FIFe GA 2021

Der er FIFe generalforsamling i denne uge. Forslagene kan ses på
http://fifeweb.org/wp/events/evnt_ga_intro.php
ud for Agenda klik på flaget for dit foretrukne verdenssprog.

Jeg vil pege på et par interessante forslag:

side 39, Belgien forslag 5: Hæve aldersgrænserne for killinger og ungdyr. Så voksenklasserne først begynder ved 12 måneder.

side 13, Mundikat forslag 2: Tillad registrering af mønster (22, 23 …) på katte med meget hvidt (01 og 02).

side 22, Finland forslag 1: Kræv bestået kursus eller eksamen, før man kan få stamnavn. (Det tror jeg er for avanceret for de fleste lande.)

side 21, FD forslag 1: Krav om test skal være videnskabeligt funderet og forudsætter, at en stor del af bestanden er berørt. Endvidere skal der foreligge et avlsprogram. (Det er nok også for avanceret. Men det er interessant at tænke på, hvad et nej til begge disse forslag indebærer: Man foretrækker at løse problemer med restriktioner frem for oplysning.)

side 32, MCO forslag 4: Her er et godt eksempel på et gentest + restriktion forslag, som ikke lever op til FD forslag1. Mon FD er konsekvent og stemmer imod dette?

@Andreas - Må jeg slå den anden tråd der er om emnet sammen med din tråd? :smil: Der er kun to indlæg, men det ene er ret interessant.

Ja selvfølgelig. Undskyld jeg ikke så det.

1 Synes om

Wow, jeg er kun nået til s. 18 af 42, men allerede nu kan jeg se mange interessante forslag i år. Hvad tænker I andre om dem?:smil:
PDF

Det kan godt være, jeg ikke er FIFe medlem, men beslutninger, der tages af FIFe (eller en hvilken som helst anden organisation) og har indflydelse på racer, påvirker os alle.

Jeg er personligt dybt chokeret over, at FIFe ikke alene vælger at være den eneste organisation i verden, der ikke tillader registrering af burmeserafkom efter bombays, men derudover forlanger, at de burmesere, der bruges til bombayavl, ikke må være bærere af hverken chokolade eller fortynding.

Er der evt. en venlig sjæl, der vil sende de ansvarlige et link til Leslie Lyons’ foredrag fra 2012!! om den meget reducerede genetiske variation i burmesere (og dermed naturligvis også i bombay, der er dybt afhængige af udkrydsning til burmesere)?

Jeg håber virkelig ikke, det forslag går igennem, for begge racer har brug for hinanden og det vil være synd og skam, hvis killinger, der tydeligvis er burmesere, kun kan sælges som kælekatte. Især taget i betragtning, at man til hver en tid kan importere en sådan kat fra f.eks. TICA og få den re-registreret i FIFe som burmeser. Temmelig selvmodsigende :frowning:

Og angående re-registrering kan jeg se, at der også er nogen, der vil fjerne muligheden for at få første generation re-registreret i henhold til § 13b. Jeg ved ikke, om der er nogen, der kan forestille sig, hvad det vil gøre for opdrætteres lyst til at importere foundationkatte? Det gælder bl.a. for burmeser, hvor vi via FIFes regler inden for de senere år har fået flere importer registreret til gavn for den generelle genpulje. Opdrættere, der gør det, har ikke forventning om, at F1 kan klare sig på udstilling, men det er stadig lettere at sælge en fuldt registreret kat med den korrekte racebetegnelse end det er at sælge en XSH - især til opdrættere uden for FIFe.

Resten af forslagene har jeg umiddelbart ingen holdning til, da de ikke nødvendigvis påvirker mine racer.

1 Synes om

Nu kan I følge Bettes blog fra GA:
http://www.felisdanica.dk/2021/09/fife-generalforsamling-2021/

3 Synes om

Hmm, kan man ikke registrere fæno/genotype ift det om tabby på høj hvid? Dvs fx MCO n 21 01 (MCO n 22 01). Så skal den konkurrere som 21, men man får den genetiske viden om at den er 22 med?

