Fip

Arhh jeg kan godt se, at jeg får det skrevet som om, at det er blodprøvesvarende, som får os frem til diagnosen FIP :face_with_peeking_eye:
De var kun det sidste søm … de skal sammenholdes med manglende effekt af AB, neurologiske udfald i form af styringsbesvær af ekstremiteter, apati og manglende ædelyst.

Lige en hurtig lille update.

Efter opfordring opstartede jeg hende i B-vitamin dr. da hun stadig ikke var den store spiser.
Nu 3 dage senere, så skriger hun på mad bare hun ser mig og vægten er nu på 2,14 kg … bliver hun ved med at tage på med den fart, skal jeg have fat i mere medicin, fordi så skal hun øges i mg. :crazy_face:

20 Synes om

Sikke en dejlig opdatering at læse :smiling_face_with_three_hearts:

1 Synes om

Åh hvor godt. :thumbup:

Jeg tænker at der efterhånden er så meget information at man godt kan sige at behandling med GS-441524 eller Remdisivir virker. Det er godkendt i UK og virker tilsyneladende. Danielle Gunn-Moore som nogen af jer vil vide er felin ekspert, er meget involveret i FIP-behandlingen i UK. Hun ved hvad hun snakker om. Hun er også involveret i denne: opdatering over FIP behandlingen i UK

Jeg tør ikke sige om den muligvis er blevet opdateret efter det cypriotiske FIP udbrud, men så vidt jeg husker fra webinaret jeg har linket til længere oppe, så måtte de bruge et andet lægemiddel på Cypern fordi GS-441424 og Remdivisir ikke var tilgængelige i de mængder der skulle bruges og også var for dyre for størstedelen af de mennesker der kom for at få behandlet deres katte hos dyrlægen.

Var der nogen af jer der så webinaret? Det var uhyggelige data for hvor hurtigt det spredte sig, men også meget oplysende og nogle supergode speakers, der havde været dybt involveret i udbruddet, selvom jeg vil anerkende, at det var en hardcore videnskabelig præsentation som kan have været svær at forstå hvis ikke man har en faglig viden om biologi

@Dyrlaegen de studier du henviser til med svingende resultater, er det peer-review publikationer vi snakker om? Har du nogle links?

@anne_p hvis hun tager på skal I have optimeret på hendes dosis ellers risikerer I at miste effekten.
Fedt hun spiser og fedt hun er i bedring. Har du også resten af hendes biokemi udover det du allerede har vist?

Fortsat god bedring med den lille fighter :muscle: :hjerte:

9 Synes om

På nuværende tidspunkt er der ingen kendt kur mod FIP, og mange af de tilgængelige behandlinger fokuserer på symptomlindring og understøttende pleje. Dette kan omfatte dræning af væskeophobninger for den våde form af FIP og anvendelse af medicin for at forsøge at modvirke virusets effekter og støtte immunsystemet, men disse metoder tilbyder typisk kun midlertidig lindring. Nogle nyere behandlinger har vist løfte om at forlænge levetiden for katte med FIP, men de er ikke bredt tilgængelige i DK og kan være dyre.

Remdesivir anvendes nogle steder som en behandlingsmulighed for FIP, sammen med eller som alternativ til GS-441524. En undersøgelse har vist, at både parenteral (injiceret) administration af remdesivir og oral administration af GS-441524 er effektive og godt tolererede behandlinger for FIP. Denne undersøgelse rapporterede en forholdsvis høj overlevelsesrate (86% overlevelse til 6 måneder, med overlevelse fra 48 timer til 6 måneder på 96%) blandt behandlede katte​​. Dog skal man overveje med sig selv om 6 måneder er “nok” for en så dyr og evt. kompliceret behandling. Ikke i dette studie, men tidligere studier med Interferon, har behandlede katte også kraftige mén form af neurologisk udfald og har derfor krævet livslang støtte. Noget der efter min vurdering indtil nu har ligget på grænsen af den danske dyreværnslov.

Jeg kender kun lidt til Gunn-Moore og deltog ikke i webinaret, men hendes forskning ser yder interessant ud. Hendes tilgang er nuanceret, idet hun er opmærksom på de udfordringer, der følger med behandlingen. Denne “nye” tilgang til FIP er desværre dog så meget på forskningsstadie, at der som sagt er nogen vej til det bliver almen praksis.

/Søren

7 Synes om

Så er de 12 uger med medicin overstået … hun er fræk som en slagterhund og jeg må indrømme, at jeg måske er lidt lettet over, at hun skal neutraliseres :face_with_peeking_eye:
Hun er nået op på en vægt der siger 2,65 kg, så hun har taget over 1 kg på i løbet af de 12 uger :clap:
Så vidt jeg kan læse mig til, så skal hun have taget nye prøver om 12 uger, lidt lang tid at vente, så måske jeg ender med at snyde lidt … alle ved tålmod ikke er min stærke side :joy:

24 Synes om

Hvordan går det med hende? :smil:

Alt i alt går det ok.

Dog døjer hun periodisk med voldsom diarre, som forsvinder af sig selv. Pip som hun går sammen med er upåvirket, så det er ikke noget der smitter.

Hun har også haft en enkelt periode, hvor hun gik fuldstændig fra maden igen, fik hende sparket igang igen med Emperal og AB.

Hendes vægt ligger rimelig stabilt omkring 3 kg.

Jeg regner med, at hun skal have afsluttende blodp. her i juni og hun bliver neutraliseret samtidigt med Pip lige her om snart.

2 Synes om

Et par billeder af hende nu … hun er blevet en pæn pige med en fæl øjenfarve :stuck_out_tongue_closed_eyes:



11 Synes om

Skønt at høre hun har det godt!

Mht. diarre, har hun fået et probiotika produkt undervejs i behandlingen til at rette op på hendes tarmflora? Det er ikke sikkert det kan gøre noget, men hendes tarmflora må forventes at være f***** up som følge af både parasit og behandling.

Det er også muligt at et fiberprodukt kan hjælpe både med mad til tarmbakterier og til opsugning af væske når der er diarre.

2 Synes om

Det er meget explosivt og lugter sådan lidt rådent hengemt, det jeg ved mennesker forbinder med irreteret tyktarm. Jeg har prøvet lidt af hvert siden starten men intet har rigtig virket.
Så vidt jeg ved, så har hun ingen parasitter for så ville jeg forvente, at der kom en reaktion fra Pip som er testet negativ for Giardia og TF.

Vil prøve igen med noget høj fiber tør kost på et senere tidspunkt, hvis det bliver ved med at komme tilbage … lige nu får hun ro til efter neutralisation og blodprøver.

4 Synes om