FIV - reminder. Den er der stadig

Lang historie kort…
Jeg har igennem et stykke tid haft en herreløs kat/sommerhuskat på kost i min garage. Han fik adgang til fyrrummet, så han havde et lunt sted at sove + mad og vand til rådighed hver dag. En fertil, voksen hankat, som ingen ville kendes ved. Med tiden fik han tillid til mig og var sød og kælen, når jeg hilste på ham.
Nu skal jeg så flytte lige om lidt og ønskede at tage det fulde ansvar for ham, men kunne ikke umiddelbart bare proppe ham i en transportkasse. Han var for skeptisk. Så jeg lånte en fælde af DB og fik en aftale med min dyrlæge om at tage ham ind akut, så snart han gik i. Han gik i fælden i første forsøg i går, og jeg afleverede ham hos dyrlægen til “hele turen” inkl FIV og FeLV test. Det har jeg prøvet mange gange før. Testen er for mig standard med herreløse katte (især de fertile).
Dyrlægen ringede allerede ved 10-tiden. Han testede positiv for FIV :brist: og jeg bad dem aflive ham. Trist, men den bedste løsning, da jeg ikke kunne hverken byde eller tilbyde ham et liv som isoleret indekat.
Jeg er både ked af det, og lidt lettet. Så behøver jeg ikke spekulere på, om han kan sammenføres med de andre efter flytning.
Jeg ved ikke hvor udbredt FIV er i dag, men det er første gang, jeg har oplevet en positiv test, så han en god påmindelse om stadig at være på vagt overfor fremmede fritløbere

I princippet kan han måske have smittet mine. De har aldrig delt mad- og vandskåle, men de har da mødt hinanden ved hegnet med lidt råben i starten. Særligt Mitten har været fremme i skoene. Hvis det er gået helt galt, kan han måske have tygget i en pote stukket igennem hegnet fra en af mine katte, men jeg ved det ikke. Jeg tænker ikke, at sandsynligheden for smitte er stor (?), men måske de alligevel får en test ved næste vaccination.

Hvil i fred lille mis :lys:
missekat

16 Synes om

Trist … men godt han fik hjælp til at komme herfra, inden han blev dårlig :troste:
:lys:

Håber dine katte klarer frisag :pray:

4 Synes om

Hvil i fred smukke dreng :lys:

4 Synes om

:cry: lille mis :lys:
Du fik lov at mærke varmen :brist:

Tak for du gav ham chance, for et godt katteliv :heart:

Håber dine katte ikke fik smitten :kryds:

5 Synes om

Godt, du fik ham testet - både for hans og for din og dine kattes skyld. Men en kedelig måde at få en reminder på :ked: Men han fik i det mindste en værdig afslutning på sit sikkert korte liv, da han fandt dig :heart:

5 Synes om

:lys:

2 Synes om

Det er altid trist at tage afsked uanset årsag :grade: Stort kram til dig :kram:

Godt du fik ham testet og håber dine katte klare frisag :kryds:

2 Synes om

:kram:

God rejse smukke mis :lys:

2 Synes om