Jeg har bare det dårligeste erfaring med min første kattekøb.
Jeg har i mange år drømt om en Oriental kat. Så var der en reklame her på KatteGale med killinger og jeg slør til.
Kvinden var meget entusiastisk i at sælge og selvom vi ønskede bare at have en gjørde hun og sagde hvad som helst så vi tager to. I enden fik vi 2 katter før prisen af en. Vi kunne godt forstå at hun vil have dem to og to sammen på grund af racen.
Vi bor I KBH og hun på Jylland så hun sender sin søn med katterne næste gang han skal til arbejde i KBH, og min kæreste møder ham for at få katterne.
Der var en stor glæde når vi fik de. Vi har en lille pige som bare elskede de straks ligesom os, selvom en af misserne var helt bange for hende.
Men, en af katten har lidt større mave en den anden. Jeg troede at han måske spiser bare lidt for meget… Tænkte så ikke mere om det.
Så gør dagerne og maven bliver større. Og vi går i panik for vi tror han har orme. Vi får tid hos dyrelæge to dager senere i ormekur til de begge. Jeg tror det er lidt underligt for vi ser ikke nogen orme, og de fik jo en ormekur lige før de kommede til os… Men ok.
Så snakker jeg med hende og siger symptomerne til hende og hun siger til mig at de er det samme som hans søster har fået, og blev nød til at aflives for hun hafvde bughindebetændelse. Jeg læser mig om bughindebetændelse og får at vide at det er meget alvorlig sygdom, med næsten 100% dødelighed og ikke noget man kan gøre, kun aflivering eller palliative pleje hjemme fra. Jeg snakker også med dyrelæge for at få mere at vide, og han siger at hvad jeg har læset er rigtigt og at det er en smitsom sygdom så alle misserne må have virusen i sig, så kommer det bare frem på en eller anden tidspunkt.
Missen gører sig klar i sovn sent om aften og mig og min kæreste våger op med han til han falder i sin sidste sovn inden to uger efter at vi får han.
Vi ønskede at give kvinden den anden killing tilbage som hun ønskede at vi vil gøre hvis noget var. Vi kan simpelheden ikke have den anden som vi elsker mere og mere med tiden og videt at på en eller anden tidspunkt får han det samme.
Hun siger til mig at jeg skal bare have nye katte fra hende, at hun har flere killinger (Men alle killingerne fra denne mor var solgt!) og at noget den slags skal ikke tage glæden ved at få killinger til vores hjem. Men vi siger nej tak, for vi kan ikke mere af det lige nu, og så ved vi at vi skal vente mindst 7 uger få at få viruesen ud af vores hjem. Og at flere killinger fra hende måske har det samme.
Så kommer hendes søn at hente killingen.
Og vi hører ikke mere fra hende. Jeg giver et mail og siger at vi vil gerne få vores penge tilbage, og nogle dager senere får jeg svar om at hun skylder os bestemt ikke noget. At hun har betalt mere en jeg i denne sag (?). Taler så ligesom vi har gjørt hvad som helst vi kan for at få killingen død, som bestemt ikke er rigtigt! Siger at hun havde givet mig en tid hos dyrelæge for at få killingen “fixed” og tilbydest for at betale selv og at jeg havde sagt nej til det og isteden bare lådet hendes killing dø. Det er heller ikke rigtigt. Jeg har alle vores skrivelser og ikke engang bydest hun til at betale læge eller siger at hun har skaffet dyrelæge for os. Så har jeg os snakket med dyrelæge og man kan ikke “fixe” killingen, det er en sygdom som man kan nemlig ikke “fixe” og derfor er det kun aflivning eller palliative pleje.
Så siger hun at hun synes det er utroligt at jeg beder om pengerne tilbage efter at han dør. Vi fik jo syge katte fra hende!?
Hvad synes I? Er jeg utrolig at byde om mine penge tilbage? Jeg synes det er bestemt ikke en rigtigt.
Jeg håber at hvis der er nogen her som har købt killing fra hende at killingerne er ok og har det godt. Men håber også ikke flere ville købe Orientaler fra denne kvinde for jeg tror faktiskt at hun har bare en “puppy mill” i gang med katter.
Du har ligeledes mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet, hvis opdrætter ikke vil give dig pengene retur.
Muligheden er også, at du prøver at kontakte opdrætters klub, der kan gå ind og rådgive opdrætteren, så vedkommende sparer de høje sagsomkostninger ved en sag i Forbrugerklagenævnet.
Hmmm… Som jeg fprstår det, så har du købt to orientalerkillinger hos en opdrætter i Jylland.
Kort efter anskaffelsen, bliver dne ene syg, og du tager til dyrlæge med den… En dyrløge som udfra kliniske symptomer alene stiller diagnosen FIP - og derefter afliver killingen?
Naturligvis først efter at have givet dig og din famile forkerte oplysninger ang smittefare og risiko for den anden killing…Diagnosen FIP kan kun stilles med 100% sikkerhed ved en obduktion af killingen… dog kan dyrlægen få en kraftig indikation på diagnosen, hvis det lykkes at trække strågul fibrøs væske ud af bughulen.
FIP hedder på dansk “Smitsom Bughindebetændelse” - hvilket er en meget misvisende betegnelse, da FIP ikke smitter… FIP i sig selv er ganske vist 100% dødeligt, men den bagvedliggende infektion med coronaviruset er IKKE! Man regner med at mindst 80% af samtlige katte i et katteri eller blot i et aktivt udstillerhjem har haft corona. Der kan IKKE vaccineres mod dette virus, da der ligesom med vores forkølelser (som også skyldes coronavirus, blot en anden streng) hele tiden er tale om nye variationer…
Coronavirus kan hos nogle få katte mutere til den sygdom vi kalder FIP… absolut ikke alle! Og absolut ikke alle katte i et katteri!
Man ved reelt ikke rigtig endnu, HVORFOR coronavirus muterer, der tales om en genetisk faktor, men det vides endnu ikke 100% sikkert… Mange oplever at en killing i et kuld, dør af FIP mens at resten af kuldet opnår meget høj alder og dør af alderdom.
Katteklubberne har ikke længere et klagenævn, så en evt klage er henvist til Forbrugerklagenævnet… men der burde du have en god chance for at få ret…
Der har netop været en sag, hvor en køber fik ret vedr tilbagebetaling for en killing med FIP… (desværre mest fordi den dyrlæge Forbrugerklagenæpvnet kontaktede er lige så uopdateret mht FIP, som din egen dyrlæge - men sådan noget danner som regel basis for alle fremtidige afgørelser)…
Og så… Det er helt almindeligt at opdrættere forsøger at få en køber til at købe to killinger - især af så social en race som Orientaler der virkelig har brug for en anden kat at putte og lege med…
Derfor giver de fleste opdrættere da også rabat ved køb af to killinger…
En anden ting… Sker der sådan noget som her - altså at en killing desværre dør kort efter at den er flyttet ind hos ny ejer -er det også helt almindeligt at opdrætter forsøger at kompensere køber for tabet, ved enten at foreslå en kuldsøskende eller en killing fra et andet kuld (det er sjældent at køber betaler for denne killing)…
En helt anden ting er, at du har misforstået FIP. Det er ikke smitsomt!
FIP kommer pga. at Corona-virus muterer.
Og det er rigtig nok, at Corona-virus smitter.
Men stort set alle katte har eller eksponeres for Corona-virus på et tidspunkt i deres liv!
Kun hos et fåtal af katte vil Corona-virus mutere og medføre FIP.
FIP hed før i tiden Smitsom Bughindebetændelse, men det er et fejlagtigt navn.
Jeg tror mange er enige om, at der kan være tendenser hos nogle kattelinier, hvor FIP oftere udvikles (men arvegangen ved man ikke om, da ingen ved, hvorfor Corona-virus muterer hos nogle katte, men ikke os andre).
