Feliway spray - Har i erfaringer med det?

Puma har det med at kradse nogle steder vi bryder os om.

Vi har fået anbefalet at bruge “Feliway spray”, men jeg kender ikke til det og har aldrig hørt om det. Jeg har dog læst en smule om det på nettet.
Synes dog ikke at jeg har fået den information jeg søger:?

Der er både den til stikkontakten, men også en rigtig spray.

Jeg tænker at man skal bruge den spray, men skal man så bare sprøjte der hvor man ikke ønsker hun skal kradse:?

Vi træner hende selvfølgelig også, når vi ser hun gør noget “forbudt”, så siger vi nej og flytter hende over til hendes kradsetræ og viser hende at hun skal kradse dér, + vi roser hende meget når hun bruger sit kradsetræ.

Men vi ønsker bare ikke at vores sofa skal gå i stykker, da der allerede er revet en del tråde ud :frowning:

Er der nogen herinde som har brugt det/bruger det og har erfaring med det?
så høre jeg det gerne + gode råd :slight_smile:

Jeg har brugt både spray og den til stikkontakten. Her virker det ikke, men det virker for andre, så man bliver næsten nødt til selv at prøve det.

Har du overvejet at beskytte sofaen i en periode? Evt. lægge et tæppe over eller lignende. Hvilket materiale er din sofa i? Vi har haft fire typer sofaer i den tid vi har haft kat. De har kun kradset i den ene af dem og det kunne jeg ikke rigtig bebrejde dem, da stoffet var rigtig indbydende at kradse i, så måske sofaen er meget fristende for hende?

Har hun flere forskellige kradsemuligheder/noget tilsvarende sofaen. Hvis hun f.eks. kan strække sig fint ved sofaen, men ikke på kradsetræet så kan det være det. Eller måske vil hun hellere have et kradsetæppe på gulvet end stolper osv. Prøv at se på hendes kradsemuligheder fra hendes perspektiv.

Jeg har ingen erfaringer med at bruge feliway til dette formål …Feliway sender jo beroligende dufte ud i rummet, og det er jo ikke fordi hun trænger til at blive ‘dæmpet’ ned hun gør det ?

Det hun skal lære, er at det er godt og rart KUN at gøre det på hendes steder/kradsetræer, så det er de steder der skal gøres attrative og lækre for hende …Og her mener jeg at catnip i sprayflaske er bedst. Catnip har en duft som katte godt kan li’ og som trækker dem hen til steder hvor der er sprayet. Jeg tror det er vigtig at hun lærer det hurtig, så den dårlige ide med at hvæsse i møbler ikke sætter sig som en dårlig vane. Så læg noget plastik over dine møbler og hvor hun ellers kradser af forbudte steder. Det gør det umuligt for hende at kradse andre steder end de tilladte, og det kommer hun hurtig efter, og især hvis disse steder dufter godt. Og når du så kan spore at hun nu foretrækker at hvæsse sine kløer hvor hun må, kan du pille plastikken af møblerne …Men husk osse at købe en kradsemåtte som ligger vandret, sådan en synes jeg små killinger bruger mest.

[QUOTE=Nevadaisy;632253]Jeg har brugt både spray og den til stikkontakten. Her virker det ikke, men det virker for andre, så man bliver næsten nødt til selv at prøve det.

Har du overvejet at beskytte sofaen i en periode? Evt. lægge et tæppe over eller lignende. Hvilket materiale er din sofa i? Vi har haft fire typer sofaer i den tid vi har haft kat. De har kun kradset i den ene af dem og det kunne jeg ikke rigtig bebrejde dem, da stoffet var rigtig indbydende at kradse i, så måske sofaen er meget fristende for hende?

Har hun flere forskellige kradsemuligheder/noget tilsvarende sofaen. Hvis hun f.eks. kan strække sig fint ved sofaen, men ikke på kradsetræet så kan det være det. Eller måske vil hun hellere have et kradsetæppe på gulvet end stolper osv. Prøv at se på hendes kradsemuligheder fra hendes perspektiv.[/QUOTE]

Vi har lagt sofa betræk over begge sofaer, men så kravler hun under og kradser, men det er på siden af den og det er samme sted hver gang, hun har to forskellige kradsetræer, og hun kradser ikke på langs, men opad. (Tror bedst jeg kan forklare det sårn)

[QUOTE=Alice;632256]Jeg har ingen erfaringer med at bruge feliway til dette formål …Feliway sender jo beroligende dufte ud i rummet, og det er jo ikke fordi hun trænger til at blive ‘dæmpet’ ned hun gør det ?

