Den her tråd burde egentlig ligge både i adfærd og i helbred men skulle vælge så det blev her den endte.
Min kæreste er flyttet til vores kommende nye hjem sammen med alle dyrerne. Jeg kan desværre først flytte med, når min situation er mere afklaret i den gamle kommune, men jeg har selvfølgelig hjulpet med noget af flytningen. I starten var huset ikke kattesikret, og planen var kattene skulle have soveværelset indtil resten af huset var klar.
Første nat i det nye hus besluttede Fjummer sig for at den der soveværelses dør der var sprunget op i løbet af natten den skulle hun da igennem. Hun endte uden for huset. Her var hun så i 1½ -2 døgn. Ivan var ude og lede efter hende i sneen og fandt hendes fodspor 1½ km væk fra huset hvor de så begyndte at cirkle tilbage igen. Så om eftermiddagen så Ivan hende styrte afsted hen mod naboens skur.
Der havde Fjummer først gemt sig i et traktorhjul men da Ivan prøvede at fiske hende op, sprang hun op og hen i et rør i skuret. Ved forsigtigt at slå på røret kom hun langsomt frem og da hun var langt nok fremme blev hun altså taget i nakkeskindet så hun ikke sprang igen.
Dette tog hun faktisk meget pænt var først da hun blev smidt i transportkassen der kom hendes ynk skrig og et hvæs.
Inde i huset blev hun grundigt kikket over, og hun havde heldigvis ikke havde været i kamp (der havde heller ikke været kattediskussion at høre de dage). Hun kom så ind til de andre og styrtede ind under sengen. Da jeg ankom og sad i mørket i rummet, kom hun op i sengen til mig for at fortælle hvor meget hun havde savnet sin mor. Derefter gik der noget tid før huset var kattesikret. I den tid stod Ivan en del for kattene, og det fik Fjummer til at tø lidt mere op overfor ham.
Da så huset blev åbnet for kattene var det i starten MEGET farligt, De ville kun være på førstesalen og bunden var meget meget farlig. Så kommer det mystiske. Fjummer var den første til at begynde at bruge bunden og begyndte at løbe efter mig som en hund når jeg var der i weekenden og var på wc om natten. I starten var hun kun nede når det var mørkt, men langsomt blev hun mere og mere modig, opdagede Ivan, og hun var den første kat, der opdagede, at man kunne sidde i en vindueskarm, og at det var sjovt at følge med i hvad der skete nedenunder. Nu er hun så næsten i bunden hele tiden og kun oppe i toppen, når der jeg er der og sidder der med min bærbare eller lign ellers render hun efter mig som en hund når jeg er i huset. Kyrie bruger også begge sale, men Filur holder stædigt på at bunden er farlig og kommer kun ned for at hente mad eller når der er helt stille i bunden men mon ikke han tør op.
I forbindelse med at Fjummer løber op og ned af trappen opdagede jeg en weekend, at hun ikke hopper rigtigt men med begge bagben på en gang ned af trappen. Mistænkte med det samme det var gigt, da hun er næsten 7 år og har været overvægtig frem til for nogle måneder siden. Men det kunne ikke passe for hun var blevet MEGET mere aktiv og løb op og ned af trappen konstant uden det så ud til at gøre ondt. Kun sjældent om natten vil hun have et lift op, ellers vil hun selv. Så opdagede jeg noget der chokerede mig.
Hun har tabt ca ½ kg efter vi kom over på barf og er blevet rigtig flot. Dette vægttab viste mig så en gammel skade. Hendes nederste ribben på den ene side “popper op” når hun ligger på ryggen og man kan tydeligt mærke at der er 2 ribben der ligesom er voksen sammen. der er også lidt i den anden side men det virker ikke så voldsomt.
Det er ret tydeligt det enten har været volsomt brækket som killing eller en fødselsdefekt tror mest på nr 1. Jeg fik jo Fjummer som ca 4 måneders vildkat. Da jeg fik hende var hun meget sky og da hun tøede op måtte jeg godt nusse men aldrig løfte. Er først de seneste år hun har lært at det er behageligt hvis det er mig der gør det. Når ribben har været brækket som killing givet dette jo pludselig skræmmende meget mening så var hun ikke kun sky men havde også ond.t Hun har altid været ekstra nervøs for mænd. Selv Ivan hun har boet med i over 5 år nu er hun stadig på vagt overfor ham.
Så er det jeg overvejer kan sådan en skade være sket ved en mand har sparket hende, eller er det mere tænkeligt hun er faldet uheldigt mens en mand har jagtet hende. Skaden må jo på en måde hænge sammen med en mand nu hun er så meget på vagt overfor mænd selv en hun har boet med en så længe. Hvordan hulen opstår så voldsom en skade uden organer tager skade. Synes det er ret vildt, at den dyrlæge der steriliserede hende ikke opdagede det men de har nok også bare afskrevet hendes adfærd som skyhed og ikke smerte.
Kan sådan en skade virkelig 6 år efter stadig påvirke hendes måde at hoppe ned på eller er det gammel vane der sidder fast?
Har nogle af jer oplevet den slags skader og hvordan hulen kan det dog ske? Er virkelig chokeret over at opdage det. Når ilderne skal vaccineres og kattene sundhedscheckes beder jeg dyrlæge gætte hvad der er sket må han kunne udfra placering af det gamle brud.
Synes min stakkels missepige er hardcore at hun har overlevet som vildkat med den skade som lille killing og selvom vi i starten gjorde ondt når hun flygtede fra mig og jeg rørte ved hende har hun stadig indset jeg ikke er farlig men hendes mor .