Men faktum er, at den killing I sendte tilbage højst sandsynligt ikke får det!
Jeg forstår ikke, at den anden killing er sendt tilbage, hvis den ikke har vist tegn på noget.
Ligesom jeg ikke forstår, at den første ikke bliver aflivet, men får lov at blive så dårlig at den dør hjemme?
Vivi har ret i, at I kan gå via Forbrugerklagenævnet. Men bortset fra det, vil jeg ikke kommentere på det økonomiske i sagen.
En af hans søster var afliveret og derefter undersøgt med analyse på FIP som i kalder.
Vi havde sent den anden killing tilbage for hvad vi troede at katter som deler kattegrus får det samme, og så tog det bare en stor told på os at den anden dør. Vi var helt ødelagt.
Det skede så hurtigt. Vi troede at han havde orme, fik tid hos dyrelæge 2 dager efter. Dagen efter får jeg mail fra sælger som siger at sympomerne er de samme som hans søster (som blev afliveret og derefter undersøgt med analyse på FIP som i kalder) og jeg behøver at gå med den til dyrelægen i dag og få det klart hvad skal gøres. Men, min datter har ulykke i vuggestuen og vi bliver nød til at tage hende til skadestuen og er der flere timer. -Jeg håber at ingen dømmer mig på det valg. Jeg ringer dog til dyrelægen for at fortælle situationen. Vi bestemmer at vi holder tiden næste morgen. Når vi kommer hjem er katten samme ved sig, han snakker og vil ha klap og giver fra sig det lyd som siger at han har det godt på trods alt (ved ikke hvad det lyd kaldes på dansk). Inden to timer så gik han i nogenslags koma og faktisk er der ikke noget tilbage end andedræt. Ligesom jeg siger, det skede MEGET hurtigt. Så våger vi med han til han sovner.
Jeg er bare lidt vred på at hun skriver ligesom vi er dårlige mennesker som bare gjørde katten ondt og let han dø. Ligesom det er vores skyld. Det gør ondt at høre for vi virkelige havde holdet meget af de. Og derfor giver hun os ikke vores penge tilbage.
Jeg tænker oss at det er lidt underligt, hvis hun så kan give ande killinger men ikke penge, for hun er ikke en “pro” opdrætter og dette kuld var en overraskelse, for hendes katter var kun købt til kæle og killingerne er uden stamtavler…Så har hun bare flere og flere.
[QUOTE=heidurerla;1031862]
Jeg tænker oss at det er lidt underligt, hvis hun så kan give ande killinger men ikke penge, for hun er ikke en “pro” opdrætter og dette kuld var en overraskelse, for hendes katter var kun købt til kæle og killingerne er uden stamtavler…Så har hun bare flere og flere.[/QUOTE]
I så fald har du en meget dårlig sag. For er det kun et enkelt eller to kuld, betragtes vedkommende ikke som erhvervsdrivende - og så har du slet ikke krav på nogen form for erstatning.
Derfor det ofte er givet godt ud at give lidt flere penge for katten hos en registreret opdrætter - der er altså noget sikkerhed, som du ikke får andre steder.
At en killing fra en opdrætter dør af FIP eller aflives fordi den formodes at have FIP er ikke det samme som at resten af opdrætterens katteflok vil dø inden for det næste år.
Da ingen ved hvilke dyr der vil dø om nogen hvis du tester for coronavirus hos en opdrætter / hos en katteejer og finder bevis for at der er coronavirus, er det en risiko alle løber i dag når vi køber/sælger dyr. En ting er dog 110% sikkert det smitter ikke og ingen opdrætter bør kaldes en dårlig opdrætter blot på grund af at en killing derfra formodes at have FIP eller har haft FIP. FIP opstår i kattene om du går til dyrlæge med samtlige katte en gang om ugen og desinfiserer hus og evt løbegårde hver dag eller det modsatte. Det er et af naturen luner som vi indtil nu desværre må leve med ses af og til. Heldigvis mere sjældent end ofte.
hjertesuk
Bare nogen dog ville finde et andet dansk navn for den sygdom end noget med “smitsom”. Det giver anledning til så mange misforståelser - åbenbart også blandt dyrlæger selv om de burde vide bedre efterhånden.
