Har endelig fået styr på Gynt fedthale nu er der fuld pels igen og begrænset ny snask produktion Først brugte jeg noget affedtende creme fra Chris Christensen. Det fungerede så IKKE på Gynt. Så tog vi den modsatte vej nemlig madolie og DET virkede. Jeg skyller så halen 2-3 gange med en alm shampoo MEN får aldrig alt olien ud så han ser ret klat pelsen ud en uges tid efter. Derfor vasker jeg altid halen en uges tid før udstil for at olien er kommet helt ud af pelsen.
Hvad gør jeg galt eftersigende skulle man kunne få alt olien ud ved hjælp af en alm shampoo. Skal jeg hen og bruge den dybte rensende shampoo eller? Ved mange anbefaler Opvaske middel MEN så er vi henne i at affedte og det får Gynts fedt produktion til at gå amok.
Har i andre ideer der IKKE affedter huden voldsomt men kun fjerner det ekstra madolie?
Er kun irritations moment men er der en ting jeg gør forket kunne det jo være rart han var fin og fluffy efter badet og ikke først mange dage senere hehe.
Fedthale skyldes ekstra talgproduktion i huden. Affedter man pelsen, påvirker det huden, som vil reagere ved at producere mere talg. I det daglige ville jeg ikke gøre noget ved det, med mindre talgproduktionen er så kraftig, at der går betændelse i huden eller lignende. Op til show ville jeg bruge “det, der virker” på min hankat og tage med, at det tager nogle dage for at pelsen og huden er “normal” igen. Hvis jeg vasker mine katte, skal de alligevel vaskes 3-4 dage inden show, for at pelsen ikke er fluffy på show
Jeg googlede fedthale - første fund var flere gamle tråde her på forum
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=28614
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=40164
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=36343
Jep det er 50/50 om de AFFEDTENDE produkter virker. De virkede ikke på Gynt som jeg skriver det stressede bare hans hud.
Madolie derimod det virker han gik fra skaldede pletter under pelsen(den fedthale gemte sig lidt for godt blush) Nu er det meget begrænset hvad han producere da jeg fik beroliget huden. MEN skal have madolien ud af pelsen igen er der problemet er.
Vil ikke bruge noget skrapt op til udstil vil have huden slapper af og det gør den nu.
Fandt en løsning i tråden tørshampooen fjernede den sidste rest olie og gav ham sin puff hale igen og den burde ikke affedte og dermed stresse huden. Fik advarsler om tørshampoo og pudder KUNNE stoppe porerne til hvis de var beskidte endnu. Den risiko burde være væk da hans hale er skinnende ren på huden efter et olie bad. Hvis huden ikke stresser vil jeg droppe shampoo og bare skylle skidtet af halen og lade tørshampoo trække olien ud af pelsen igen. Nu må jeg se kunne være praktisk.
En del har ganske gode erfaringer med at bruge mayonaise til fedthaler…
Det fedter jo også halen til som mad olien gør og så skal olien ud igen? Men ja nu ser vi om madolie og bagefter tørshampoo virker og ikke stresser hans hud. Han er værtfalde dejlig puffy igen
Proev at spoetge Veena/Attacks. J e g ved hun har brugt mayonaise mdd stor succes.
pm sendt til hende. SÅ må vi se om hun har andre fif end tørshampoo til at fjerne olien bagefter.