FIFe GA 2021

Nej, jeg er SÅ træt af at jeg var et fjols der bare ikke fik skabt mig nok inden! Jeg troede simpelthen ikke på at den ville gå igennem. :dokdok: Jeg er monster træt af mig selv nu.
Det er Ole A. der synes det er en “fornuftig regel” :argh:

Ja, det er også ham, der egenhændigt stod bag Bombay-forslaget. Jeg har flere gange overvejet at sende ham et link til et “genetik for begyndere” kursus… Så kan han måske lære, at helbred er vigtigere end udseende.

Som jeg skrev på et opslag fra en meget frustreret FIFe burmeseropdrætter, der har brugt meget tid og mange penge på at lave outcross parringer de senere år, er jeg egentlig ligeglad med, om de kan udstilles (det kan de f.eks. ikke i TICA de første generationer), men jeg vil den ondelyneme have, at de får den rigtige racebetegnelse og det kan en 13b-godkendelse i første generation give dem. Plus, at det sparer opdrætterne for en masse penge og besvær ved at skulle igennem 13b for hver eneste killing, den pågældende F1 producerer (alternativt sælge de fleste til kæl og kun tage beholderen med, med hvorfor lave outcross med henblik på at sælge til kæl?)

3 Synes om

Ja, den er virkelig ikke god :s:

1 Synes om

Jeg har svært ved at se jeres problem med den regel - er vi alle, uagtet race, ikke interesseret i at de outcross der laves også på sigt laver ‘rigtig race også i F2 og senere’.

Jeg er med på det gør det lidt mere besværligt at opdrætte med outcross, men i min verden er det en lille pris at betale.

Er det ikke ganske normalt at langt de fleste killinger bliver solgt fra til kæl?

Hvis outcross bliver lavet for at højne sundhed, så bør antallet af katte der bliver brugt videre jo nødvendigvis være ganske begrænset.

Du er ikke opdrætter i FIFe - hvorfor betyder det så meget for dig hvad en organisation som du ikke er medlem af gør eller ikke gør?

Fordi det i allerhøjeste grad - som jeg prøvede at forklare i mit første indlæg - har indflydelse på min race. En burmeser bliver jo f.eks. ikke pludselig en anden race bare fordi den tilfældigvis har stamtavle fra FIFe. Og sjovt nok bekymrer jeg mig om min race og alle andre racer, der har behov for outcross - langt mere end jeg normalt bekymrer mig om, hvilket forbund opdrættere er i.

Men jeg har da heldigvis opdaget, at der er kloge kræfter tilbage i FIFe, der allerede nu arbejder på at fremsætte et forslag, så den tåbelige beslutning kan blive ændret.

3 Synes om

Hvad du finder tåbeligt er jo ikke nødvendigvis ens med at det er tåbeligt…

Men det er jo det virkelig stærke ved FIFe at regler kan laves om hvis blot det bliver arbejdet seriøst med det.

Jeg er heller ikke enig i, at reglen er en god idé. Selvfølgelig er alle enige i at der på sigt laves rigtig race i F2 og senere, andet giver ikke mening? Men hvis F1 allerede er så god i forhold til racestandarden, at den er ‘magen til’, hvorfor så ikke godkende dem som racen?

Nu er jeg jo ikke opdrætter, men jeg forestiller mig, at det bliver mere end ‘lidt mere besværligt’ med nyt blod i racerne. Alle F1 bliver jo uden en race, og så vil jeg ikke tro, de er nemme at sælge til fuld pris for racen. Så pludseligt kan det blive en endnu større udgift for opdrættere at ville bevare en race.

Jeg vil næsten tro, at reglen er et problem for nærmest alle, der laver outcrosses, mens alle der ikke gør, tænker det er en lille uvæsentlig ændring.

4 Synes om

Spot on! Det er godt nok næsten forbudt at tale om penge i forbindelse med katteopdræt, uha da! Men du har helt ret. Hvordan skal man forklare folk at prisen på denne her XSH er den sammen som en med en racebetegnelse i stamtavlen. Det bliver mere end svært, selv hvis den helt tydeligt ligner det, den skal. Hele generationer er stort set usælgelige, og hvis vi endelig skal være økonomisk ansvarlige, så skal man enten slå de tiloverblevne killinger ihjel (nej, det er IKKE et forslag!!! - men jeg kender folk, der uden at blinke har slået ikke-anerkendte killinger ihjel…:frowning: ) eller helt holde sig fra udkrydsning. For det kommer til at tømme kassen, som i forvejen tynges hver gang man forsøger sig med den slags. Det er SÅ øv, og hvis det stod til mig, så lød næste års forslag ganske enkelt fuldstændigt fjernelse af hele paragraffen, med det enkle argument at i FIFe blander vi ikke avl og udstilling.
VH
Susanne

5 Synes om

Jeg er så enig med jer, men hvordan skal en evt ny forslag lyde for at den kan få anerkendelse.

Den regel går jo ikke ud over mit opdræt, men jeg synes at den direkte lyder ødelæggende for europæisk korthår som har eksisteret i så få år, at den stadig har behov for skandinaviske huskatte med udseende som faktisk ville kunne få bis hvis den havde en tavle…

Derudover er der flere racer som begynder at vise racetræthed. jeg tænker her på at der ved nogle f. Eks. Er et stationært fald af antal af killinger i kuld, sværer ved at blive drægtig og højere killinge dødelighed.

