FIP - Dr. Pedersen 2015 summary

Lidt nyt på FIP forskningen kan læses her i [Dr. Pedersen’s 2015 summary](http://Lidt nyt på FIP forskningen kan læses her i Dr. Pedersen’s 2015 summary.).

Link’et virker ikke.

Summary’et kan findes her http://www.sockfip.info/research/dr-pedersen-2015-research-summary :slight_smile:

We learned inbreeding is one of the most important genetic causes of decreased resistance to FIP

Dejligt dette nu er bekræftiget efter at folk har benægtet det hårdnakket.

Der var vist sneget en fejl 40 ind :S …godt Eva har lagt linket op i mllemtiden :slight_smile:

Men det er godt nok spændende læsning, må man sige :slight_smile:

Det må man sige. Men det har så også kun lige taget 50 år :slight_smile:

Ja, det er da helt vildt så langt de er kommet i 2015, det lyder virkelig til at der er slået hul i nøden

mange tak for linket, er det den forskning vi har støttet ved at raffle?

I nogen grad :slight_smile: Alle (som i hver en krone) pengene der kommer ind i rafflet overdrages til Winn Feline Foundation, øremærket til FIP forskning, og UC Davis søger (og får) legater ligesom andre forskere gør. Der skal et rigtigt godt projekt til for at få et legat! Winn Foundation uddeler også legater til anden forskning, men de penge som vi sender fra rafflet er altså allesammen reserveret til FIP - de puttes i den skuffe, der hedder Bria Fund. Searching for breed genetics of feline amyloidosis - EveryCat Health Foundation - vælg FIP i rullegardinet og se hvor mange projekter vi har været med til at støtte gennem årene :slight_smile:

Ja, det er det :slight_smile:

Og hvor mange penge har vi sendt til Winn? Vi er på + 100.000 US $ :ok: http://www.winnfelinefoundation.org/giving/donor-recognition - på listen er det Claus og mit navn, der står der, men selvfølgelig ved Winn´s bestyrelse godt at det ikke er penge, der kommer fra vores pensionsopsparing, men derimod fra rafflet og dermed “os allesammen” :slight_smile: I øjeblikket er dollarkursen ikke så god, den er lidt for høj men sådan vil det jo altid være, vekselkurser går op og ned…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1271593]Og hvor mange penge har vi sendt til Winn? Vi er på + 100.000 US $ :ok: http://www.winnfelinefoundation.org/giving/donor-recognition - på listen er det Claus og mit navn, der står der, men selvfølgelig ved Winn´s bestyrelse godt at det ikke er penge, der kommer fra vores pensionsopsparing, men derimod fra rafflet og dermed “os allesammen” :slight_smile: I øjeblikket er dollarkursen ikke så god, den er lidt for høj men sådan vil det jo altid være, vekselkurser går op og ned…
VH
Susanne[/QUOTE]

OT, men så alligevel ikke. Så det er faktisk dig og Claus, der står for raflet? Troede egentligt, at det var gennem JYRAK :slight_smile:

