Flytning af kat

Halløj!

Jeg er verdens heldigste kattemor!
Sagen er den, at jeg og min underbo/far, skal have en kat. En fritløber. Og det har ingen af os prøvet før. Planen er, at det skal være min fars, da jeg bor på første sal, og har indekatte.

Har læst at en udekat skal holdes inde, når den flytter, for den ved hvor den bor.
Men problemet er, at vi kender katten, vi ser den hver dag, for den tilhører vores nabo.
Katten har hele tiden fået lov til at være hos os, i haven og kælderen, men aldrig inde i vores bolig, og katten er heller aldrig blevet fodret af os. Vi har til den 27 i denne måned, før naboen flytter.

Katten er en rød smuk hankat, som er intakt (det laves der om på, når han er faldet til), han er født og opvokset hos naboen, da de boede et andet sted. Vi bor ved en MEGET trafikeret vej, og før de flyttede hertil, var katten indekat. Katten virker meget tryg omkring vejen, og jeg har aldrig set ham krydse den, og han sidder roligt når busser og kæmpe traktorer kører forbi.

Hvordan flytter vi katten, så han ved at han bor her? Er det nødvendigt at holde ham inde, når det er så kort afstand fra tidligere hjem? Kan vi gøre det stille og roligt, så det bliver mindre stressende for katten? Skal han have kattebakke, når han får mulighed for at gå ind og ud som han vil?

Jeg har stygge planer om at få ham neutraliseret, øremærket, vaccineret, chippet OG pådutte ham et halsbånd. Er det vanvittigt både at øretatovere, chippe og et halsbånd? Jeg vil jo helst ikke have at andre bliver lige så forelsket i ham, som jeg er, og overtager ham :høhø::tihi::smiley:

Spændende planer :slight_smile:
Uanset hvor tryg han virker ved vejen, ville jeg nu nok overveje at indhegne lidt udearealer - både for at beskytte mod trafikken, og for at han ikke vil besøge nye beboere i sit gamle hjem, som måske ikke vil have ham på besøg. Få inspiration til indhegninger her www.katteindhegning.dk
Det er altid en god ide at holde katten inde den første månedstid, så den kan sætte sin indre gps mærke sit sted. Hvis han kommer til at bo på 1.sal, og han har været indekat før, så vil han måske ikke have trang til udelivet - det ses ofte, at katte ændrer vaner, når de flytter til et nyt hjem.

Hej. Super ide at få ham både neutraliseret, chippet og øremærket. Det samme er mine katte. Halsbåndet er jeg dog lidt forbeholden overfor ved en fritløber, da der er rigtig mange ting de kan hænge fast i. har selv prøvet at gøre det første gang jeg havde kat, og da hun kom hjem uden, blev jeg noget forskrækket over, hvor og hvorlænge hun evt. havde hængt fast inden halsbåndet var gået op/havde givet efter. Men sørg i hvert fald for at holde ham inde ca en måned og få ham gerne neutraliseret i den periode. Hvis du bare lukker ham ud, vil han helt sikkert søge tilbage. Kattebakke er et must :slight_smile: hvis nu det regner går mine i hvert fald nødigt ud og gør hvad de nu skal gøre… :slight_smile: Held og lykke med missen :slight_smile:

Altså haven er indhegnet, for hundens skyld. Men ikke kattesikret, og naboerne er jo i forvejen vant til ham, så tror næppe det bliver et problem.
Og jeg vil prøve at holde ham inde så længe som det er muligt. Overvejede også at neutralisere ham i den periode, så skal jeg ikke tvinge ham til at være inde af flere omgange. Men det bliver hans eget valg, om han vil ud engang imellem eller være inde.
Og den med regnvejret havde jeg da glemt at tænke over :ups: piiiinligt!

Han har aldrig så vidt ejers ven ved, været hos dyrlægen, så vi starter helt fra bunden.
Kan en kats testikler hæve? Jeg synes katten har store boller, men jeg ved ikke om det skyldes at jeg ikke er vant til at se intakte katte. Han går som om han har skidt i bukserne…
Fandt idag også ud af, at han får vådfoder på pose. Og ingen tørkost. Jeg håber han har fanget mus eller andet, og fået brugt de bisser der. Han virker tynd, men har altid været en meget slank og atletisk kat, men jeg synes han er for tynd nu.

Skal jeg bare gribe ham, og bortføre ham? Eller lokke ham til med mad? Og vise ham hans nye hjem stille og roligt, og så lukke ham inde når naboen flytter 100%?

Hvis han skal flytte ind hos jer, kan du tage ham hjem til jer med det samme. Kastrer ham hurtigst muligt - det vil hjælpe på hans kondition. Giv ham noget ordentligt foder - uden korn og sukker. Hold ham inde, indtil han er kastreret og i en periode derefter. Jeg ville nok kattesikre haven.

Altså efter aftale med naboen, så kan det da bestemt ikke skade at starte med at begynde at fodre ham hos jer allerede nu :slight_smile: (Godt) vådfoder er nu i øvrigt fint at leve af, der er der en del katte der gør. Dog at give 50/50 vådfoder og tørkost er også fint. Hvis han virker tynd er det nok især tiltrængt med en ormekur?

Jeg ville få ham kastreret snarest muligt, og i hvert fald så snart du begynder at holde ham inde. Jeg har det dog sådan at hvis han virkelig vil ud, så vil jeg ikke holde ham inde i ret mange dage efter kastreringen/indflytningen, da du risikerer at han bliver urenlig og utrivelig. Beder han ikke om at komme ud og har han det fint med at være inde, så er der selvfølgelig ingen ko på isen. Men jeg ville ikke sætte hans trivsel (og renlighed) over at holde ham inde i et område han kender. Så hellere sørge for at han er mere motiveret i at komme hos jer pga god mad og en varm seng at sove i :slight_smile:

Hvis han aldrig har været ved dyrlæge før, vil det nok være en god idé at få lavet et grundigt tjek af ham. Inklusive en blodprøve, så dyrlægen kan teste for sygdomme. Det er jo en risiko, når han er fritløber, og især hvis han ikke er vaccineret. Jeg synes ikke, jeg kan se, hvor gammel han er, men det vil sikkert også være en god idé at få kigget godt på hans tænder. Ud over de ting, du allerede har nævnt.