Jeg har ikke noget imod regler, men de skal helst hjælpe os med at holde sundheden i top.
Jeg kan ikke se det skader at parre ind, for at højne sundheden og på siameser ligger der ofte perser i linjerne (pga for få racekatte efter 2 verdenskrig). men det tog faktisk ikke så mange generationer før at siameseren igen lignede de siameser som var før 2 verdenskrig.

Men i balineserens historie i tiden før den blev anerkendt, står der direkte at langhårede killinger i siameser kuld altid blev aflivet. Personerne som startede med at anerkende balineseren som race, skrev at de blev aflivet da det var pinligt og direkte noget som skræmte kommende køber væk.
Så jeg vil da også gerne være behjælpelig, hvis jeg på nogen som helst måde kan være en hjælp i at stille der som forslag, at vi fra danmarks side ønsker at få den regel fjernet.
For det handler jo ikke kun om økonomi men også racekattenes helbred i fremtiden (og jeg vil da til enhver tid gerne at mine tip oldebørn også kan købe en balineser, og at de ikke er umulig at købe fordi de er umulige at få drægtige)

Altså jeg går da også op i hvad GCCF, TICA og etc. finder på at beslutte? Jeg tror f.eks. vi var mange der fulgte med i hvordan det gik forslaget for en 5 år siden ang. antal strukturelle mutationer i én race i TICA, da det var på bedding. Så selvom man af den ene eller den anden grund har valgt et andet forbund, synes jeg nu det er OK at følge med i hvad der sker i de andre forbund, og enten ærge eller glæde sig når regler bliver vedtaget, der berører en/sager man går op i :smil:

6 Synes om

Men hvad er det du ser den nye regel gøre godt for? Den eneste forskel i praksis er jo at katten ikke kan udstilles, og afkom bliver sværere at finde nye hjem til (fordi de hedder XSH (target breed)). Killinger fra F1 kuldet går jo lige meget i avl uanset om der står XSH (target breed) eller ej på stamtavlen? Genetisk giver hele reglen på ingen måde mening for mig. Da jeg læste forslaget i første omgang tænkte jeg faktisk “Det lugter af at nogens kat har tabt til en udkrydsning”… Det er det så meget muligt ikke nu det kommer fra BRC, men jeg har ingen ordentlige argumenter kunne få for at vedtage det.
Det her gør det KUN mere dyrt og besværligt at lave udkrydsninger. Noget der allerede er besværligt, dyrt og præget af usikkerhed. Det giver ingenting positivt, af hvad jeg kan se?

4 Synes om

Det handler faktisk ikke om hvor længe racen er eksisteret (den har omkring 100 år på bagen, og er en af de ældste racer), men om at det er en lille race, der aldrig har fået stor udbredelse i verden, og at det er en race der altid har været meget fokuseret på sundhed. :smil: Derfor har der i alle årene været en kultur i racen, hvor det er acceptabelt at bruge udkrydsninger. Den har vi især fortsat med efter vi har set hvor mange andre racer, der lider af indavlsdepression (overdødelighed af killinger, problemer med drægtighed og fertilitet, problemer med immunforsvaret etc.)

Ja, der er nemlig mange andre racer, der lider af indavlsdepression, og det er trist at det nu skal være endnu mere besværligt og dyrt at gå igennem et avlsprogram

2 Synes om

Hvad var argumentation fra dem som stemte for?

Lige præcis de argumenter er fuldstændigt klassiske i forhold til indavlsdepression. I flere racer er kuld på 1-3 killinger blevet helt normalt og det er altså ret kritisk! Mit ideelle antal er omkring 5, men det har intet med andet end behagelighed at gøre :wink: 5 er til at overskue, men er stadig sundt i forhold til fertilitet.

Et af de mange problemer, burmeseren nu døjer med, er at indtil på et tidspunkt i 50’erne var kun brune burmesere godkendt i CFA (som på det tidspunkt var det eneste forbund, der godkendte racen). Alle andre killinger blev enten aflivet eller “bare” ikke registreret. Vi har en sindssygt høj baggrundsindavl og det er bl.a. den, jeg arbejder på at eliminere betydningen af.

2 Synes om

I forbindelse med mit “arbejde” (læs: frivilligt) som outcross koordinator i den svenske burmeserklub rådede jeg sidste år en svensk opdrætter til at lave en byttehandel med en østrigsk ikke-FIFe opdrætter. Den svenske opdrætter sendte en hankilling til Østrig, hvis stamtavle godt nok var outcross, men relativt brugt i Sverige, mod at få en killing tilbage efter pågældende hankillings parring med en sepia (burmesermasket) tonkineser hunkat.

Hankillingen fra Sverige var hurtig og hans første kuld blev født 29. august 2021. Hans opdrætter ønsker nu at tage en killing tilbage, der efter planen skal FIFe-registreres som burmeser. Med den nye regel har hun TO dage til at gøre dette! Konsekvensen bliver sandsynligvis, at enten bliver handlen ikke til noget eller også flytter den svenske opdrætter forbund til ét, hvor denne parring ikke er et problem.

1 Synes om

Og det argument giver jo masser af mening.
Det er jo almindelig kendt at en kat som ikke har lyst til udstilling eller ikke er flashy nok til udstilling sagtens kan være en meget god opdrætskat

1 Synes om