Fladt bryst

Er der nogen der vil dele deres erfaringer med fladt bryst hos killinger. Har et kuld på 5 hvor 3 har det. De er 7 uger nu, og tager på som de skal, men er noget bekymret for om det vil rette sig. Min dyrlæge fra Anicura ved ikke meget om det.

Så længe de tager på, ville jeg slå koldt vand i blodet. De fleste retter sig, i forbindelse med at muskulaturen omkring brystkassen udvikler sig.

3 Synes om

Jeg er enig med dkkorat. Alene det, at de er blevet 7 uger, er beroligende og når de ovenikøbet tager på, som de skal, vil jeg ikke være super bekymret.

Jeg havde en fladbrystet killing i mit første kuld. Han har aldrig rettet sig 100%, men lever dog i bedste velgående 12 år efter og har aldrig fejlet noget, der kunne henføres til den defekt. Inden han flyttede, bad jeg min dyrlæge checke hjerte/lungefunktionen ekstra grundigt, for den sammenpressede brystkasse kan have indvirkning på organerne - men der var intet at komme efter :slight_smile:

5 Synes om

Dejligt at høre :slightly_smiling_face: Den ene er ret flad, så kan slet ikke forestille mig at det retter sig ud, men håber og krydser alt.
Jeg har dog ikke annonceret dem til aalg endnu, før jeg er helt sikker på at de klarer den. Men de løber og leger , spiser og sover som de skal. Jeg giver dem taurin og ekstea vitaminer. Har set på amerikanske sider ( har læst nettet tyndt) at mange giver dem et skjold på, men min dyrlæge mener ikke det har effekt

5 Synes om

Jeg plejer at sørge for et ujævnt underlag i fødekassen, så de er nødt til at bruge alle muskler til at komme rundt.
Tilskud gør ingen skade, men jeg er ikke sikker på nytten af dem🤔

3 Synes om

Hvordan udviklede de små sig?:thinking:

1 Synes om

Hvorfor bliver de fladbrystet?

Det er der ingen éntydig forklaring på, så vidt jeg ved :sorry:

2 Synes om

Men der er formodentlig en genetisk komponent i spil idet nogle racer har væsentlig større hyppighed end andre :smil:
Det er dog tydeligvis også kun en del af billedet

De udviklede sig alle helt normalt og der er ingen af dem der har det i dag :slight_smile:

13 Synes om

Deres lunger kollapser, og det kan der være flere årsager til heriblandt flere fysiologiske som giver ganske god mening uden at der behøver at være noget genetisk involveret i det. Der er dog som Eva skriver også nogen racer hvor det tyder på at der kan være noget genetisk involveret. Men det er sandsynligvis flere uheldige faktorer der gør sig gældende.

Dette Wiki-link er slet ikke så dårligt, og giver en god beskrivelse af de årsager der kan være i spil, selvom man godt kunne ønske sig der var nogle flere videnskabelige referencer. Det er et af de bedre indlæg der summer op fra en masse opdrætterbaserede erfaringer. Desværre er der rigtig mange dyrlæger som ved for lidt om det, og derfor er den meste viden omkring fladbrystede killinger baseret på opdrætter erfaringer.

Jeg har selv haft 2 fladbrystede killinger i det allerførste kuld. Katastrofekuld ud over det hele, født lidt for tidligt. De blev fladbrystede omkring 2-3 uger såvidt jeg husker. Den ene overlevede ikke, det virkede som om der var mange ting galt med ham - fladt bryst, indadvendt sternum krog (pectus excavatum), og da han døde var hans mave meget meget opspilet så måske også noget infektion indover, eller også kunne han ikke fordøje sin mad. Han blev ikke obduceret.

Den anden killing fik lungebetændelse og det har sandsynligvis været det der gjorde at hun blev fladbrystet. Hun rettede sig såsnart hun kom på en kombination af binyrebarkhormon og det rette antibiotika. Aldrig været nogen problemer med hende efterfølgende, dyrlægen kunne overhovedet ikke mærke det da hun var 6 måneder, og røntgenbilleder da hun var ca. 1 år viste heller ikke noget.

6 Synes om

Tak for forklaringen.