Fjerne sting selv

Er det noget i selv har gjort?

Jeg ringede til dyrlægen nu her, for at bestille tid til på mandag så de kan få fjernet sting. Hun sagde så at det var noget man selv kunne gøre hvis man havde styr på hvordan arrene skulle se ud. Jeg spurgte så hvordan man gjorde og hun sagde bare at de bare skulle klippes over.

Måtte så sige at jeg har ingen ide om hvordan arrene skal se ud, så jeg måtte hellere komme ind med dem så de kunne tjekkes samtidig.

Men at fjerne sting selv, er det noget i har gjort?

Nej men nogle opdrættere kan. Jeg tør ikke:-)

Såret skal været lukket og fint.

Så tager man lidt olie og smører på - det blødgør både hud og tråde. Lad det sidde mindst en time, gerne mere.

Så tager man en pincet, løfter forsigtigt i tråden der så kommer lidt fri, klipper og trækker den ud den vej der ingen knude er naturligvis.

Jeg fjerner selv sting. Men det er jo heller ikke så anderledes som fra mennesker
Næste gang så få dyrlægen til agt vise dig hvordan, så kan du næste gang og sparer dig selv og dyrene for en køretur.

Princippet er enkelt, du løfter tråden let, evt med en pincet og klipper tæt på knuden, husk at klippe på den side, så ikke den “snavsede” del af tråden trækkes igennem katten. Hvis det altså gav mening

Jeg tør godt nok heller ikke :slight_smile:

[quote=Lis Dahlstrøm;84682]Såret skal været lukket og fint.

Så tager man lidt olie og smører på - det blødgør både hud og tråde. Lad det sidde mindst en time, gerne mere.

Så tager man en pincet, løfter forsigtigt i tråden der så kommer lidt fri, klipper og trækker den ud den vej der ingen knude er naturligvis.[/quote]

Hvordan betegner du fint? Altså, fordi der er nemlig sårskorper på, og så har de stadig den bule omkring arret. Er det ok?

Det lyder lidt for farligt for mig at komme igang med -upssa

[quote=Heidi;84683]Jeg fjerner selv sting. Men det er jo heller ikke så anderledes som fra mennesker
Næste gang så få dyrlægen til agt vise dig hvordan, så kan du næste gang og sparer dig selv og dyrene for en køretur.

Princippet er enkelt, du løfter tråden let, evt med en pincet og klipper tæt på knuden, husk at klippe på den side, så ikke den “snavsede” del af tråden trækkes igennem katten. Hvis det altså gav mening[/quote]

Ja, jeg har tænkt mig at være derinde når de fjerner sting. Jeg tror heller ikke kattene er så samarbejdsvillige, så det kan være jeg skal hjælpe med at holde -tihi

Jeg er helt enig i, at er man det mindste i tvivl om hvordan såret skal se ud, så endelig til dyrlægen og få dem fjernet. Det er også på den måde man lærer. Og det er jo med i prisen, eller det har det altid været hos mine dyrlæger.

Held og lykke med dem

Altså jeg fjerner dem altid selv, men ærlig talt synes jeg da det er strengt af din dyrlæge, at bede dig fjerne dem selv!
Tror nok hos min dyrlæge, at man bare kommer forbi, så ordner en sygeplejerske den sag - uden tidsbestilling.

Jeg gør det uden problemer på mig selv (har feks. lige gennemgået en operation i maven, med 23 sting), men kattene, dem har jeg tidligere altid gerne ville have tjekket for at være helt sikker på at alt var okey :slight_smile:

(men borset fra det så bruger mine dyrlæger nu indvendige sting, og selvopløselig tråd, så der skal ikke fjernes noget.)

[quote=Vivi_Fletcher;84695]Altså jeg fjerner dem altid selv, men ærlig talt synes jeg da det er strengt af din dyrlæge, at bede dig fjerne dem selv!
Tror nok hos min dyrlæge, at man bare kommer forbi, så ordner en sygeplejerske den sag - uden tidsbestilling.[/quote]

Det var ikke dyrlægen jeg snakkede med, men en receptionist (tror jeg ihvertfald). Hun bad mig ikke om det, men sagde at jeg kunne gøre det hvis det var :slight_smile: Min dyrlæge har ikke konsulation mere, altså det hvor man bare kan komme ind uden tidsbestilling :slight_smile:

[quote=Heidi;84694]Jeg er helt enig i, at er man det mindste i tvivl om hvordan såret skal se ud, så endelig til dyrlægen og få dem fjernet. Det er også på den måde man lærer. Og det er jo med i prisen, eller det har det altid været hos mine dyrlæger.