Mundikat skriver “This change is purely for registrational purpose and will not affect shows.”

I dit eksempel vil MCO n 01 21 og MCO n 01 22 begge konkurrere i gruppe 4. Den eneste praktiske betydning er, at dommeren får anledning til at sige noget om det mønster, man kan ane på en farvet plet.

1 Synes om

OK, så siger vi BSH men samme pointe som før :p:

Jeg kan se, at forslaget, der ville ødelægge BOM i FIFe før den overhovedet blev godkendt, heldigvis vil blive skrevet om før afstemning.

Så kan jeg bare krydse fingre for, at forslaget om crossbreeding ikke bliver godkendt ved afstemning.

1 Synes om

Ja, jeg kom fra at svare på dit indlæg, da det ikke lige var noget der kunne klares på 2 min. Sorry :smil:

Men ift det om 13b er jeg enig i at det bare vil gøre livet endnu mere besværligt for de få, der bevæger sig ud i udkrydsning, og jeg synes ikke at forslaget giver mening. Det gør jo ingen praktisk betydning for avlsprogrammet om der står f.eks. BUR eller XSH (BUR) på katten før den bruges i avl? Det giver netop kun besvær ift at få afsat killingerne.

Mht BUR og BOM, så håber jeg du selv har sørget for at kontakte dine opdrætterkollegaer i FIFe, så der kan blive argumenteret imod forslaget. Der kommer jo indimellem nogle bindegale forslag frem, der ikke er i racens interesse ift sundhed. Som f.eks. da nogle få opdrættere i DK for 7-8 år siden stillede forslag om at lukke kl. 13A og 13B for européen. Hvilket ville have været ødelæggende for en så lille og lidt udbredt race, heldigvis var langt størstedelen af opdrætterne i både Danmark og udlandet imod, og det lyttede flere af klubberne i FD til til plenarforsamlingen, men den gik så langt at den blev godkendt i hovedklub GF. Og havde alle i DK nu været for, så havde den jo først kunnet skydes ned i FIFeland :smil:

2 Synes om

Jeg er i stort set daglig kontakt med bl.a. den gruppe opdrættere, der arbejder for at få BOM godkendt i FIFe og jeg kan se ud af dagens referat på NRR’s Facebook-side, at i hvert fald den tåbelige idé om, at de BUR, der bruges, ikke må bære chokolade/cinnamon eller fortynding, vil blive fjernet og at der samtidig vil blive stillet krav om test for kraniedefekt.

Og nej - helt enig, for en FIFe opdrætter vil det være fløjtende ligegyldigt, om der står BUR eller XSH (BUR) på en avlskat, men for f.eks. en TICA-opdrætter kan det gøre en forskel :slight_smile:

2 Synes om

Hvorfor kan det betyde noget i TICA? :slight_smile:

Fordi TICA opdrættere ikke nødvendigvis forstår reglerne i andre forbund (ligesom det gælder for rigtigt mange opdrættere i diverse forbund) :slight_smile: Og dermed kan de ved første øjekast have svært ved at se, om en XSH (BUR) kan bruges i et TICA avlsprogram, mens en 13b-godkendt kat, som er re-registreret til BUR vil være mere “tilgængelig”.

Og så skal det jo dertil siges, at der er andre racer, der måske endda i endnu højere grad end burmeser benytter outcross. For de sydøstasiatiske racer gælder det især Korat, der har lang tradition for at hente katte i Thailand :slight_smile:

2 Synes om

Nå, idag havde jeg endelig igen tid til (og kunne huske) at kommentere på mine tanker om forslagene :hoho:

Forslag 1 fra SVERAK om tabby-hvidt, synes jeg er rigtig fornuftig. Det kaldes typisk tabby-hvidt eller tabby-lys for at skelne det fra rigtig hvidt, men lad os endelig blive så præcise i formulering som muligt.