Det hun skal lære, er at det er godt og rart KUN at gøre det på hendes steder/kradsetræer, så det er de steder der skal gøres attrative og lækre for hende …Og her mener jeg at catnip i sprayflaske er bedst. Catnip har en duft som katte godt kan li’ og som trækker dem hen til steder hvor der er sprayet. Jeg tror det er vigtig at hun lærer det hurtig, så den dårlige ide med at hvæsse i møbler ikke sætter sig som en dårlig vane. Så læg noget plastik over dine møbler og hvor hun ellers kradser af forbudte steder. Det gør det umuligt for hende at kradse andre steder end de tilladte, og det kommer hun hurtig efter, og især hvis disse steder dufter godt. Og når du så kan spore at hun nu foretrækker at hvæsse sine kløer hvor hun må, kan du pille plastikken af møblerne …Men husk osse at købe en kradsemåtte som ligger vandret, sådan en synes jeg små killinger bruger mest.[/QUOTE]

Jeg har fået afvide at feliway stopper uønsket adfærd som fx at strinte/kradse uønsket steder, men jeg vil da prøve at købe et catnip på spray også en kradsemåtte der ligger vandret :slight_smile:

Måske er sofabetrækket lige så lækkert at kradse i ?? …En kat kan ikke li’ plastik, så sørg for at dække hendes ‘ynglingssteder’ med en voksdug eller plastik, og se stort på at hjemmet i en periode ser sjov ud :-). Prøv at suse ned til Harald Nyborg eller anden byggemarked, og køb en kokosmåtte, jeg vil næste vædde med at hun gerne vil kradse kløer på den ? …Jeg har en kokosmåtte til at ligge i gangen, og hver eneste morgen oplever jeg et herligt syn - Vores soveværelse støder op til gangen, og alle vores 5 katte sover i soveværelset hos hos. Når vi står op, så er der en kø ved måtten fordi ALLE katte lige skal strække ud og hvæsse kløer på måtten. Derefter går vi i køkkenet, hvor jeg har et kradsebræt til at hænge på væggen. Her er der igen kø, for den skal osse lige have en tur af samtlige katte. Det sker mere eller mindre hver eneste dag, og jeg ser dem ikke hvæsse kløer andre steder, heller ikke på deres kradsetræer …Og dog, vi har et søgræstæppe som gulvtæppe på vores altan, den får osse en omgang fra tid til anden, og det er ok, det må de gerne :slight_smile:

Kan hun strække sig lige så højt på kradsetræet som på sofaen?
Står kradsetræet et spændende sted eller er det gemt væk i et hjørne?
Herhjemme har jeg flyttet rundt på kradsetræerne nogle gange og det er helt tydeligt at placeringen er afgørende for hvor populært et kradsetræ er. Du kan evt. prøve at flytte på træet - stil det evt. lige ved siden af sofaen og så kan du gradvist flytte det væk, hvis hun så bruger træet i stedet for sofaen.

jeg må se om jeg kan finde sådan en kokusmåtte, jeg bor dog ret langt væk fra harald nyborg :frowning: Men det kunne jo være at jeg kunne lokke min kære farmand med derud når han har fri fra arbejde :slight_smile:

Jeg prøver at sætte noget plastisk for og se om det hjælper…

[QUOTE=Nevadaisy;632267]Kan hun strække sig lige så højt på kradsetræet som på sofaen?
Står kradsetræet et spændende sted eller er det gemt væk i et hjørne?
Herhjemme har jeg flyttet rundt på kradsetræerne nogle gange og det er helt tydeligt at placeringen er afgørende for hvor populært et kradsetræ er. Du kan evt. prøve at flytte på træet - stil det evt. lige ved siden af sofaen og så kan du gradvist flytte det væk, hvis hun så bruger træet i stedet for sofaen.[/QUOTE]

Ja, hun kan strække sig lige så lang hun er, og kradsetræet står lige ved siden af sofaen hvor hun kradser :frowning: og vi har også prøvet at flytte det, men det er sjællendt at det er interessant… Jeg prøver at købe noget catnip :slight_smile:

Feliway i stikkontakten er til fx utrygge katte - den vil ikke virke i dit tilfælde.
Feliway som spray har jeg haft god erfaring med hos en strintende kat - har aldrig brugt det til kradsesteder.

Jeg er den mere hårde type, så jeg ville først købe et billigt kradsetræ, er kan ligge vandret. Mine foretrækker vandrette kradsesteder. Derefter en billig vandpistol - og når hun så kradser i sofaen ville hun få med vandpistolen.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;632323]Feliway i stikkontakten er til fx utrygge katte - den vil ikke virke i dit tilfælde.
Feliway som spray har jeg haft god erfaring med hos en strintende kat - har aldrig brugt det til kradsesteder.

Jeg er den mere hårde type, så jeg ville først købe et billigt kradsetræ, er kan ligge vandret. Mine foretrækker vandrette kradsesteder. Derefter en billig vandpistol - og når hun så kradser i sofaen ville hun få med vandpistolen.[/QUOTE]

Jeg er lige kommet hjem fra dyrhandleren, og har købt en vandret kradsemåtte + catnip :slight_smile:
Jeg har faktisk en vandforstøver, det kunne være at jeg skulle tage den i brug…

Catnip kan varmt anbefales!!! :smiley:

Hun kradser og kradser, lige så hun ser helt sagelig ud og det er ikke i sofaen :wehu:

Tusinde tak for det gode råd :thumbup: