FIP - Dr. Pedersen 2015 summary

Mit udsagn var kun en dæmpning af forventninger, ikke en kritik.

At der ikke er fundet en kur endnu, skyldes ganske enkelt, at opgaven er svær.

vh

Andreas

Man skal huske at den måde hvorpå virus overlever på inde i mange af os inkl. dyrene er ved at inkorporere sig selv i værtens DNA, så hvis man direkte kan slå virus ihjel, så har det også konsekvenser for ens egen DNA og derved ens egne cellers overlevelse. Snakker virus generelt, ikke en specifik type

[QUOTE=Andreas;1271667]Mit udsagn var kun en dæmpning af forventninger, ikke en kritik.

At der ikke er fundet en kur endnu, skyldes ganske enkelt, at opgaven er svær.

vh

Andreas[/QUOTE]

Det er altid noget forbandet møg at skulle forsøge at finde en kur mod de sygdomme hvor de ligger multifaktorielle grunde til årsag. I laboratorieforsøget har man som forsker næsten altid kun mulighed for at teste nogle få af gangen. Det er nålen i høstakken i worst case scenario - og det er yderst fantastisk som forsker når man løser en lille del af det store spørgsmål om forståelse af en sygdomsudvikling så man kan komme videre.

… og mht. hvor godt human virale lægemidler virker på dyr… eller for den sags omvendt, det er aldrig til at spå om. Fx. har der tidligere været nogle midler mod diabetes som var lige ved at blive droppet i den videre udvikling mod brug i mennesker fordi de gav blærekræft hos rotter. Det viste sig så at det var noget pH-afhængigt i urinen som kun gjorde sig gældende hos rotter - og ikke var relevant for mennesker fordi pH der var anderledes rent fysiologisk set . Så det kan gå begge veje - virker i mennesker = virker i dyr, eller virker overhovedet ikke i dyr hvis det virker i mennesker

Derfor skal alle midler altid testes i henholdsvis gnavere og ikke-gnavere før de må testes i mennesker. Jeg er næsten sikker på at katte ikke hører under kategorien “ikke-gnavere” da man testede førnævnte virale midler på mennesker i sin tid. Men hvis 2 virus-typer ligner hinanden meget i deres DNA-opbygning så er der også meget stor sandsynlighed for at de opfører sig på samme måde i den virkelige verden… så det er nok den vej rundt man har fundet på at bruge nogle humane virale midler…

Der testes bl.a. noget stamcelleterapi, som umiddelbart virker lovende. Det er jo godt nyt. Men jeg kunne da hurtigt blive nervøs for, at selve behandlingen bliver så dyr, at det alligevel ikke vil være en løsning for ret mange kattes ejere… Nu får vi se - vi er stadig ret langt fra at være i mål, selv om der har været en del spændende resultater det sidste år.
Jeg glæder mig specielt over at man vælger at teste på naturligt inficerede katte. De forsøg hvor man bevidst inficerer en bestand er næsten ikke til at holde ud, for der er knageme katte nok at tage af derude, der allerede har FIP…
VH
Susanne

Ja, det er jo et problem for dyr OG mennesker, at ny og (mere) effektiv medicin er så dyr, at den ikke er til at betale for hverken samfund eller individer :S