Findes en brun kat?

Man har jo de der sorte/brune makrel/spotted/bloched tabby. De er sort og brun…men findes der en helfarvet brun kat synes ikke jeg har set dem…eller er det bruner i tabbyer rufisme.:?
Er aby/brite brun en alm brun kat hvis ja hvorfor fås huskatte ikke i den farve.

Læs lidt om Ib (trekkies kat) herinde, han er da hvad jeg vil kalde brun i daglig tale.

Der er f.eks. masser af brune burmesere (f.eks. hende i min signatur) og havana orientalere, så det gør der skam. Deres pelsfarve er påvirket af et albinogen, ikke af rufisme :slight_smile:

Og ham den lille stribemis i denne tråd: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?35636-Sikke-et-sk�nt-syn er brun med brune striber frem for brun med sorte som man normalvis ser hos tabby (ham er jeg altså lidt vild med) :hjerte:

Der findes da også brune burmesere, se Mettes (DK Templebar) Fanny, og Sphynxer i “solid chocolate” (hvilket i min farveterminologi er brun).

Nej han er kanelfarvet :wink:
Greven og Creamy er brune, også kaldet chokolade.
Petheaven Cocoa Cream (Creamy)

Hendes morfar Grev Zutti kan ses i mit banner :slight_smile:

Nej han er kanelfarvet :wink:
Greven og Creamy er brune, også kaldet chokolade.

Petheaven Cocoa Cream (Creamy)

Hendes morfar Grev Zutti kan ses i mit banner :slight_smile:

[QUOTE=Ann R;732757]Nej han er kanelfarvet :wink:
Greven og Creamy er brune, også kaldet chokolade.

Petheaven Cocoa Cream (Creamy)

Hendes morfar Grev Zutti kan ses i mit banner :)[/QUOTE]

I daglig tale ville jeg kalde Ib lysebrun, og i daglig tale ville jeg kalde Greven og Creamy mørkebrune. Jeg er da godt klar over at det ikke er de rigtige farver at kalde dem. Men jeg kan jo også stadig have svært ved at kalde en grå kat for blå :høhø:

Men da jeg så Ib hos Mette, var det ihvertfald ikke kanel jeg kom til at tænke på. :stuck_out_tongue:

[QUOTE=KKH;732761]I daglig tale ville jeg kalde Ib lysebrun, og i daglig tale ville jeg kalde Greven og Creamy mørkebrune. Jeg er da godt klar over at det ikke er de rigtige farver at kalde dem. Men jeg kan jo også stadig have svært ved at kalde en grå kat for blå :høhø:

Men da jeg så Ib hos Mette, var det ihvertfald ikke kanel jeg kom til at tænke på. :p[/QUOTE]
Okay :slight_smile: Men en brun kat - det da være chokolade, eftersom en af de mange betegnelser på den farve netop er “brun/brown” (chestnut, havana (når det er en orientaler) og bronze er andre…)

Ja ja det ved jeg egentlig godt :smiley:

Men nu er det jo ikke de farver jeg har lagret i min hukommelse efter genetikkurset, jeg ved godt det med B-b osv.

[QUOTE=KKH;732772]Ja ja det ved jeg egentlig godt :smiley:

Men nu er det jo ikke de farver jeg har lagret i min hukommelse efter genetikkurset, jeg ved godt det med B-b osv.[/QUOTE]

Selvfølgelig.
Og jeg kan godt huske den reaktion jeg oprindeligt havde på “blå” - for ikke at tale om “lilla”. Jeg siger dig nogle billeder jeg fik i hovedet, da en ven for mange år siden fortalte mig at hans hunde var blå og kattene var lilla :lol: Jeg vidste at manden var farveblind, meeen… jeg åndede virkelig lettet op da jeg så dem.

[QUOTE=Ann R;732777]Selvfølgelig.
Og jeg kan godt huske den reaktion jeg oprindeligt havde på “blå” - for ikke at tale om “lilla”. Jeg siger dig nogle billeder jeg fik i hovedet, da en ven for mange år siden fortalte mig at hans hunde var blå og kattene var lilla :lol: Jeg vidste at manden var farveblind, meeen…[/QUOTE]

Din fantasi er lige så god som min :lol:

Hvordan nedarves den “rene” brune farve egentlig siden det er specifikke racer der har den?

EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEÆ.--------- JU1JM

Tilføjelse: Og det er så hvad Skaldepanden mener om brune katte og deres eksistens. Desværre kan jeg ikke lige oversætte det, men jeg håber da, at hun kan lide dem, da jeg drømmer om enten en brun burmeser eller en choko-Sphynx.

[QUOTE=KKH;732761]I daglig tale ville jeg kalde Ib lysebrun, og i daglig tale ville jeg kalde Greven og Creamy mørkebrune. Jeg er da godt klar over at det ikke er de rigtige farver at kalde dem. Men jeg kan jo også stadig have svært ved at kalde en grå kat for blå :høhø:

Men da jeg så Ib hos Mette, var det ihvertfald ikke kanel jeg kom til at tænke på. :p[/QUOTE]

Jeg er enig. Både i at Ib er brun og i at jeg mere tænker flødechokolade eller kakaomælk end kanel når jeg kigger på ham.

Jo mere jeg ser på ham (og det er en del, man kan jo slet ikke la’ vær’), jo bedre kan jeg egentlig li’ hans farve frem for chokolade/havana. Ikke et ondt ord om Greven og Creamy, men Ibs farve er bare så vidunderligt VARM hvor chokoladerne er mere kolde. (MERE kolde ikke “kolde” som sådan)

Hvis jeg husker rigtigt er kanel og chokolade to forskellige slags farver hos orientalerne. Hvor i al fald kanel er kommet ind fra abyerne. Og i EN historie jeg har læst om havanakattens oprindelse (altså den amerikanske havana) er den startet med en spontan brun huskat. Brun er vistnok(???) fortyndet sort, ikke?

Dobbeltpost

Det er korrekt, at burmeseren er påvirket af et albinogenet, men det er altså ikke tilfældet for en orientaler, det gælder kun siameseren.

Havana orientaleren er som andre har nævnt en chokoladefarvet kat.

Chokolade (for øjet brun) katte findes i mange racer. Der er chokolade Persere, British shorthair, Cornish Rex, Devon Rex, German Rex (ses sjælden) og sikkert andre som jeg i skrivende stund ikke lige kom i tanke om.

Så skulle nogen ønske sig en brun kat, så fåes de i de fleste kropsbygninger, temperamenter og pelslængder med og uden krøller :slight_smile:

mange hilsner Pia

Det er korrekt, at burmeseren er påvirket af et albinogenet, men det er altså ikke tilfældet for en orientaler, det gælder kun siameseren.

Havana orientaleren er som andre har nævnt en chokoladefarvet kat.
U
Chokolade (for øjet brun) katte findes i mange racer. Der er chokolade Persere, British shorthair, Cornish Rex, Devon Rex, German Rex (ses sjælden) og sikkert andre som jeg i skrivende stund ikke lige kom i tanke om.

Så skulle nogen ønske sig en brun kat, så fåes de i de fleste kropsbygninger, temperamenter og pelslængder med og uden krøller :slight_smile:

mange hilsner Pia

Nope. Havanaen er lavet i England, en blanding af siam og en masse andet, helt målbevidst for at lave en brun kat. De andre farver og mønstre er kommet senere, havanaen er originalen :wink: Jeg skal nok lede efter linket. Og fortyndet sort er blå. Men det er rigtig at brun er i familie med sort også. en slags nedgraduering af farven - jeg kan ikke huske den korrekte betegnelse :pose:
Den amerikanske Havana Brown er en tidlig udgave af vores havana, importeret fra England før avlsprogrammet dér endte med den orientaler vi kender idag. Den er mere tætbygget og rund og den har knæk på næsen…

http://www.dso.dk/dansk/Bladet/artikler-4-5-6/4-2006-genetik.pdf

Chokolade findes i 3-4 varianter, fra den mørk-bitter farvede som Greven har til flødechokolade. Creamy lever rigtig godt op til den engelske betegnelse chestnut. Hun er varmt kastaniebrun - selv om det ikke helt ser sådan ud på billedet. :hjerte:
Og sat op imod Tullens blågrå og koldt offwhite farver er de to brune meget varme. Alt er relativt :slight_smile:

Den første havana blev åbenbart født den 14. maj 1952 i England og var en blanding af siam, huskat og russer? Han hed ELMTOWER BRONZE IDOL :slight_smile: Intet mindre… :wink:

http://www.oriental-cat-breeder.co.uk/a-history-of-the-havana.php