Fertile racekatte der laver blandingskillinger

Selvfølgelig bliver blandingskattene solgt billigere :slight_smile:
Der er jo ingen garanti for noget som helst, i forhold til arvelige sygdomme fx. og oftest er de kun ormebehandlede og vaccinerede…Ikke desto mindre får de nu en temmelig god pris for dem alligevel.
2000,- for en blanding, der ikke er neutraliseret, er i min verden meget dyrt…

Det kan godt være jeg bliver lidt upopulær ved at skrive dette men - here goes :slight_smile:

Der er faktisk mere end en grund til at folk gerne vil vide lidt mere om “blandingerne” og hvilke racer der evt. kan være indblandet.

Forskellige racer har forskellige svagheder og sygdomme. Som katteejer til to huskatte er jeg da interesseret I at lære lidt mere om “delelementerne” så jeg ved hvad jeg skal være OBS på. Det er ikke et spørgsmål om at smykke sig med lånte fjer men en generel interesse for at vide lidt mere om hvad der kan have betydning for mine øjesten.

Jeg har 2 huskatte og de er totalt forskellige.

Spock er en klassisk huskat, tabby, lavbenet med, tæt over /under pels hvor det f.eks er næsten umuligt at komme til huden ifbm evt. loppekure og daglig tjek efter at han har været ude og vejer ca 6 kg uden på nogen måde at være overvægtig. Han er ikke den største springer men meget stærk

T’Pol trods sine kun 4 kg er lang i krop og ben, semilanghåret, superb springer (gerne op til 2 m fra gulv), meget intelligent (laver ulykker hvis hun ikke aktiveres hyppigt) og meget kontaktsøgende og snakkende.

Min egen dyrlæge har sagt at vi skal være særlig opmærksom på at Spock får nok at drikke (nyrer) og T’pols tænder selvom igen af dem har problemer med dette på nuværende tidspunkt.

[QUOTE=Thea;1185989]Det kan godt være jeg bliver lidt upopulær ved at skrive dette men - here goes :slight_smile:

Der er faktisk mere end en grund til at folk gerne vil vide lidt mere om “blandingerne” og hvilke racer der evt. kan være indblandet.

Forskellige racer har forskellige svagheder og sygdomme. Som katteejer til to huskatte er jeg da interesseret I at lære lidt mere om “delelementerne” så jeg ved hvad jeg skal være OBS på. Det er ikke et spørgsmål om at smykke sig med lånte fjer men en generel interesse for at vide lidt mere om hvad der kan have betydning for mine øjesten.

Jeg har 2 huskatte og de er totalt forskellige.

Spock er en klassisk huskat, tabby, lavbenet med, tæt over /under pels hvor det f.eks er næsten umuligt at komme til huden ifbm evt. loppekure og daglig tjek efter at han har været ude og vejer ca 6 kg uden på nogen måde at være overvægtig. Han er ikke den største springer men meget stærk

T’Pol trods sine kun 4 kg er lang i krop og ben, semilanghåret, superb springer (gerne op til 2 m fra gulv), meget intelligent (laver ulykker hvis hun ikke aktiveres hyppigt) og meget kontaktsøgende og snakkende.

Min egen dyrlæge har sagt at vi skal være særlig opmærksom på at Spock får nok at drikke (nyrer) og T’pols tænder selvom igen af dem har problemer med dette på nuværende tidspunkt.[/QUOTE]

Hånden på hjertet, så er jeg ret sikker på du er en af de undtagelser, der bekræfter reglen :wink:

Der er rigtig mange der gerne vil have en ½ et eller andet, fordi så har man en racekat der er HELT speciel :slight_smile: Det betyder ikke så meget om den er opvokset på godt foder, tjekket i hoved og bag, vaccineret eller skal rende frit. Bare prisen er i orden :slight_smile: Det er jo i bund og grund “bare” en kat :S

[QUOTE=Andreas;1185943]Du kan se, at de bliver annonceret.

Men hvordan kan du se, at de sælger godt?

(Der er mange steder i Danmark, hvor der er mange huse til salg. Det er ikke et tegn på, at de sælger godt. Tværtimod.)

vh

Andreas[/QUOTE]

En af mine tidligere kolleger har to “maine cooner” den ene en maine coon/perser blanding den anden en maine coon blanding. De to har fået flere hold killinger som blev sat til salg som MCO’er uden stantavle - søde fine langhårede killinger. De havde ingen problemer med at komme af med killingerne til 1500kr stk selvfølgelig solgt fertile :frowning:

[QUOTE=Theomilou;1185988]Selvfølgelig bliver blandingskattene solgt billigere :slight_smile:
[/QUOTE]

Ja, selvfølgelig bliver blandingskatte solgt billigere end renracede - men der er ingen grund til at sælge sine renracede neutraliserede killinger billigere end de ikke-neutraliserede renracede killinger for at undgå blandingskillinger :slight_smile: Det kan godt lade sig gøre at forklare køberne, at det er til deres fordel :slight_smile:

Jeg har f.eks. kun kælekatte. Og skal der en ny killing/kat ind her på et tidspunkt så SKAL den være neutraliseret. Og det betaler jeg gerne for.