Derudover tror jeg ikke jeg kan tilføje meget til det Ann K skrev - ud over enig!
[QUOTE=Ann R;1031935]hjertesuk
Bare nogen dog ville finde et andet dansk navn for den sygdom end noget med “smitsom”. Det giver anledning til så mange misforståelser - åbenbart også blandt dyrlæger selv om de burde vide bedre efterhånden.
[/QUOTE]
Præcis - derfor håber jeg også at sælger har vejledt køber med dyrlæge
Har siddet længe og gerne villet svare men har ikke vidst helt hvad jeg skulle skrive. Er heller ikke sikker på at det følgende er fyldestgørende - men her er mit input :
Jeg er ked af at det er endt her- der er tydeligvis sket fejl, og dårlig kommunikation. HÅBER HÅBER HÅBER at der kan findes en mindelig løsning her og ikke mindst at du heidurera ikke har mistet modet helt- hverken på at have kat generelt eller på orientalere især- FIP er en lorte sygdom som vi alle frygter, private som opdrættere og den rammer stor som lille.
For mig som siam orientaler opdrætter er det vigtigste dog at du ikke mister modet / lysten til at have en af vores skønne skøre flapører.
ej sikke da en ubehagelig sag. Føler virkelig med jer og stiller mig også uforstående overfor opdrætter ikke vil giv en kompentation. Er så også ret paf over at høre hun havde endnu et kuld på vej da det kuld skulle være et ups.
læste lige afgørelsen og har lige et side spørgsmål
Ann Bettine Damgaard Larsen og Thomas Friis Nielsen skal in solidum betale 13.600 kr. til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til dækning af sagsomkostninger. Beløbet skal betales senest 30 dage efter datoen for udsendelse af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens opkrævning af beløbet.
Nævnets afgørelse uddybes i afsnittet ”Nævnets begrundelse for afgørelsen” nedenfor.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen tilbagebetaler klagegebyret på 160 kr. til forbrugeren.
De 136000 skyldes de hun har brugt advokat eller hvor kommer det store beløb dog fra. Hvis køber havde tabt skulle hun så betale de 13600? Troede faktisk naivt at det kun kostede 160 kr at bruge forbrugerklage nævnet?
[QUOTE=tzari;1032176]
De 136000 skyldes de hun har brugt advokat eller hvor kommer det store beløb dog fra. Hvis køber havde tabt skulle hun så betale de 13600? Troede faktisk naivt at det kun kostede 160 kr at bruge forbrugerklage nævnet?[/QUOTE]
Det er hamrende dyrt for virksomheden, at tabe en sag i Forbrugerklagenævnet.
Mig bekendt koster det ikke noget for klageren, hvis de taber sagen.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;1032177]Det er hamrende dyrt for virksomheden, at tabe en sag i Forbrugerklagenævnet.
Mig bekendt koster det ikke noget for klageren, hvis de taber sagen.[/QUOTE]
Det er langt dyrere at tabe en sag for Forbrugerklagenævnet end ved domstolene, fordi man udover kompensation til modparten skal betale salær til nævnets medlemmer. Det skal være en meget omfattende retssag, der går over flere år, før man får så stort et beløb til dækning af advokatomkostninger. Domstolenes timetakster er ikke meget højere end min løn.
Hvis man forliger sagen undervejs, bliver udgifterne delt, men går den hele vejen og man taber, koster det kassen. Det bør også koste for forbrugeren (for ellers er det skatteyderne, der skal dække), men jeg ved det faktisk ikke.
De 160 kroner er kun gebyr for at starte sagen op.