Fife contra Tica

Hej

Jeg har fundet lidt ud af hvordan udstillinger i Tica regi forgår men ikke helt

Rex opnåede 10 finale pladser og 10 finale sejre samt best of color og best of the best HHP KITTEN men fik kun 1000 point tilsammen dvs kun det halve af de max point han kunne opnå hvorfor ved jeg så ikke …
Og hvordan han kan opnå flere point ved næste viking cats udstilling i oktober ved jeg ikke

I fife regi har jeg fattet så meget at han bedømmes i klasse 14 og når vi stiller i Ry er han lige blevet 8 mdr - og det er så ungkatte klassen han skal kæmpe i eller hvordan ?

Hvordan opnår han point og hvordan bliver han nr 1 ? - kan han opnå best of color - best of the best får huskatte certifikater som racekattene osv osv

Jeg vil gerne sættes ind i regler og normer i begge forbund så kom frisk undervis mig

Slå dig løs med at læse HER Felis Danica er den danske afd. i FIFe :slightly_smiling_face:
Han er ikke i ungdyr osv, han er huskat uanset alder, farve osv :slightly_smiling_face:
Altså i klasse 14. Hvor han er oppe imod de andre husmisser :slightly_smiling_face:

1 Synes om

Fife kører ikke med point ligesom tica gør :slight_smile:

I FIFe kan huskatte udstilles fra 4 mdr og frem. De opdeles efter køn (uanset alder) eller hårlængde (uanset alder).
I Felis Danica/Danmark bruger vi altid opdeling efter køn. Klubberne gør det så en anelse forskelligt derefter, men ikke meget. JYRAK, som er den eneste FIFe klub der afholdeer udstillinger i jylland, placerer så fx alle huskatte hanner i hhv. korthår og langhår ved samme dommer. Dommeren rangerer dem fra 1-5 indenfor hver deres hårlængde. Nr. 1 af hver hårlængde sammenlignes så for at blive NOM (nomineret) som dommerens bedste huskatte han. Den huskatte han der bliver NOM går videre til sceneshowet. Der er 1 bedømmelse og 1 sceneshow per udstilling, og ikke flere finals/ringe som i TICA. Fommeren bruger så meget mere tid, og giver både en mundtlig og skridtlig vurdering af katten.
På scenen kæmper NOM han og NOM hun mod hinanden om at blive Best In Show. Hvis der er 3 huskatte af hvert køn (hamset hårlængde) kan der afholdes BIS/BOX (Best Opposite seX). Ellers kåres kun BIS.
JYRAK vælger så at præmiere “UBOX” når der ikke ee 3 af hvert køn, men det resultat tæller ikke som noget officielt.
Huskatte opnår ikke titler i FIFe som i TICA regi, bortset fra at de kan blive DSM (Distinguished Show Merit, som er min 10 BIS opnået på en periode på MERE end 2 år) :smil: og så konkurrere om World Winner, Scandinavian Winner titler mv. hvis de vinder BIS på nogle specielle udstillinger.

Håber det gav mening :smil: Har rigtig godt styr på FIFe og lidt styr på TICA (var med i Ribe også)

2 Synes om

Dengang jeg udstillede huskat sagde man at den helst skulle være korthåret, og det trak ned hvis den var langhåret :smiley:

Men det lyder til de langhårede er ved at kunne udstilles der også :smiley:

Hos nogle FiIFe-dommere trækker det ned, hvis katten ligner en bestemt race. De foretrækker katte, der ligner traditionelle nordiske huskatte. :slight_smile:

6 Synes om

Reglerne i TICA er ens, uanset om katten er en huskattekilling eller en fertil racekat og uanset hvor i verden, katten bliver udstillet. Den eneste forskel er navnet på den titel, katten kan opnå i voksenklassen (i killingeklasse kan huskattene blive enten Regional Winner eller International Winner) og at huskatte ikke kan opnå titel af Breed Winner.

