Fint besøg

Her til aften fik vi sandelig fint besøg; :wehuu:
selvom han/hun var en arrig trold - indtil han fik små brødstykker - som blev indtaget under højlydt smasken.

Det er 17 år siden vi sidst havde besøg af et pindsvin…

Jeg har fornøjelsen af 3 pindgrise i min have hver aften. De har boet her i nogle år nu.
De eeeeelsker tørfoder, pt er det James Wellbeloved, tyrkey&rice, og en skål rent vand. Mange pindsvin dør faktisk af vandmangel, specielt i tørre perioder.

Det er små nyttedyr, de spiser alt krybet. Man skal passe godt på sine pindsvin, de har det ikke nemt i naturen. Der lurer mange farer, løsgående hunde, biler og børn der synes de skal genere dem.

En uvurderlig hjemmeside, hvor jeg fandt svar på mange spørgsmål. Jeg troede engang at et af pindsvinene havde astma, men det var bare en del af parringsritualet :rock: www.pindsvin.dk

åhhh der er bare ikke noget mere nuttet end et pindsvin, en af vores naboer har et boende ude i sin have og hun gir det en masse lækkert og jeg skal da lige love for at det er godt istand efterhånden

ååh de er, så søde , så længe man ikke kommer i nær kontakt . Tror at det var for 2 uger siden ,Sejr var til U2 koncert, jeg sad og så en natte film . da hunden pludselig spillede tossede , tror ar dubbie vores sorte diva drillede dem ved at blokkere katte/hunde lemmen. Så jeg stak hændene ind uden at tænde lyset inde. Av av siger jeg bare og ind kom en meget bange og gal pindsvin. Det tog mig en time og får den ud under ovnen. Ventede så oppe til kl 4. Så sejr kunne sætte den ud i naboens have . Da livet i vores have var lidt farligt LOL

Vi har også to pindgrise der kommer til vor bagdør hver aften og får et tallerken tørkost med vand. Den ene er blevet så tam den ikke lader sig generer selvom jeg sidder taler til den. Den spiser ufortrødent videre. Den anden er lidt mere tilbageholdende og er kun interesseret i tallerknens indhold.

Her har jeg 5-6 pindsvin, der kommer hver aften. De bliver spist af med kattetørfoder og noget pindsvinefoder bestående af tørret korn, nødder, rosiner, orm og biller - lækkert synes pindsvinene. Og så står der vandskåle rundt flere steder i haven, dem bliver drukket flittigt af.

Har haft flere af naboerne inde for at kigge på pindsvinene, når de sidder og spiser - børn synes at det er vildt spændende.

Hver aften kan jeg slet ikke lade være med at kigge, om de nu også er kommet :wehuu:

De er så fantastisk søde, sådan nogle pindsvin. Sidste år fandt jeg en fætter i vores have. Han var døden nær af tørst og havde det rigtig skidt. Vi fik ham kølet lidt ned med lunken vand, men vi valgte at køre ham til et pindsvinehjem. De har mere forstand på hans behov end vi har. Jeg turde ikke stå med sådan en fyr, når han havde det så skidt.

[quote=Susanne Harbo;435767]
Hver aften kan jeg slet ikke lade være med at kigge, om de nu også er kommet :wehuu:[/quote]

Det kan jeg godt forstå Susanne. :wehuu:

Jeg skal også ud at kigge til aften.
Tak for tippet vedr. foder. :slight_smile:

Lægger du det under noget - ellers bliver det jo vådt.
Her har det regnet siden i morges - det regner stadig.

Jeg vil meget gerne fedte lidt for pindsvinet - så det får lyst til at blive boende…-love

Jeg køber foderet her http://www.vivara.dk og supplerer så med kattetørfoder.

Anretningen bliver serveret i skåle også købt via denne webside - kunne altså ikke stå for skålene med pindsvinemotiv :hjerte:

Skålene står i læ af et grantræ og andre i læ af udhænget på huset. Og pindsvinene er ligeglade med, at det bliver lidt vådt.

[quote=Susanne Harbo;435931]Jeg køber foderet her http://www.vivara.dk og supplerer så med kattetørfoder.

Anretningen bliver serveret i skåle også købt via denne webside - kunne altså ikke stå for skålene med pindsvinemotiv :hjerte:

Skålene står i læ af et grantræ og andre i læ af udhænget på huset. Og pindsvinene er ligeglade med, at det bliver lidt vådt.[/quote]

Mange tak…Susanne. :slight_smile:

De skåle…jo, de er ikke til at stå for. :hjerte:
Ved du, om de også tager dræber-snegle?
Dem har vi mange af, selvom jeg samler dem ind.

Hvis nu jeg er så heldig at “komme ind i varmen” hos pindsvinet, tænker jeg på at lave en redekasse.
Har du det?

[quote=Mona Jensen;435960]Mange tak…Susanne. :slight_smile:

De skåle…jo, de er ikke til at stå for. :hjerte:
Ved du, om de også tager dræber-snegle?
Dem har vi mange af, selvom jeg samler dem ind.

Hvis nu jeg er så heldig at “komme ind i varmen” hos pindsvinet, tænker jeg på at lave en redekasse.
Har du det?[/quote]

Jeg forsøgte mig sidste efterår med nogle små pindsvinehytter af pileflet, forede dem med hø og halm - men pindsvinene har ikke villet bruge dem, så de må bo andre steder og så kommer de igennem min have på deres søgen efter mad. Hvis du første begynder at stille mad frem hver aften, så skal pindsvinet nok komme tilbage, og tiltrækker måske pludselig andre. I foråret var her kun et pindsvin, troede at de andre var gået til i løbet af vinteren, men pludselig dukkede de frem. Ved ikke om de følger i hinandens duftspor :? De bor enkeltvis, så huset skal behøver ikke være så stort, se også huset på websiden og ellers kan man også finde inspiration www.pindsvin.dk

Tror nok at de kun tager dræbersneglenes æg og larver - ikke de voksne snegle, dem har jeg nemlig også så rigeligt af ude i haven, har nok samlet ca. 40 stk. op i løbet af sommeren, og det er ikke slut :thumbdown: Men de tager jo også andet utøj, så de er bestemt et nyttedyr og så er de kære selvom de sviner en del.

Hvor er h*n sød :wehuu:

Hvor er det et fint pindsvin:wehuu:

:wehuu: