Fip forsøg

skulle vi ikke ha’ dette link herover
Fip forsøg
og denne Info (engelsk)

1 Synes om

Meget interessant, men jeg kan have mine tvivl, om katten overhovedet har FIP. Der har været mange succeshistorier gennem årene, om katte der har overlevet FIP med dette og hin behandling - fakta var nok, at de ikke havde FIP. Man kan købe sig fattig i kosttilskud, der bekæmper coronavirus og FIP - hvis man falder for det argument. Jeg hopper ikke på det, før det kommer fra et laboratorium som fx Winn, som har forsket i FIP i årevis.

1 Synes om

Artiklen er fra den amerikanske dyrlægeforenings tidsskift. Den refererer et foredrag, som Niels Pedersen holdt i oktober. Med referencer til beskrivelser af forsøg. Så kan vi vist ikke få det meget bedre.

Nylige forsøg har vist, at anti-virus medicin kan slå FIP ned. Men der var problemer med tilbagefald og bivirkninger. Og der var ikke ret mange katte med i forsøgene.

Der er da håb om, at man finder frem til hensigtsmæssig dosering. Pedersen tøvede med at gætte på, hvornår en behandling er tilgængelig. Prisen snakker de slet ikke om.

Så de næste mange år er det nok fortsat selektiv avl, der er det bedste modtræk mod FIP.

2 Synes om

Lige netop den der har uden tvivl haft FIP i absolut første stadie, og den er i behandling i samarbejde med Niels Pedersen. Og det ser jo lovende ud. Problemet er at den stadig er et særsyn - behandlingen er for det første ikke tilgængelig endnu og for den andet er der netop også stadig mange tilbagefald. Det virker bedst på ungdyr med våd FIP i meget tidligt stadie, så mange vil fortsat være uden håb, og det er inden vi taler pris (ikke aktuelt, medicinen KAN IKKE købes). Det er stadig på forsøgsstadie, men det er da det første der har givet et glimt af håb i mange år. Men indtil videre ender vi stadig ved selektion. Dybest set vil jeg også hellere have katte, der naturligt kan håndtere en så almindeligt forekommende virus, fremfor at skulle behandle på dem - hvis ellers jeg kunne vælge :wink:
VH
Susanne

4 Synes om