Det er jo ikke kun prisen hos dyrlægen. Det er bekymringen, tiden, og alt det andet man betaler for.

[QUOTE=Theomilou;1185923]Jeg støder, efterhånden ofte, på blandingskatte hvor mor eller far er racerene med stamtavle.
Helt aktuelt lige nu på fb, hvor en abyssiner-mor med stamtavle har killinger med en ukendt far…

Og så er det jeg undrer mig over at opdræt sælger fertile katte? For der er ingen tvivl om at killinger der er halvt et-eller-andet sælger langt bedre end almindelige huskatte, og det er mit indtryk at der bliver produceret en hel del killinger med racekatte som en af forældrene…

Jeg ville sådan ønske at der kunne sættes en stopper for det, men det ville kræve at alle opdrættere neutraliserede inden salg, og det sker nok ikke…

Men jeg bliver sgu så trist når jeg ser den overproduktion der er gang i for tiden :([/QUOTE] : Jeg kan kun gi’ dig ret, :thumbdown: det kan selvfølgelg være et uheld,:? men ellers ligner det BYB som jo altid er noget en opdrætter forarges over med god grund ! :dokdok:

Cats og Conni

[QUOTE=Temple Bar;1185946]Find på DBA - køb og salg af nyt og brugt

Ihh, hvor kan man se, der er burmeser i denne killing, ikk’?[/QUOTE] : Ja især striberne ligner [:D](javascript:void(0))
Cats og Conni

Ja det er desværre meget let nogle steder at få en fertil racekat. Også i udlandet. Vi har fx døjet med det i Skandinavien, hvor man kan finde fertile racerene SNO til salg og udbudt til parringer - også til ikke Snowshoe - samt blandinger til salg, der ligner en art birmamix i korthåret, men som sælges som Snowshoe. Et seriøst opdræt vil altid fortælle, hvis det er tale om F1,F2 eller F3. Og hvorfor. Er der tale om en novice vil dette fremgå. Men ikke alle købere kender til disse faldgruber. Eller også er de ligeglade. Jeg ved det ikke.

Blot for at fortælle, at en fertil racekat ikke behøver købes i DK. Der er mange måder at starte BYB på. Inden for en lille race lukker sådan et foretagende heldigvis meget hurtigt alle sine døre til de seriøse opdræt. Det som forsøges i Skandinavien inden for vores race er dialog, netværk, mentorhjælp og oplysning oplysning oplysning - og når det ikke virker, så advares der med navn og det hele. Det sidste er der altid mange skrupler omkring, men indtil nu har de mere erfarne ikke set andre udveje. Heldigvis vælger de fleste at tage imod mentorer før det når dertil. Det er jo ikke just sjovt at sende en navngiven advarsel ud ved jeg fra vores mentorer, men hvad skal man gøre? Jeg ved at de gerne modtager råd, hvis nogle sidder med en bedre løsning på at nå en dialog med BYBere

[QUOTE=conninissen;1186029]: Ja især striberne ligner :smiley:
Cats og Conni[/QUOTE]

Den killing er SKØN :hjerte: Som huskat! Burmeseren er godt gemt da hehehe, men hvor er den dog smuk. Jeg forstår ikke rigtig det der med at kalde dem fx burmeser. De “falske” SNO ligner da trods alt :ups: Og den killing her kan da sagtens sælge sig selv uden et smart stempel tænker jeg? Den er da smuk

Vi købte Conrad fertil hos en udenlandsk opdrætter hvor vi fik at vide at hvis vi havde lyst kunne vi da bare lave et kuld eller to på ham. Det var endda hos en garvet og respekteret opdrætter (er mit indtryk). Men det ville vi ikke så han blev hurtigt kastreret :slight_smile:

Btw. ham den rød/hvide killing er mega sød, og thumbs up for at han bliver solgt kastreret, meeen det at de kalder ham for halvt burmeser trækker ned i deres troværdighed desværre :frowning:

Enig - jeg ville også meget hellere købe ham stod der “huskat”

Lige nu er der et boom af “Norske Skovkatte” på Gul & Gratis.
Jeg har talt de første 15 annoncer på blandingskillinger (så gad jeg ikke tælle mere), som rask væk annonceres under Norsk Skovkat.
Priserne variere lige fra 200,- til hele 3.000,-, men så får man også hele 2 racer i én = Norsk Skovkat & Maine Coon :tihi: og er man heldig … også vaccination, orme- og loppekur med i købet.

Så længe der findes registrerede opdrættere, der sælger ikke-kastrerede killinger til kæl, så længe vil vi se disse annoncer og disse “wannabe’s”.
Hånden på hjertet, så generer annoncerne mit øje, men kun fordi de ligger under kategorien “Norsk Skovkat”. Læg dem da for pokker, hvor de høre hjemme - under blandingskillinger !

