Fife contra Tica

Opdrætter ønsker ikke katten skal gå videre i avl. :slight_smile: De årsager kan være mange. Haleknæk, ikke god nok typemæssigt, et ikke egnet sind, fortsæt selv listen :wink: Der findes desværre stadig opdrættere der ikke neutraliserer deres killinger før salg, og det gør ikke katten ufrugtbar at nøjes med at lukke stamtavlen :slight_smile: Hvilket gør det muligt at lave “racerene” killinger men uden stamtavle :slight_smile: Der er nogle der ikke accepterer den lukkede stamtavle og lader katten få kuld alligevel. Desværre også typisk dem, der ser igennem fingre med diverse test af forældredyr. Men det er en helt anden diskussion :slight_smile:

9 Synes om

Rex ,’ forælder er heldigvis tjekket og Rex selv bliver løbende tjekket men nej der er jo ingen granti … de racerene katte er jo også desværre tit forfulgt af sygedomme og det er jo blandt andet det opdrættere forsøger at komme til livs

Jeg har selv fået forespørgsel på at lade Rex blive far til et kuld killinger og svaret er og bliver nej…
Han skal neutralisere så snart han er færdig med at skifte de tænder dommeren sagde at det skulle ske enten før eller efter tandskift … der er killinger nok rundt omkring der mangler hjem og jeg skal ikke ende med at tage 3 stk hjem og jeg skal slet ikke leve med en fertil hankat ellers tak - det har jeg prøvet …

Men man kunne jo egentligt godt holde styr på racerene katte uden tavler - man må jo kunne dna teste katte og se om dem man hævder og tror er forældredyr er det eller ej …

Jeg har altid kun haft rigtige hul i hegn katte i mange år fordi dengang var racekatte fyldt med sygdom
Min bedstemor havde et hav af katte både inde og ude og imens hendes huskatte klarede sig og blev gamle og stort set kun kom til dyrlægen når han kom på gården og vaccinerede hele banden mens hendes racekatte fejlede det ene efter det andet …
Men jeg er sikker på at det idag er blevet bedre med med sundheden end for 40 år siden man er jo blevet meget klogere på alt

2 Synes om

Jeg har aldrig hørt det med tandskifte før…

Katte kan ved en god dyrlæge neutraliseret allerede som 12 ugers

1 Synes om

Men hvorfor? :wink: En stamtavle koster 225,- Det er alt forarbejdet og vedligehold af sunde katte og linjer, der koster i et registreret opdræt :slightly_smiling_face:
En DNA test vil være mere bekostelig end en stamtavle. Så vidt jeg husker koster den DNA test jeg skal køre på mine avlsdyr (PRA), 358,- Fadderskabstest kender jeg ikke prisen på :slightly_smiling_face:
Der er ofte rigtig god mening og tanke bag en lukket stamtavle. :slightly_smiling_face:

7 Synes om

Det har jeg heller ikke hørt - derimod en vis vægt eller alder.
Men som skrevet en dygtig dyrlæge kan sagtens kastrere før de vejer 2 kilo eller er 1 år gammel.

3 Synes om

Det med før eller efter tandskifte kan evt. være fordi nogle mener det belaster immunforsvaret og at det derfor er bedst at undgå indgreb lige i den periode, hvor der skiftes tænder.

Det er bare et bud, men kan forklare at beskeden var før eller efter tandskifte. Så der var jo så heller ikke advaret mod tidlig neutralisation omkring 12 uger, for her er der ikke tandskifte endnu.

8 Synes om