[quote=Temple Bar;355486]Du kan få frosne sildefileter i nok alle supermarkeder. Jeg synes bare, idéen med de enkeltfrosne er smart i modsætning til, hvis de alle lå i samme pakke.
Jeg kunne for øvrigt ikke drømme om at koge den først og ved slet ikke, hvad det skulle gøre godt for. De må ikke få for meget af fede fisk, men fordi jeg giver 3 katte én sildefilet til deling ca. én gang om ugen, så får de ikke for meget af noget som helst i fisken :)[/quote]
Ja fed fisk kunne jeg godt forestille mig ikke skal overdrives.
Som sagt gider de sikkert næppe æde det, men vil give det et forsøg. - Fedt jeg kan trække råd og viden her inde.
[quote=Temple Bar;355486]
Jeg kunne for øvrigt ikke drømme om at koge den først og ved slet ikke, hvad det skulle gøre godt for. [/quote]
de fede fisk indeholder jf min dyrlæge et enzym der nedbrydes ved temperaturer over 80 grader (mener jeg det var) problemet med det enzym er at det hæmmer optagelsen af visse vitaminer som katten i forvejen ikke har let ved at optage…
det er i hvert fald sådan jeg husker hendes forklaring…
[quote=Kimilla;355463]Endnu et ikke fiske kyndig spørgsmål.
His man vælger at fryse fx. sild md ben, kan de så spise benene i den når den ikke er kogt?[/quote]
I betragtning af hvad mine fortærer af kyllingeben og andre knogler så ville jeg rask væk give med rygraden også Det har de kun sundt af både mht. indhold og at få brugt tænderne på dem Især i rå tilstand vil jeg gerne give den med (kyllingeben kan jo splintre når tilberedet, aner ikke om fiskeben kan have samme problematik)
Jeg kan heller ikke huske hvor jeg har læst det, men er helt enig i at røget kød (og andre vare) er no-go for katte.
[quote=Temple Bar;355486]Du kan få frosne sildefileter i nok alle supermarkeder. Jeg synes bare, idéen med de enkeltfrosne er smart i modsætning til, hvis de alle lå i samme pakke.
Jeg kunne for øvrigt ikke drømme om at koge den først og ved slet ikke, hvad det skulle gøre godt for. De må ikke få for meget af fede fisk, men fordi jeg giver 3 katte én sildefilet til deling ca. én gang om ugen, så får de ikke for meget af noget som helst i fisken :)[/quote]
Hvad er det nu problematikken med de fede fisk er? Er det pga. større ophobning af tungmetaller og giftstoffer, eller?
Ja, de fede fisk “går” på bunden af havet og får derfor mere af den slags. Til gengæld indeholder de mere Omega 3 og 6 end andre fisketyper, så de er gode for kattene i mindre omfang
Her hos os kommer fiskemutter et par gange om ugen, og vi er flittige besøgende
Ca. to gange om ugen får mine striber friske frosne skrubber som er pæn store. Det eneste jeg gør, er at fjerne indvoldene …Så klipper jeg dem i kvarte og serverer dem med ben og betræk …Det er mums for dem, og en knald go’ tandbørste
[quote=Alice;355595]Kommer der ikke en fiskebil til dit område ?
Her hos os kommer fiskemutter et par gange om ugen, og vi er flittige besøgende
Ca. to gange om ugen får mine striber friske frosne skrubber som er pæn store. Det eneste jeg gør, er at fjerne indvoldene …Så klipper jeg dem i kvarte og serverer dem med ben og betræk …Det er mums for dem, og en knald go’ tandbørste :-)[/quote]
En sjælden gang i mellem kommer den, men ikke noget at prale af - Og uden at være fiske kender, var de vidst ret dyrer … - Så jeg må en tur i supermarkederne, eller hos den lokale fiskehandler.
Tak for tippet/info om skrubber - Også det jeg ville prøve til katte-misserne her hjemme.
[quote=Eife;355562]I betragtning af hvad mine fortærer af kyllingeben og andre knogler så ville jeg rask væk give med rygraden også Det har de kun sundt af både mht. indhold og at få brugt tænderne på dem Især i rå tilstand vil jeg gerne give den med (kyllingeben kan jo splintre når tilberedet, aner ikke om fiskeben kan have samme problematik)
Jeg kan heller ikke huske hvor jeg har læst det, men er helt enig i at røget kød (og andre vare) er no-go for katte.
Hvad er det nu problematikken med de fede fisk er? Er det pga. større ophobning af tungmetaller og giftstoffer, eller? :)[/quote]
De 2 prinsesser har også fået tykket en pæn del store kyllingelår igennem uden at efterlade meget. Gismo derimod er ikke til at lokke.
[quote=Battlestar;355460]hvidfisk - det er ikke fed fisk og skal ikke koges
fisken skal have været frosset til mindst 20*c for at myrde eventuelle parasitter…
husk at ising, ørred, makrel, sild og laks (alle de populære fede fisk) helst skal koges hvis kattene skal have det… og at fiskeben er en no no i kogt tilstand…[/quote]
Ja og det skal være mindst 24 timer den er frosset ved -20*
Hvorfor ikke vælge ikke-fede fisk, når I vil give dem rå?
Hvis man googler lidt på thiaminase, så vil man f.eks. se, at thiaminase i sild er skyld i laksedød i Østersøen pga. B1-vitaminmangel (fordi laksene spiser sildene), så det er ikke sådan at kimse af.
[quote=pivnu;355738]Hvorfor ikke vælge ikke-fede fisk, når I vil give dem rå?
Hvis man googler lidt på thiaminase, så vil man f.eks. se, at thiaminase i sild er skyld i laksedød i Østersøen pga. B1-vitaminmangel (fordi laksene spiser sildene), så det er ikke sådan at kimse af.[/quote]
Mit bedste argument for at give fede fisk til mine katte er, at de ganske simpelt ikke spiser hvidfisk, hverken råt eller tilberedt, mens de gerne spiser især sild.
Og som med så meget andet, så er jeg altså sikker på, at mine katte ikke kommer til at lide af B1 vitaminmangel, fordi de får en sild til deling engang imellem.
[quote=Temple Bar;355740]Mit bedste argument for at give fede fisk til mine katte er, at de ganske simpelt ikke spiser hvidfisk, hverken råt eller tilberedt, mens de gerne spiser især sild.
Og som med så meget andet, så er jeg altså sikker på, at mine katte ikke kommer til at lide af B1 vitaminmangel, fordi de får en sild til deling engang imellem.[/quote]
det har du uden tvivl ret i - blot skal man være opmærksom på, at koger man silden (eller de andre fede fisk) så eliminerer man problemet totalt…
men nej - 1 sildefilet til deling mellem 3 katte en gang om ugen er ikke et problem… men nogle katteejere kunne sikkert finde på at være mere gavmilde med antallet og så kan det jo hurtigt blive et problem