Fjerne kalk i en metal-vand skål?

Hej hej.

Ja som overskriften siger… kan man så fjerne kalk i en metal vandskål? (eller bare generelt i metal skåle… har efterhånden et par stykker der er blevet kalket)
Og hvad er den bedste måde at gøre det på, hvis man ønsker at bruge skålen som vandskål bagefter?
Katten skal jo ikk tage skade af det :slight_smile:

[QUOTE=Darc;717671]Hej hej.

Ja som overskriften siger… kan man så fjerne kalk i en metal vandskål? (eller bare generelt i metal skåle… har efterhånden et par stykker der er blevet kalket)
Og hvad er den bedste måde at gøre det på, hvis man ønsker at bruge skålen som vandskål bagefter?
Katten skal jo ikk tage skade af det :)[/QUOTE]

Jeg bruger alm lagereddike, og lader skålen stå til jeg kan se at kalken er væk.

Enig med Dorte !!!

Jeg stiller skålene i blød i en balje med 4 dele vand og 1 del eddikesyre - samme fortynding, som til kaffemaskinen.
Efter en halv times tid kan det meste kalk fjernes med en grydesvamp - ellers er det bare ned i badet et kvarter mere.
Og så skylles der naturligvis grundigt med rent vand bagefter - ligesom kaffemaskinen. :wink:

Jeg gør på samme måde som Dorte Birkedal :slight_smile:

Jeg bruger også lagereddike :wink:

Okay, det lyder voldsomt simpelt.
Troede jeg skulle igang med den helt store operation…

Tak skal i have… Finder lager eddiken frem med det samme… (hvis jeg har sådan en :wink: )

Ellers kan du bruge ganske almindelig citronsaft, hvis du har sådan noget. Måske afhængigt af, hvor tykt kalklaget er, men jeg bruger det til at tage kalkrande af vandskåle, når der ind imellem kommer sådan nogle. Og til at tage kalk af bunden af gryder, når man har kogt æg og kartofler og den slags.

Og det gode ved lagereddike er at det jo er helt spiseligt, og derfor ikke skadeligt :slight_smile:

Jeg bruger også almindelig eddike :slight_smile:

Du skal ganske simpelt bare bruge syre. Det er ligegyldigt om det er afkalkningsmiddel, lagereddike eller andet. Lad skålene stå i blød.
Vask derefter skålene og skyl dem. Der er overhoved ingen risiko - akkurat som der ingen risiko er ved, at afkalke sin kaffemaskine eller elkedel. Man skyller det jo grundigt bagefter.

Jeg brugte rådet med lager eddike… IMPONERENE!
Fyldte eddiken i, og det begyndte at syde og boble som når man hælder cola op. Et kvarter efter, kunne jeg lige køre fingeren langs kanten og så var alt kalken væk.

Tusind tak for jeres hjælp! :smiley:
Skålene er som nye nu!

eddike er fantastisk :slight_smile: til kalk og anden rengøring - det kan erstatte en del andre giftige produkter og så er det billigt