Det er trist og det er også noget jeg som ny opdrætter har taget stilling til. Ingen killing kommer herfra uneutraliseret, medmindre den er solgt til en reg. opdrætter som jeg kender særdeles godt. Hårdt, men i min optik, nødvendigt.

[QUOTE=DK Sugieh;1185990]Hånden på hjertet, så er jeg ret sikker på du er en af de undtagelser, der bekræfter reglen :wink:

Der er rigtig mange der gerne vil have en ½ et eller andet, fordi så har man en racekat der er HELT speciel :slight_smile: Det betyder ikke så meget om den er opvokset på godt foder, tjekket i hoved og bag, vaccineret eller skal rende frit. Bare prisen er i orden :slight_smile: Det er jo i bund og grund “bare” en kat :S[/QUOTE]

Det er nu langt fra alle som vælger en hus- eller blandingskat fra en tilfældig opdrætter, fordi de er ligeglade med katten eller dårlige mennesker.
Mange mennesker tror stadig at blandingskatte er sundere end race rene fordi de så “ikke er indavlede”, og vælger derfor blandingskatte for kattens skyld, ikke fordi de er ligeglade. Der er mange som har en romantisk forestilling om det at have kat og at avle katte, som ikke tænker over alle de ting som man tager som en selvfølge når man ved noget om det og naivt tror på det hvis de får af vide at en kat er halv et-eller-andet (“stamtavlen er jo bare et stykke papir”). Og jeg tror heller ikke at avlerne nødvendigvis gør det i ond tro, mange tror stadig at hunkatte ikke “bliver voksne” før de har haft et kuld og det er ikke andet end et par uger siden en bekendt til mig forklarede mig, at hendes to (korthårede huskatte) var maincoons, det kunne man se fordi de havde et M i panden. Hvis sådan en som hendes kat fik killinger, ville de nok også blive solgt som halv maincoon, og deres killingers killinger kunne så være kvart maincoon (med mindre de fik et M i panden for så er de vel 100% ægte? :tihi:)…

Men ordentlige opdrættere som ved bedre har ingen undskyldning for at sælge ukastrerede killinger til tilfældige efter min mening.

[QUOTE=Christa;1186052]Vi købte Conrad fertil hos en udenlandsk opdrætter hvor vi fik at vide at hvis vi havde lyst kunne vi da bare lave et kuld eller to på ham. Det var endda hos en garvet og respekteret opdrætter (er mit indtryk). Men det ville vi ikke så han blev hurtigt kastreret :slight_smile:

Btw. ham den rød/hvide killing er mega sød, og thumbs up for at han bliver solgt kastreret, meeen det at de kalder ham for halvt burmeser trækker ned i deres troværdighed desværre :([/QUOTE]

Kan du se at den ikke er halv burmeser? :slight_smile:

Nej man kan ikke se al genetik det er korrekt men burmeseren har trods alt nogle ret markante træk, som man skulle forvente at bare en smule ville komme til udtryk i fænotypen… :smiley:

Ja okay, ved meget lidt om genetik, kunne godt være at man f.eks. med sikkerhed kunne sige at en halv burmeser ikke kunne blive rød eller sådan noget :slight_smile:
Men så vil jeg da lade tvivlen komme hende til gode, så vidt jeg (trods alt) ved, er der ingen garanti for at en blandings kat bliver fænotypisk en mellemting mellem de to racer :stuck_out_tongue:

Nej det er sandt, men jeg kender en burmeser mix mis og som bette så han cirka sådan her ud - her synes jeg man kan se kendetegnene noget bedre - kompakt. lidt firskåren, store øjne osv - men du har helt ret :slight_smile:

Dette er ikke den rigtige kat, men en der ligner, ham jeg kender bor udenlandsk og er et ups kuld, så her ved vi, at han er halv. Denne ved jeg ikke hvad er, men den minder om ham lidt i den alder

[QUOTE=lenschow;1186135]Nej det er sandt, men jeg kender en burmeser mix mis og som bette så han cirka sådan her ud - her synes jeg man kan se kendetegnene noget bedre - kompakt. lidt firskåren, store øjne osv - men du har helt ret :slight_smile:

Dette er ikke den rigtige kat, men en der ligner, ham jeg kender bor udenlandsk og er et ups kuld, så her ved vi, at han er halv. Denne ved jeg ikke hvad er, men den minder om ham lidt i den alder

[/QUOTE]

kan godt se den røde ikke ligner en burmeser, men derfor holder jeg nu stadig på at man ikke kan vide det hvis det ikke kan udelukkes på grund af farven (: der findes vel også burmesere som ikke er så racetypiske…
Det var også bare lige nysgerrighed, synes ikke der er nogen grund til at dømme en bestemt sælger som løgner så hurtigt når man faktisk ikke kan vide det…