Forslag 3 fra SVERAK om at få præciseret nærmere hvad en 11-kat er, er på sin vis fornuftigt. Jeg kan godt forstå JSC ift at de synes det allerede står i den generelle del, men der står jo også andet af det der allerede står om 11-BSH katte i den racespecifikke standard. Jeg er dog helt enig med JSC at ALT for få opdrættere (og nogle dommere) husker at bruge den generelle standard. Jeg har nogle gange gjort opdrættere, der har opdrættet i 10-20 ÅR opmærksom på at den fandtes…

JSC forslag 2 er jeg ikke glad for. De vil også både fjerne noget om helbredet, og så vil de tilføje noget om kohaset. Det virker som om de forsøger at gabe over to forskellige emner med ét forslag.
Jeg håber virkelig ikke at den med kohaset kommer med. Det ville være ødelæggende for mange katte. Jeg har været opmærksom på det i en hel del år, og katte, der normalt går og står SÅ fint og tydeligvis intet fejler, kan fremstå som kohasede, så snart de bliver usikre og især er på glat underlag. Se bare f.eks. antallet af kohasede orientalere på scenen. De er så kortpelsede at det er enormt tydeligt på dem. Ser man dem i hjemmesituationer eller bare gå rundt i buret, så er der intet at se længere. Så mens skelettets struktur er noget man skal være opmærksom på som opdrætter, så mener jeg absolut ikke, at udstillingerne er stedet at skulle vurdere det på. Især når man ikke få lov at se katten bevæge sig på et fornuftigt underlag, som man f.eks. gør på heste- og hundeudstillingerne. Dertil mangler jeg at se nogle videnskabeligt understøttede studier om problemstillingen (jeg blev først præsenteret for emnet på den første danske TICA udstilling). Jeg har ledt et par gange over årene, men intet fundet. Det virker på mig lidt som at man har konkluderet at det er et problem hos hest og hund, og derfor må det også være det på kat. :gruble:

JSC forslag 3 - Jeg tænker det ville være bedre at have opdelt ordlyden. Så hhv. homozygot ticked skal se X ud og heterozygot ticked skal se Y ud. For den forslåede ordlyd som får det til at lyde som “everything goes”…

JSC forslag 4 - Så fint at få defineret mængde af hvidt på 09. Alt for mange MCO og NFO (og andre racer hvor farver har mindre relevans) bliver 09 som “catch-all”. Flotte 03 katte bliver registreret som 09, og det er ærgerligt. Der har dog været lidt mere fokus på det de senere år, men stadig…

Kissaliittos forslag 1 om uddannelse: Jeg tænker at det bare vil give os flere BYB’ere… Især hvis det er en fysisk uddannelse og ikke en online, da folk kan være begrænset af helbred, weekendarbejde, børnepasning mv. Frivillighedens vej er efter min mening bedre.

Liechtensteins forslag 1 giver ingen mening sprogligt? :huh:
Liechtensteins forslag 2 er jeg meget imod. De er snævertsynede og ser kun på udseende der. Dertil er dommere ikke dyrlæger. En kats avls værdi er ikke synonym med hvilke resultater den kan opnå på en udstilling. Hverken genetisk ift at katten kan være ud at sjældne og værdifulde linjer, eller ift at pæne katte kan lave grimme afkom, og grimme katte kan lave pæne afkom…

Mundikat forslag 3 - Ja, det har de jo ret i at det er sværere. Men hvis nu alle FIFe medlemmerne, og ikke bare Felis Danica, havde reageret på FIFes henvendelse for en del år siden, om at sende en opdateret liste over deres aktive katteriers stamnavne tilbage, så var det nok ikke så svært :rolleyes2: Jeg ser pointen i forslaget, men ikke hvordan det praktisk skal kunne varetages.

BRC forslag 2 om albino katte og 3 om blåøjede - Ja tak :ok:

BRC 6 - God idé at få skrevet en forklaring på hvordan de forskellige slags parenteser skal bruges.

Forslaget om godkendelse af Lykoi, suk. Ja jo, konservative Eva er IKKE fan af at avle på den slags mutationer…

BRC forslag om 13b - Ja, jeg indrømmer det. Jeg er skuffet over at Ole er med på den :venter: Helt ærligt, hvorfor gøre det mere svært? Og det er da ligemeget hvordan katten avler ift om der står XSH (BSH) eller BSH på stamtavlen, så hvorfor ikke bare få BSH på? Overraskelser kan også komme 3-4 generationer henne og i gennem-avlede linjer! Det ændrer 1 generation ikke på. Tilgengæld gør det, det langt mere svært for opdrætterne at komme af med afkom. Det er dyrt og besværligt nok at lave et udkrydsningsprogram.

