Fertile hankatte

Efter at have læst en anden tråd om strinteri, kommer jeg til at tænke på. jer som har fertile hankatte, vil i ikek være sød at fortælle mig hvordan det foregår. Nu tænker jeg på, strinteri, om deres alm urin lugter kraftigt. HVordan gør i når hunkattene er i løb og ikke lige skal parres osv.

Har nemlig selv et par gange overvejet om vi skulle have vores egen hankat, men er kommet fra det igen, netop pga strinteri osv.

Dejligt hvis alle jer som har fertile hankatte vil komme med jeres input:)

Nu ahr jeg ikke den store erfaring med fertile hankatte idet jeg kun har og har haft een fertil han.

Min skønne dreng strinter heldigvis ikke (endnu 7-9-13).

Da han flyttede ind var vi i gang med en større videnskabelig undersøgelse af div. grussorter, for hans urin lugter meget kraftigere end pigernes, hvilket jeg tror er normalt for fertile hanner.

Jeg har været flere steder hvor kattene er opdelt med trådnets døre imellem. Jeg synes det er en SUPER ide! Kattene er stadig med i det hele, de kan se hinanden og snakke gennem nettet OG der er ingen der parrer uden de er sat sammen.

Eks. ser også en fordel med at moderen og killingerne er i et værelse for sig, med en netdør imellem. De får fred, men har alligevel mulighed for at “snakke” med de andre gennem døren.

Jeg vil da gerne prøve at fortælle hvordan vi gør det.

Her er kodeordet logistik og fordelingsnøgler.

Pt. er vores flok delt i 2 flokke. Dvs. de to flokke har en fast base hvor de sover, og i løbet af dagen kører vi så efter fordelingsnøgler, så vi når at ha alle nede i sofaen hver dag.
De fleste af kattene kan være frit hvor de ønsker det, og det er bare et krads på døren der adskiller, så bliver de lukket ind.

Basis i vores ene flok er vores fertile hankat.

Basis i den anden flok er hunner i løb, og en enkelt hun der ikke kan med vores hankat.

Der bliver så flyttet rundt i løbet af dagen, så alle har været nedenunder og været sammen med os i flere timer.
Kattene fungerer super med den løsning. De ved selv hvornår det er flytte rundt tid, og synes det er fedt at komme hen hvor de andre normalt går. Så oftest behøver vi ikke engang at bære dem rundt.

Vores hankat strinter sporadisk, hvilket vi har valgt at leve med, og så gøre rent lidt oftere. Tøserne strinter mere end han gør, så det ville vi skulle gøre under alle omstændigheder. Han bliver forhåbentligt kastreret om 1 måned (kryds fingre for en pige til mig), og jeg vil gerne bevare hans tætte tilknytning til flokken i håb om han kan fungere her som kastrat.

Vi har ind til nu kun haft 1 fertil hankat, hvilket har gjort det forholdsvist nemt. Han strinter sjældent, og vi har aldrig haft en utilsigtet parring. Desuden har de hanner jeg har haft ind til nu gået fertil i meget kort tid, hvilket også har gjort det forholdsvist nemt.
Pt. har jeg så to hankillinger, som gerne skal gå fertile i noget tid. Jeg håber at kunne bevare deres tilknytning til flokken efter samme system som hidtil.
Kommer det ikke til at fungere, har vi en isoleret garage som bliver lavet om til hankattebolig og får en tilhørende løbegård.

Vi vil stadig køre fordelingsnøgler, uanset hvor meget hannerne strinter og ter sig. De er meget kælne og afhængige af en tæt dagligt kontakt til os, og jeg har det bedst med at ha dem inde hver dag.
Mine katte er først og fremmest kælekatte, og fungerer de ikke med det arrangement der er, må de kastreres i håb om at det gir dem en bedre trivsel.

Jeg har en drøm af en britehan.
Dustin er nu 2½ år og går stadig frit rundt blandt alle hunkattene,helt uden problemer.
Hans urin lugter ikke mere end de andres og han strinter heller ikke :slight_smile:
Og jo,han er fertil og har pt. lavet 5 kuld killinger ;-))
Han er den sødeste kat der findes og med det temperament er han guld værd :wink: !!

Her i huset lever vi med vore katte omkring os. :smiley:

Vi har 2 løbegårde så vi kan dele op, men kattene kan gå ud og ind som det passer dem -ifryseren

Vi har tråd døre til Køkken, og soveværelse så kattene kan være adskilte, men se hinanden. -pote

Vores indtil for nylig Fertile dreng, var ikke en strinter så han var rigtig nem at have -love

Vores nye dreng er en strinter af format, men han har stadig fået lov at komme ind, men men men det giver store problemer for duften er altså ikke så rar, og han er meget snakkende råbende -tihi -tihi

Vi har nu for nyligt indkøbt trusser til ham, og det virker som om han syntes det er okay -jegkrydser -jegkrydser -jegkrydser

Jeg nægter at skulle lukke min dreng ud og ikke have ham hos mig, så trusser må være sagen -love

Jeg vil heller ikke lukke ham for han er bare en kanon avlshan han har lavet noget af det bedste jeg har set længe, så det kan ikke komme på tale -savle

Hej

Vores drenge er ikke mega strintere… De ville nok strinte enormt hvis vi lukkede dem sammen med tøserne, men da vi pludselig havde 4 hankatte besluttede vi at de måtte nøjes med 1 salen, det er så vors soveværelse og kæmpe badeværelse :stuck_out_tongue:

Ind imellem kan der lugte af strint, det er oftest når hunnerne er i løb, men lige nu har vi en “engle” tøs der tisser alle vegne -LOL
Min oplevelse er klart at når drengene går i en flok sammen uden tøserne falder de meget mere til ro og bliver nogle dejlige " kastrater" der ikke har behov for at markere deres territorie og er også det jeg ser hos en den andre opdrættere… ( Ikke hos alle) :wink:

/Charlotte -der mener man skal have min. 1 dreng i sit opdræt, man kan da ikke leve uden en bamsedreng -love

Mine drnege går også inde, lige pt er her ikke nogen voksene fertile hanner…
de voksene er lige blevet lukket, tjo, de har da afmærket en lille smulge…

Men ikke så slemt… udover Tin Tin, som en dag smuttet op i killinge gården og fik lige fortalt at det var hans børn… smiler…

[quote=Hanne P;49688]Mine drnege går også inde, lige pt er her ikke nogen voksene fertile hanner…
de voksene er lige blevet lukket, tjo, de har da afmærket en lille smulge…

Men ikke så slemt… udover Tin Tin, som en dag smuttet op i killinge gården og fik lige fortalt at det var hans børn… smiler…[/quote]

ÅH Håber de små kunen vaskes rene så -tihi-tihi-tihi

-tihi de var heldigvis, selve kassen det gik udover

Lige nu har vi 3 fertile drenge. Rumle på 4 år har altid gået i flokken sammen med pigerne og han har kun strintet et par gange, han er ikke en særlig dominant han. Fuzzy er 13 måneder og han går også i flokken, indtil videre strinter han ikke. Baghira han strinter op af alt, tisser på alt og stresser sig selv meget, så han har sit eget værelse med tilhørende kattegård ved siden af de andres kattegård.
Baghira var meget stresset og var meget tynd, men efter han er kommet på hankatte værelse har han taget 1½ kg på og stresser ikke mere, er blevet sig selv, søde pusse nusse Baghira -forelsket

Jeg tror på at hannerne har bedre af at være på hankatte værelse hvis de stresser af at gå sammen med pigerne.

Mine piger er på p-piller og når de skal parres lukkes de i et værelse sammen med den han de skal parres med.

Mange tak for alle jeres svar. det kunne sagtens tænkes at jeg engang skal have min egen hankkat. Nu er jeg meget ny i opdræt, så lige nu har jeg det fint emd min hunkat, som jeg så kan lære en masse sammen med. Men måske engang om nogle år, det kan være at man skulle prøve at have en fertil hankat. Nu må vi se =))

Bortset fra pisseriet er det intet dejligere end en fertil han.
Kommer du på disse kanter Sine, så kig ind - abystrint og hankattetis er helt specielt - ægte rovdyrlugt.
Så kan du også se min dør påklæbet vådliggerlagen, så træder jeg ind i knap så meget pis når jeg skal ind til ham:-)
Han sit eget rum med en hunkastrat.
Han er en skattebasse - fatter ikke hvordan der kan mere ud af ham end han indtager