Ja, det er os der for længe siden satte det igang. Jeg kan ikke lige huske hvornår, men JYRAK fungerer som en flink samarbejdspartner fordi JYRAK fra starten har lagt gratis standplads til (også før jeg blev formand :wink: ) og det er bare fortsat efter jeg fik forkonekasketten på. Der var en overgang på 1-2 år, hvor rafflet også var med på samme betingelser på Racekattens udstillinger, men desværre holdt vores tovholder på Sjælland med kattesporten, og siden da har vi måttet “nøjes” med JYRAKs udstillinger. Det startede for længe siden med små raffles på Birmaringens medlemsarrangementer - så fik vi lov at komme på JYRAKs udstillinger. Birmaringen er for længst lukket, men rafflet har bidt sig fast på alle JYRAKs udstillinger :slight_smile: Vi kommer også på FD´s jubilæumsudstilling, ligesom FD venligt stillede gratis plads til rådighed på WS i Aalborg :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1271616]Ja, det er os der for længe siden satte det igang. Jeg kan ikke lige huske hvornår, men JYRAK fungerer som en flink samarbejdspartner fordi JYRAK fra starten har lagt gratis standplads til (også før jeg blev formand :wink: ) og det er bare fortsat efter jeg fik forkonekasketten på. Der var en overgang på 1-2 år, hvor rafflet også var med på samme betingelser på Racekattens udstillinger, men desværre holdt vores tovholder på Sjælland med kattesporten, og siden da har vi måttet “nøjes” med JYRAKs udstillinger. Det startede for længe siden med små raffles på Birmaringens medlemsarrangementer - så fik vi lov at komme på JYRAKs udstillinger. Birmaringen er for længst lukket, men rafflet har bidt sig fast på alle JYRAKs udstillinger :slight_smile: Vi kommer også på FD´s jubilæumsudstilling, ligesom FD venligt stillede gratis plads til rådighed på WS i Aalborg :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Det var jeg slet ikke klar over. Virkeligt fedt at I to fik startet sådan noget :thumbup:

Ja der sker og er sket rigtig mange imponerende tiltag i Dansk Kattesport

Det er formentligt nødvendigt skrive så begejstret til amerikanske sponsorer, ellers tager de ikke Pedersen alvorligt. Men jeg prøver at forstå, hvor spændende dette egentlig er.

Så vidt jeg kan se, får vi at vide:

  1. At indavl giver usunde dyr - også mht. FIP. Det vidste vi vel i en eller anden udstrækning i forvejen.

  2. At de vil til at teste midler mod human virus på FIP-katte. Det indikerer, at nogen tror på, at der er en chance for, at det kan virke. Det er vel nyt; men hvor godt virker de midler på mennesker?

  3. At de er blevet klogere på FIPs livscyklus. Det er da fremskridt, uden at være en løsning.

vh

Andreas

Springer du ikke over denne del, Andreas? Hvis jeg forstår det korrekt, har det ingen sammenhæng med det, han længere nede i teksten skriver om SARS etc?

Finally, and probably of most importance, is our work with antiviral drugs. I am engaged in research with Dr. Yunjeong Kim and her team at Kansas State University on testing a new antiviral drug that strongly suppresses FIP virus replication. This research has gone so well that we will be starting a field trial at UC Davis in late January or February with funds provided by Morris Animal Foundation. This trial will be limited to 70 owned cats with naturally occurring FIP, mainly with wet FIP and a few select cases of dry FIP. Details of this trial will be made public when the time comes to recruit cases for the study. If this drug proves effective against naturally occurring FIP, it will hopefully be taken up by industry and put forward for FDA approval.

Det er rigtigt, Ingrid. Der er planlagt flere forskellige test af forskellige midler.

Om midler mod virus gælder “Unlike most antibiotics, antiviral drugs do not destroy their target pathogen; instead they inhibit their development.” Antiviral drug - Wikipedia Dvs. selv hvis det virker, vil det ofte kræve livslang behandling. Godt for medicin-industrien.

Et andet interessant aspekt er, at human produkter involveres i forhold til FIP. Det kan betyde mange flere penge til FIP forskning. Fordi viden om FIP også kan fremme forskning i behandling af menneskers virussygdomme. Specielt fordi man kan gå hurtigere frem i dyreforsøg end i menneskeforsøg.

vh

Andreas

Diabetes og HIV, for blot at nævne et par stykker, kræver også livslang behandling, og det er vel ikke KUN for at tækkes medicinalindustrien, at der ikke er fundet en kur :slight_smile: Selv om jeg udmærket forstår din skepsis over for den industri og også godt ved, at den er ekstremt magtfuld.

Men livslang kur er da et alternativ til sikker død i løbet af ganske kort tid. Så må den enkelte vel vurdere med sig selv, om det er det værd. Hvis det viser sig at virke.