Kissaliittos forslag 3 om at dommerelever skal have dokumentation på at have båret katte (og i hvilke kategorier) i panelet som stewarder er ikke dum. Jeg har oplevet dommerelever, der tydeligvis ingen idé havde om hvordan de skulle håndtere katte i den pågældende race.
Nu gik han jo desværre alt for tidligt bort. :lys: Men jeg husker at flere af os havde et stående væddemål om hvornår Marc Crastucci ville få en på lampen, når en af kat. 3 kattene blev trætte af at han svingede dem rundt og stirrede dem i øjnene som på en (gammel kategori opdeling) kat. 1 kat :hoho:

Belgiens forslag 5 om at ændre alderen fra 10 til 12 måneder ift hvornår en kat er voksen. Ja, det giver mening for de langsomt udviklede racer, men ikke for de hurtigt udviklede. Og argumentationen for mere tid til en JW er også fint nok. Dog ser vi jo folk der praler af at killingen er blevet tredobbelt JW, så visse folk stopper jo tydeligvis ikke udstillingspresset på de unge katte uanset? Jeg er nok ligeglad med om det er 10 eller 12 måneder. Den del gør ikke den store forskel for mig/min race. Men der er godt nok stor forskel på en 4 måneder gammel killing og en knap 8 måneder, næsten fertil voksen i de tidlige racer… :gruble: Og det er uanset om det er en abyssinier, bengal, maine coon (de er måske ikke lige synderligt fertile som 8 måneders, men store er de) - u name it… Jeg tror ikke, den går igennem.

SC forslag 7 om en DSW, altså en DSM for senior katte. Ja jo, det vil jo da være fint nok at de ældre udstillingskatte stadig har noget at stræbe efter. Tilgengæld kan det også være rart for nogle af kattene at 1. få lov til at gå på pension, og for 2. folk med yngre katte at de også kan få lov at få “deres tid”. Hmmm :gruble:

Sandt, endnu et argument imod. Jeg er jo mest vant til at tænke i FIFe regi (evt. WCF), da min race ikke er anerkendt i TICA eller CFA. Men endnu et argument imod BRC forslaget.

Jeg kan - på nuværende tidspunkt - registreringsreglerne i min race for TICA, CFA, GCCF, CCA, LOOF og de generelle regler for FIFe (desværre er der jo variationsmuligheder i FIFe, som f.eks. har påvirket, hvor min hankat bliver FIFe-registreret) plus et af de New Zealandske forbund bedre end adskillige, mangeårige opdrættere i de forskellige forbund :wink: Det kan man godt blive lidt træt i hovedet af :sweat_smile:

Enig - så nu vil FIFé åbne døren endnu mere for opdræt af racer baseret på mutationer? - der ingen fordel har for kattene.
Tvært imod…de har igen ordenlig pels med alt hvad det medfører at manglende beskyttelse mod kulde og sol, adfærd i forhold til soignering og pels funktion til signalering.

Og at man vil tillade brug af EUR til avl er da bare at føje ‘insult to injury’ Tage en sund og rask kat og bruge den til den slags novelty breeds…

Og så må jeg faktisk rette mig selv lidt her :wink: På en FIFe avlskat er det ligegyldigt, om der står XSH (BUR) eller BUR, men inden for de næste måneder kommer der en burmeser/tonkineser outcross killing til Sverige, der sagtens burde kunne klare sig på udstilling (mor er sepia og så fint burmesertypet, at jeg ville kunne leve med at tabe til hende :wink: ) på trods af, at den er F1.

1 Synes om

Heldigvis blev forslaget om at ødelægge BOM trukket, men desværre gik forslaget om først at tillade 13b-godkendelse af outcross ved F2 igennem. Jeg ved simpelthen ikke, hvad de tænker på!!

2 Synes om