Fordi systemet er sådan, har Rex ikke opnået helt så mange point, som han ville have kunnet på f.eks. en amerikansk udstilling, hvor der er mange huskatte og huskattekillinger. Pointene for placeringer er nemlig mindre værd, når der er færre end 10 i klassen og da Rex var alene, er der trukket mange point fra på den konto. Men han ender i Top 5 for regionen, så du vil i oktober få overrakt en fin kokarde og plakette med hans navn på :slight_smile:

Når han bliver udstillet i oktober, vil han være voksen og kan dermed opnå titel som Master, Grandmaster osv. - samtidig med, at han også konkurrerer om at blive Regional eller International Winner for næste sæson (der starter 1. maj).

TICA’s huskatteklasse adskiller sig fra FIFes på den måde, at man f.eks. kan udstille racekatte med fejl (jeg har f.eks. udstillet en burmeser med et massivt haleknæk og også set skeløjede birmaer), så dens chancer er lige store, uanset om den ligner/reelt er en racekat eller om den er en korthåret hul-i-hækken kat :slight_smile:

3 Synes om

Mette kan du ikke linke til TICAs regler?
Jeg har forsøgt at forstå systemet mange gange, men giver altid fortabt :rolleyes: :smile:
Edit: Fandt noget selv, men fatter stadig hat :smile: Jeg må til Ebeltoft og glo, hvis det passer i kalenderen :wink:

2 Synes om

Hvilken del af reglerne :stuck_out_tongue: ?

Seriøst, så er det nok lettest at forstå i bidder, fordi man som ny ikke nødvendigvis forstår, hvad der er relevant for en selv og - især - hvad der ikke er relevant :wink:

Men her kan man hente TICA’s Show Rules, der gerne skulle dække det hele Rules & Regulations

3 Synes om

Jeg har været inde og læse alt igennem
Men det meste af det jeg kan læse mig til gælder jo ikke huskatte så det har jo ikke rigtig nogen relevans for min kat … så til at begynde med bare de regler der gælder for at huskatte kan optjene point og titler
Viking cats afholder jo langt mindre udstillingrr i Tica regi end de andre klubber gør det i fife regi …

Rex har jo kun været til den ene udstilling og kommer så til oktober i Ebeltoft og så når han vel ikke flere i denne sæson der er jo ikke flere udstillinger eller hvordan i hvert ikke i DK … holder de flere udstillinger i udlandet ,?

Når han næste gang skal udstilles så er han voksen
Starter han så forefra i den nye klasse med at optjene point eller hvordan er det i Tica ?

Fife hmm det skal jeg godt nok lige ha sat mig ind i her forstår jeg kun at huskatte ikke optjener certifikater men kæmper om retten til at deltage i verdensudstillingen m.m eller er det helt galt opfattet ?

Til næste Tica og min 1. Fife udstilling håber jeg at der kommer flere huskatte med det er sjovere når der er lidt værdigt modstand …

Derfor troede jeg hellere ikke at hans resultater i Ribe talte for noget som helst fordi han ingen modstand havde og blev meget overrasket da de andre udstillere fortalte mig at han skam havde vundet og ville få det registreret i Tica - dommerne kunne ha diskvalificeret ham hvis de ikke mente at han hørte til…

Jeg skal jo ikke bruge det her med udstillinger til andet end min egen og kattens fornøjelse og bare se hvor langt man kan komme og samtidig få en masse gode oplevelser og sociale stunder sammen med ligesindede- udvide sine horisonter og lære en masse fra de andre udstillere og jeg syntes virkeligt at det er fedt at der er plads til alle fra de seriøse opdrættere- til de seriøse udstillere af katte der ikke længere indgår i avlen til tumpen som jeg der intet aner om noget som helst og bare dumper ned i en totalt ukendt verden og bliver modtaget og hjulpet i hovede og bag taget i hånden og guidet igennem … det var som sagt en stor aha oplevelse og jeg nød hvert et minut …

Om vi kan begå os i fife regi eller om vi bliver helt til grin det ved jeg ikke - men det finder vi vel ud af når jeg efter planer tilmelder ham til showet i Ry til marts

Så hvad skal jeg sætte mig ind i til den udstilling
Hvad kan han opnå og hvordan ?

Er der nogen der ved hvor mange huskatte der typisk deltage ved de forskellige udstillinger ?både i Tica og fife regi …

Og helt ærligt hvad er Rex’s chancer for at blive til noget både i fife og Tica regi og overhovedet komme videre? Kan han gå videre ?
Og hvad kan jeg selv gøre for at han skal komme langt ? Jeg vil gerne lære så kom frisk … konstruktiv kritik er et vigtigt parametre…
Og tak til jer alle for at svare på alle mine tåbelig spørgsmål …

2 Synes om

Stort set alt, hvad der vedrører udstillingsregler i TICA gælder også for huskatte - det er kun titlen som Breed Winner, der ikke er relevant, da huskat jo ikke er en selvstændig race :slight_smile:

TICA’s udstillingssæsoner løber fra 1. maj - 30. april og derfor starter han forfra med at optjene point efter 1. maj (det ville han dog alligevel ved at gå fra killing til voksen, da det er to forskellige klasser). Jeg ved ikke, om der kommer flere huskatte på næste TICA udstilling, men du kan jo forsøge at lokke nogen med :wink:

Og som jeg skrev ovenfor har han faktisk gjort sig fortjent til en titel som Regional Winner, der er en af de højeste titler, du kan opnå i TICA. Jeg ved ikke, hvad du mener med “gå videre”? Han kommer aldrig i nærheden af at blive International Winner, da konkurrencen fra de amerikanske huskatte er alt for stor.

Som voksen kan han opnå titler op til Supreme Grand Master og sideløbende blive Regional Winner :slight_smile:

4 Synes om

Og der rammer du ret godt plet i forhold til, hvorfor mange udstiller :slightly_smiling_face:
Det er fedt at få titler med hjem, men for mig (og mange andre) er det bare ekstra flødeskum :wink:

@Eva_K du må svare på husmisserne, sådan en har jeg til gode at udstille :wink:

4 Synes om

Du vil hvertfald ikke blive til grin hvis du taber :slight_smile:

3 Synes om

Hvorfor er der ikke en kategori der hedder “Racekatte uden stamtavle”?
For selv om Rex ikke kan vise en tavle, så ER han jo en Main Coon og ikke en hul i hegnet kat?
Jeg ser absolut ikke ned på de sidste, tværtimod -har jo selv to i den kategori. :love: :love:

2 Synes om

Vel ud fra den betragtning, at uden stamtavle kan det ikke dokumenteres, at en kat - eller et hvilket som helst andet dyr - er af bestemt afstamning.
Og så giver det jo ikke så meget mening at bedømme ud fra de kriterier, tænker jeg?

For the record - jeg har udelukkende haft huskatte, og har pt. 3 heste af hhv. ukendt og/eller afstamning uden papirer, så der ligger så afgjort heller ingen værdiladning i betragtningen fra min side…

7 Synes om

Min gamle Sugieh er jo også huskat… Hun har heller ikke stamtavle, men der er ingen der er i tvivl om at hun er siameser :slight_smile: Men… på den anden side vil det være lige meget at stambogsføre og opdrætte racerent, hvis de bare skal ligne :wink:
Desuden er det afgjort ved retten at en kat uden stamtavle er en huskat, uanset, hvad den ligner :slight_smile:

8 Synes om

Så er vi vel ovre i typeavl - der så i bund og grund er det mange racer udspringer af, og så begynder det muligvis at blive lidt kompliceret… :wink:

4 Synes om

Det her overraskede mig meget, jeg “troede” regnede med Sugieh var en rigtig (papir) siameser, hun er for mig en helt rigtig forbillede for racen, har jeg skulle svare, vil jeg være helt sikke på hun var en racekat :smil:
Det her skal læse positiv @_DK_Sugieh

Med venlig hilsen

1 Synes om

Det gør jeg skam også :slight_smile:
Men Sugieh er vaske ægte BYB-kat, med lukkede forældre stamtavler :slight_smile:
Jeg har ikke tal på de gange jeg har vist billeder af hende til publikum på udstillinger, der har sagt om mine katte, “sådan så siamesere ikke ud i gamle dage” :slight_smile: Så finder jeg et billede af Sugieh og de udbryder nærmest altid “Åh ja, sådan kan jeg/vi huske en siameser” :slight_smile:
Så jeg er helt bekendt med at de i høj grad har ændret udseende igennem generationer :slight_smile:


Ham her Monty er fra et JYRAK katalog fra 1951. Der er lidt Sugieh over ham :wink:

6 Synes om

Hvad er grunden til at en stamtavle bliver lukket??

2 Synes om