Held og lykke med dem[/quote]

Det er os gratis her at få den fjernet :slight_smile: Jo tak :slight_smile:

[quote=Rikke H;84697]Jeg gør det uden problemer på mig selv (har feks. lige gennemgået en operation i maven, med 23 sting), men kattene, dem har jeg tidligere altid gerne ville have tjekket for at være helt sikker på at alt var okey :slight_smile:

(men borset fra det så bruger mine dyrlæger nu indvendige sting, og selvopløselig tråd, så der skal ikke fjernes noget.)[/quote]

Der er os brugt indvendige sting på en af kattene, de 3 andre er udvendige, hvilket jeg stadig ikke forstår. Men det må jeg vist lige få spurgt om på mandag :slight_smile:

[quote=Natascha;84703]Der er os brugt indvendige sting på en af kattene, de 3 andre er udvendige, hvilket jeg stadig ikke forstår. Men det må jeg vist lige få spurgt om på mandag :)[/quote] Var der ikke også en der gik igennem siden?

Lyder som om der er flere dyrlæger der har været igang på samme tid, og de så har hver deres måde at gøre det på.

[quote=Rikke H;84706]Var der ikke også en der gik igennem siden?

Lyder som om der er flere dyrlæger der har været igang på samme tid, og de så har hver deres måde at gøre det på.[/quote]

Det var 3 i siden, med udvendige sting og 1 på maven med invendige sting :slight_smile:

Jeg har set hvordan man gør og kan nok også selv gøre det, men jeg vil ikke for jeg tør ikke.
Har heller aldrig oplevet en dyrlæge sige det kan du selv gøre.

[QUOTE=Natascha;84687]Hvordan betegner du fint? Altså, fordi der er nemlig sårskorper på, og så har de stadig den bule omkring arret. Er det ok?

Det lyder lidt for farligt for mig at komme igang med -upssa[/QUOTE]

Ingen af de ting du nævner betegner jeg som fint. Fint er bare en svag lyserød streg og intet andet. Har de haft mulighed for selv at gnaske lidt ser det sikkert ud som du beskriver.
Har DE bule, vil det sige mere end en? Lyder mystisk.
Omkring dag 10 er det tid at tage sting - får du dyrlægen til det - især med det du beskriver og når du føler dig usikker.

Det ser supernemt ud, når dyrlægen lige hiver stingene ud og har da nogengange tænkt- sikke en lang køretur for så lidt, men det var alligevel ikke noget, at jeg vil give mig i kast med selv.

Har oplevet en vovse, hvor stingene havde generet såret ( kastration ) og der var stadig lidt småsår tilbage efter stingene var taget.
Det samme med Fimbe sidste år, der havde haft et dræn igennem siden. Det gav mig godt nok dårlige nerver, da udgangssåret bare skulle hele op selv.

Synes helt sikkert, at det er noget du skal lade dyrlægen om- også lige for at få tjekket, at alt andet er som det skal være.

Jeg gør det selv indimellem, men kun hvis jeg kan se det ser fint ud, ellers er det til dyrlægen og få det gjort.
Nogen gange synes katten det er ok jeg gør det og ligger stille, andre gange skal vi være to og så er det dyrlægen igen.
Men når man har små hitter i en lind strøm, så lærer man at gøre nogen ting selv. Det er ikke altid sagen at skulle afsted med 4 til 5 små pigemisser med sytråde i mavserne. For det første er de sjældent lige gamle og der er altid en eller to der absolut ikke gider køre i bil.
Så derfor gør jeg det tit selv.
Knus Elin, der også selv fjerne tråde på sig selv, de to gange det har været nødvendigt;o))

[quote=Lis Dahlstrøm;84756]Ingen af de ting du nævner betegner jeg som fint. Fint er bare en svag lyserød streg og intet andet. Har de haft mulighed for selv at gnaske lidt ser det sikkert ud som du beskriver.
Har DE bule, vil det sige mere end en? Lyder mystisk.
Omkring dag 10 er det tid at tage sting - får du dyrlægen til det - især med det du beskriver og når du føler dig usikker.[/quote]

Ja, de har allesammen en bule ved arret. Okay, godt jeg lige skal til dyrlægen med dem på mandag så. Tak skal du have :slight_smile: