Flere tandproblemer hos racekatte end hos huskatte?

Fordi du er uenig i min betragtning :?

Hvor mange af de huskatte, der bor på landet, tror du kommer til årligt tjek med tandeftersyn?

Der står ikke “alle”, der står “mange”. Og det tror jeg (desværre) at Vivi har ret i.

Når det så er sagt, så er jeg ikke i tvivl om at nogle racer har en højere forekomst af tand- og mundhuleproblemer end andre. Herunder Maine Coon, norsk skovkat og siam/orientaler. Fordelen ved kontrolleret opdræt er så, at opdrætterne kan øge deres selektion og arbejde sig væk fra problemerne. Det kan man ikke i tilfældig blandingsavl.

Er rigtig glad for alle jeres svar, så kan jeg jo berolige min mor lidt. Hun var helt grædefærdig da vi gik ud derfra, da hun jo har købt en racekat med alle de bedste intentioner.

Vores Maine Coon har også tandkødsbetændelse, men det holder vi nede ved hjælp af dentabit (whiskas, I know…) regelmæssig tandbørstning og så massage af hans gummer. Selvom det at slippe helt af med det er SVÆRT!

det er en flot indsats i gør :slight_smile: hvad der dog virker bedre end whiskas er sådan noget som daggamle kyllinger og råt kød i laaaaaaaaaange yltra tynde strimler hvor de skal gnaske for at bide det over

jeg har 7 coons . og jeg har tage konsekvensen - hvert 2 år kommer halvdelen af flokken til Ruhnau og får gennemgået og flået tænder ud… ganske enkelt fordi det er et problem og jeg vil hellere have en tandløs smertefri misseflok :slight_smile:

indtil videre er den temmelig pragmatiske metode med til at holde det helt nede - og de 3 der var afsted sidst er totalt lyserøde og fine i munden nu :slight_smile:

[QUOTE=Eife;919453]Og så tror jeg også, at det er fordi at rigtig mange huskatte går ude, og får lov at tage mus og fugle, og dermed får renset deres tænder meget bedre end de katte, der kun er inde, hvor de får tørkost og evt. vådkost :slight_smile:
Jeg tror at en del af de tandproblemer vi ser skyldes kosten - ikke alle selvfølgelig. FORL f.eks. ikke[/QUOTE]

Jeg er meget enig i dette. Jeg tror ikke bare at tandproblemer skyldes kosten men også mange andre problemer. Råt kød og ben kan aldrig erstattes af tørfoder og
katten er og bliver et ægte rovdyr.

Jeg vil så også tilføje, at jeg tror helt sikkert på at genetik spiller en rolle i kattens tand sundhed. For en gruppe katte der fodres ens kan have totalt forskelligt
tand status. Så helt klart - som opdrætter har man et ansvar her - også.

De behøver da ikke være ultratynde? Mine får bare smidt en ordentlig luns ned, som de så værsgo må gnaske stykker af - helt som de ville med et bytte dyr :slight_smile:

hahaha - prøv du der herhjemme - så får du HALEN!!!

det gider mine ikke - de kan slet ikke overskue det… og får grisede poter - fy ha

hvis det ikke er skåret i lange tynde strimler som kan gnaskes lige så godbider - så kan jeg glemme det kan jeg :høhø:

Det gør mine også…med ben og det hele, og de fleste af dem her æder det med største velbehag.:slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;920800]hahaha - prøv du der herhjemme - så får du HALEN!!!

det gider mine ikke - de kan slet ikke overskue det… og får grisede poter - fy ha

hvis det ikke er skåret i lange tynde strimler som kan gnaskes lige så godbider - så kan jeg glemme det kan jeg :høhø:[/QUOTE]

Ja ja, men fordi dine er forvænte er det jo ikke det samme som et det er nødvendigt :stuck_out_tongue: Og det er bedre ikke at skære det så meget ud for dem…

Åh Åhhhh ikke HALEN??? Men jeg vil næsten foretrække den, fremfor det næsten øjeblikkeligt dræbende blik af en siam, der blev præsenteret for sild :lol: Dét er da nok ikke lige mad til en siam :smiley:
Men rødspætte… JA tak :slight_smile:

vi er HELT enige - kommer du ikke og forklarer det til mine 7 - jeg giver pizza :slight_smile: jeg ville ønske de forstod vigtigheden af det…

[QUOTE=DK Sugieh;920833]Åh Åhhhh ikke HALEN??? Men jeg vil næsten foretrække den, fremfor det næsten øjeblikkeligt dræbende blik af en siam, der blev præsenteret for sild :lol: Dét er da nok ikke lige mad til en siam :smiley:
Men rødspætte… JA tak :)[/QUOTE]

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

[QUOTE=Battlestar;920842]vi er HELT enige - kommer du ikke og forklarer det til mine 7 - jeg giver pizza :slight_smile: jeg ville ønske de forstod vigtigheden af det…
[/QUOTE]

Hehe, jeg mente bare at der var ingen grund til at skrive at andre også skulle lære deres katte at være forvænte :wink:

… Altså at det er unødvendigt at anbefale ultratynde, når det nu er bedre at de ikke er, og rigtig mange fint spiser gode tykke lunser :slight_smile:

Se dét var en interessant tråd - masser af super gode input!

Jeg er så i en lidt skør situation. Coop vil gerne have råt kød, ja han er faktisk overhovedet ikke kræsen men spiser det der er i skålen, hvorimod smokey er omtrent så kræsen som man kan blive, og råt kød kan jeg godt glemme ALT om! Så Smokey han får tilskud til tænderne, og min veninde Julie var forbi for en uges tid siden og så ham som altid lige igennem, og der var intet med ham, og hun ville pointere det hvis der var det mindste med ham!

Men Coop han skal have råt kød. Det var faktisk planen at han skulle have noget imorgen eller lørdag når jeg skal ud og handle igen, og så går jeg og leger lidt med tanken om at tilbyde ham daggamle kyller…

Herhjemme bruger vi daggamle kyllinger 1-2 gange om ugen (de synes det blev kedeligt hver anden dag)

Og det har min familie så lige fået lov til at opleve :smiley: De var i vildt chok over at selv de to Felix’er jeg har herhjemme sprang på de stakkels døde kyllinger :smiley:

Når mine katte får råt kød, har jeg skåret det ud, så det har ca. samme størrelse som en mus eller en fugl, som er deres naturlige byttedyr.

Hvad angår tænder på huskatte/racekatte.
Jeg har gennem mange år fået en hel del voksne “vildkatte” genudsat via Kattens Værn.Tom dyrlæge gør meget ud af at rense og fjerne dårlige tænder (som jeg så får retur i en lille pose), og det er blevet til nogle stykker i tidens løb. Så jeg tænker på alle de vildtlevende katte, staldkatte samt huskatte, der ikke er så heldige at komme omkring en dyrlæge.