Nå, idag havde jeg endelig igen tid til (og kunne huske) at kommentere på mine tanker om forslagene
Forslag 1 fra SVERAK om tabby-hvidt, synes jeg er rigtig fornuftig. Det kaldes typisk tabby-hvidt eller tabby-lys for at skelne det fra rigtig hvidt, men lad os endelig blive så præcise i formulering som muligt.
Forslag 3 fra SVERAK om at få præciseret nærmere hvad en 11-kat er, er på sin vis fornuftigt. Jeg kan godt forstå JSC ift at de synes det allerede står i den generelle del, men der står jo også andet af det der allerede står om 11-BSH katte i den racespecifikke standard. Jeg er dog helt enig med JSC at ALT for få opdrættere (og nogle dommere) husker at bruge den generelle standard. Jeg har nogle gange gjort opdrættere, der har opdrættet i 10-20 ÅR opmærksom på at den fandtes…
JSC forslag 2 er jeg ikke glad for. De vil også både fjerne noget om helbredet, og så vil de tilføje noget om kohaset. Det virker som om de forsøger at gabe over to forskellige emner med ét forslag.
Jeg håber virkelig ikke at den med kohaset kommer med. Det ville være ødelæggende for mange katte. Jeg har været opmærksom på det i en hel del år, og katte, der normalt går og står SÅ fint og tydeligvis intet fejler, kan fremstå som kohasede, så snart de bliver usikre og især er på glat underlag. Se bare f.eks. antallet af kohasede orientalere på scenen. De er så kortpelsede at det er enormt tydeligt på dem. Ser man dem i hjemmesituationer eller bare gå rundt i buret, så er der intet at se længere. Så mens skelettets struktur er noget man skal være opmærksom på som opdrætter, så mener jeg absolut ikke, at udstillingerne er stedet at skulle vurdere det på. Især når man ikke få lov at se katten bevæge sig på et fornuftigt underlag, som man f.eks. gør på heste- og hundeudstillingerne. Dertil mangler jeg at se nogle videnskabeligt understøttede studier om problemstillingen (jeg blev først præsenteret for emnet på den første danske TICA udstilling). Jeg har ledt et par gange over årene, men intet fundet. Det virker på mig lidt som at man har konkluderet at det er et problem hos hest og hund, og derfor må det også være det på kat.
JSC forslag 3 - Jeg tænker det ville være bedre at have opdelt ordlyden. Så hhv. homozygot ticked skal se X ud og heterozygot ticked skal se Y ud. For den forslåede ordlyd som får det til at lyde som “everything goes”…
JSC forslag 4 - Så fint at få defineret mængde af hvidt på 09. Alt for mange MCO og NFO (og andre racer hvor farver har mindre relevans) bliver 09 som “catch-all”. Flotte 03 katte bliver registreret som 09, og det er ærgerligt. Der har dog været lidt mere fokus på det de senere år, men stadig…
Kissaliittos forslag 1 om uddannelse: Jeg tænker at det bare vil give os flere BYB’ere… Især hvis det er en fysisk uddannelse og ikke en online, da folk kan være begrænset af helbred, weekendarbejde, børnepasning mv. Frivillighedens vej er efter min mening bedre.
Liechtensteins forslag 1 giver ingen mening sprogligt?
Liechtensteins forslag 2 er jeg meget imod. De er snævertsynede og ser kun på udseende der. Dertil er dommere ikke dyrlæger. En kats avls værdi er ikke synonym med hvilke resultater den kan opnå på en udstilling. Hverken genetisk ift at katten kan være ud at sjældne og værdifulde linjer, eller ift at pæne katte kan lave grimme afkom, og grimme katte kan lave pæne afkom…
Mundikat forslag 3 - Ja, det har de jo ret i at det er sværere. Men hvis nu alle FIFe medlemmerne, og ikke bare Felis Danica, havde reageret på FIFes henvendelse for en del år siden, om at sende en opdateret liste over deres aktive katteriers stamnavne tilbage, så var det nok ikke så svært Jeg ser pointen i forslaget, men ikke hvordan det praktisk skal kunne varetages.
BRC forslag 2 om albino katte og 3 om blåøjede - Ja tak
BRC 6 - God idé at få skrevet en forklaring på hvordan de forskellige slags parenteser skal bruges.
Forslaget om godkendelse af Lykoi, suk. Ja jo, konservative Eva er IKKE fan af at avle på den slags mutationer…
BRC forslag om 13b - Ja, jeg indrømmer det. Jeg er skuffet over at Ole er med på den Helt ærligt, hvorfor gøre det mere svært? Og det er da ligemeget hvordan katten avler ift om der står XSH (BSH) eller BSH på stamtavlen, så hvorfor ikke bare få BSH på? Overraskelser kan også komme 3-4 generationer henne og i gennem-avlede linjer! Det ændrer 1 generation ikke på. Tilgengæld gør det, det langt mere svært for opdrætterne at komme af med afkom. Det er dyrt og besværligt nok at lave et udkrydsningsprogram.
Kissaliittos forslag 3 om at dommerelever skal have dokumentation på at have båret katte (og i hvilke kategorier) i panelet som stewarder er ikke dum. Jeg har oplevet dommerelever, der tydeligvis ingen idé havde om hvordan de skulle håndtere katte i den pågældende race.
Nu gik han jo desværre alt for tidligt bort. Men jeg husker at flere af os havde et stående væddemål om hvornår Marc Crastucci ville få en på lampen, når en af kat. 3 kattene blev trætte af at han svingede dem rundt og stirrede dem i øjnene som på en (gammel kategori opdeling) kat. 1 kat
Belgiens forslag 5 om at ændre alderen fra 10 til 12 måneder ift hvornår en kat er voksen. Ja, det giver mening for de langsomt udviklede racer, men ikke for de hurtigt udviklede. Og argumentationen for mere tid til en JW er også fint nok. Dog ser vi jo folk der praler af at killingen er blevet tredobbelt JW, så visse folk stopper jo tydeligvis ikke udstillingspresset på de unge katte uanset? Jeg er nok ligeglad med om det er 10 eller 12 måneder. Den del gør ikke den store forskel for mig/min race. Men der er godt nok stor forskel på en 4 måneder gammel killing og en knap 8 måneder, næsten fertil voksen i de tidlige racer… Og det er uanset om det er en abyssinier, bengal, maine coon (de er måske ikke lige synderligt fertile som 8 måneders, men store er de) - u name it… Jeg tror ikke, den går igennem.
SC forslag 7 om en DSW, altså en DSM for senior katte. Ja jo, det vil jo da være fint nok at de ældre udstillingskatte stadig har noget at stræbe efter. Tilgengæld kan det også være rart for nogle af kattene at 1. få lov til at gå på pension, og for 2. folk med yngre katte at de også kan få lov at få “deres tid”. Hmmm