nogen bakterier i prøven - med mindre at der er tale om en atypisk bakterie, som ikke er følsom for det ordinerede antibiotika (dvs er resistent). Men hvis hun ikke reagerer på behandlingen, så er det værd at tage urinprøven og få den undersøgt, for at udelukke at det er resistens der er årsag til den manglende behandlingseffekt.
Hvis hun ikke har nok urin i blæren til at få taget urinprøve uden narkose, så har hun heller ikke nok i blæren til at få taget den med narkose, så hvis det slet ikke kan lade sig gøre at tage prøven sterilt, så ville jeg nok vælge at sende den usterile og se hvad resultatet blev af den.
Dog finder man hos > 70% af katte med symptomer på blærebetændelse ikke bakterier i urinen ved undersøgelse. Og så skal man til at lede efter andre årsager - og heraf er foderet et godt sted at starte.
En anden årsag kan være stress-påvirkninger.

Som Mette (Temple Bar) skriver, så er det vigtigste at hun får mad med masser af væske i. Hvis hun ikke er så vildt med vådfoderet så gør som allerede anbefalet ovenfor og fjern hendes tørfoder. Tilsæt ekstra vand til vådfoderet og varm det lidt op i mikrobølgeovnen eller tilsæt lidt kogende vand og server når det er kølet så tilpas, at katten ikke brænder sig.
Varmt mad afgiver væsentligt flere dufte end koldt - og mange katte synes det er væsentligt mere lækkert på den måde.

Altså nu har jeg leget lidt detektiv med Feline. Hun tissede kl 18.30, kl 22.00 og kl 03.30 - derefter ved jeg ikke hvornår hun tissede igen. Men det er da et ok antal/tidsrum ikk???hun tisser ca 1-1½dl pr gang, det er ihvertfald mindre end de andre katte men det er da ikke foruroligende lidt, vel??? Ihvertfald har jeg fået en alm urinprøve fra hende som dr dyr sender til dyrkning på lab. i Tyskland i dag. Der er ingen tvivl om at Feline i begyndelsen af april havde krystaller i urinen, for det sagde prøven og urinprøven var blodrød. Men nu læser jeg et andet sted (spørgdyrlægen.dk) at de kan få urin problemer af stress!!! Feline er 5 år og vi fik hende fra IK ½år gl, hun er en sky kat - men dejlig :wehuu:For ca 4-6 uger siden havde vi kloakfolk lidt over en uge, der gravede hele løbegården op (da kloaken desværre ligger der), så gravede vi ud, fik lagt fliser og rullegræs. I februar dødede min MC Coco :frowning: og for 2 uger siden flyttede min mand. Så der er jo sket en del ændringer i Feline’s liv også, faktisk siden februar. Kan hendes urin problemer virkelig skyldes dette ??

Ok :slight_smile: Dalum har jeg ikke hørt om (altså om de er gode), men har du snakket med Kirsten Brock i Højby? - hun er altså bare super til specielle tilfælde :slight_smile: Jeg håber i hvert fald, at du snart finder ud af hvad der er galt :slight_smile: Jeg kan desværre ikke hjælpe, for den eneste jeg har haft til dyrlæge med urinproblemer tog Højby uden problemer en prøve fra og det tog en enkelt pillekur, så var den rask igen. Men umiddelbart synes jeg da også det er bekymrende at der ikke var mere væske i blæren. Det må vel kunne lade sig gøre at give hende vand med en engangssprøjte og så tage en prøve?..altså hvis hun indtager væske så må det jo komme ned til blæren på et tidspunkt :slight_smile:

Kirsten er faktisk min egen dyrlæge, jeg har dog aldrig haft brug for hendes hjælp til andet end vacc og årligt tjek. Jeg føler lidt hun taler mig efter munden, altså siger et men når jeg så siger noget andet, giver hun mig ret i det :S Da Coco havde en løs knæskal og blev opereret for det var det Peter jeg gik hos, og jeg måtte selv stille diagnosen løs knæskal - det var først da jeg spurgte Peter om han havde tjekket for det at vi opdagede det var det - Coco endte efter operationen med at blive aflivet. :frowning: Så jeg er ikke vildt imponeret over dem.

Sagtens. Stress og foder står for langt størstedelen af blærebetændelsestilfældene :slight_smile: