:høhø: Jeg prøvede faktisk at tilbyde dem lidt killinge-vådfoder med gedemælk i går, men nix det havde ingen interesse. Men Anabell var lykkelig for det guf.
Hakket oksekød - let lunet i mikroovn…så skal du se løjer :høhø:
Men forvent ikke at killingerne selv går i foderet, man skal tage lidt på en finger og smøre i munden af dem, før de fanger fidusen. Herhjemme mader vi med teske de første par dage.
Det tror jeg så ikke - jeg tror hun er stresset - altså morkatten.
At de er ved at have en alder til fast føde er en anden sag. Killinger der trives på mormælk og moderen er i god kondition, må ikke tvinges til at spise fast føde - man kan servere det, spiser de er det fint - men man skal ikke tvinge det i dem.
[quote=Lis Dahlstrøm;522457]Det tror jeg så ikke - jeg tror hun er stresset - altså morkatten.
At de er ved at have en alder til fast føde er en anden sag. Killinger der trives på mormælk og moderen er i god kondition, må ikke tvinges til at spise fast føde - man kan servere det, spiser de er det fint - men man skal ikke tvinge det i dem.[/quote]
Ingen siger man skal “tvinge” -men de fleste killinger på den alder er altså ved at være klar til fast føde…alle vores kuld har startet på fast føde mellem 3-4 ugers alderen.
Også de kuld hvor der kun har været 2 killinger?
De tager stadig fint på, og er faktisk over 500g begge 2.
Det kan være der er forskel på racerne - men tre uger er meget tidligt og kun noget der bør gøres af nød (moderen har ikke nok mælk). Omkring fire uger er mere passende - men gerne senere.
Min egen helt private lommefilosofi er det bedste er og bliver mors mælk - hvis morkatten har nok af den, og er i god kondition.
[quote=Lis Dahlstrøm;522469]Det kan være der er forskel på racerne - men tre uger er meget tidligt og kun noget der bør gøres af nød (moderen har ikke nok mælk). Omkring fire uger er mere passende - men gerne senere.
Min egen helt private lommefilosofi er det bedste er og bliver mors mælk - hvis morkatten har nok af den, og er i god kondition.[/quote]
De er 4 uger i morgen Lis
Men jeg kan jo prøve at tilbyde dem lidt oksekød i aften, vi skal alligevel have pasta og kødsovs. Hvis ikke de vil have det, ja så spiser Anabell og Figaro det jo med glæde.
Men jeg har ikke tænkt mig at give dem lidt i munden, vil de smage lidt, så skal de jo nok selv tage.
[quote=KKH;522451]Jeg tror hun har besluttet sig. Hun ligger ihvertfald i hulen under sofabordet sammen med killingerne, og giver pat. Hun er stoppet med den desperate snakken og virker afslappet.
Jeg synes bare det er lidt synd for killingerne, for de virker utrygge ved den store verden, og alle ungerne på én gang.
Nu skal jeg så bare lige have målt op, så bedstefar kan lave en lang plexiglas plade, så stuen kan blive opdelt.[/quote]
Jeg synes du skal koncentrere dig om at finde den plads til hende og babyerne, hvor hun kan lide at være med dem - kan sofabordet/pladsen ikke “afskærmes” ? ja, man må sno sig og så, hvis hun har mælk nok, vente med opstart af fast føde.
De 2 jeg har rendende lige nu begyndte først rigtigt at spise fast som 5 uger, selv om jeg prøvede at lokke - drengen gad godt lidt vådmad, pigen gad ikke men gik direkte i tørfoder. Mormissen havde/har stadig masser af mælk.
[quote=KKH;522393]Nej nu stopper hun altså
Kravlegården er ikke god nok, nej de skal hentes midt ud på stuegulvet og have pat. Var ellers ved at blive lidt bekymret, da de intet har fået siden i morges.
Nå men vi må lige fnde ud af hvordan vi så gør det bedst. For et kompromis med hende, finder man nok ikke lige. Så det bliver jo nok til at vi må overplastre med tissebakker i hele stuen. [/quote]
Hi hi - hun lyder til at være ligesom Mary, der også mente, at hendes børn skulle have frit løb i stuen, så snart de kunne stavre nogenlunde sikker rundt - og der var intet at gøre … Det er moderne tider, frihed til børnene!
[quote=KKH;522451]Jeg tror hun har besluttet sig. Hun ligger ihvertfald i hulen under sofabordet sammen med killingerne, og giver pat. Hun er stoppet med den desperate snakken og virker afslappet.
Jeg synes bare det er lidt synd for killingerne, for de virker utrygge ved den store verden, og alle ungerne på én gang.
Nu skal jeg så bare lige have målt op, så bedstefar kan lave en lang plexiglas plade, så stuen kan blive opdelt.[/quote]
Det har jeg også været ude for
Jeg lavede så bare kravlegården, så den gik rundt om sofa og sofabord - og så boede mor og killinger der
Uh jeg håber Fie går i kassen og blir der… men jeg frygter hun er ala Anabell:-)
Når mine mislinger er 3-enhalv uge til 4 sætter jeg mad frem til dem og så bestemmer de selv OM de vil spise eller ej. Mit L-kuld der bestod af 4 hanner og 4 hunner begyndte i sagens natur tidligt, S’erne der var 3 og en mor med mælk så det LØB fra hende (hun var nærmest ved at drukne den flere gange) spiste ikke mad før de var i hvert tilfælde 6 uger efter devisen…hvorfor arbejde for føden når man kan ligge med en pat i munden. Fed & Fed jeg lige har været ude med var i hvert tilfælde også langt over 5 uger før de spiste.
Sæt mad frem og lad dem selv bestemme og om ikke andet, så kan Annabell spise det.
Fiske-KMR-havregrød er det første mam mine får og jeg har ALDRIG haft en misling med tynd mave.
Vialli havde godt en lidt lind mave efter hand 1. vacc. men det lød mere lind end det var…det var mest luft …pruuuut
[quote=Vivi_Fletcher;522692]Det har jeg også været ude for
Jeg lavede så bare kravlegården, så den gik rundt om sofa og sofabord - og så boede mor og killinger der :-)[/quote]
Vi overvejer at sætte plader op omkring sofaen, så de ikke kan komme derunder. Men jeg frygter at hun så flytter dem igen pga. uroen det giver, og den ene har jo allerede sår efter hendes håndtering.
Og nu her de er blevet flyttet, så kan man rigtig se forskel på deres temperament.
Abasi er forsigtig, han vil gerne gå stille og roligt rundt og undersøge alle tingene. Han virker som en mis med for lidt selvtillid, hvordan får jeg vendt det? De får nemlig samme behandling her, men måske jeg skal være mere intens med ham?
Asani, skal over det hele i løbet af nul komma 5, op og hænge lidt på vores skød, når vi sidder på gulvet, og så fuld fart frem igen. :høhø:
[quote=KKH;523144]Vi overvejer at sætte plader op omkring sofaen, så de ikke kan komme derunder. Men jeg frygter at hun så flytter dem igen pga. uroen det giver, og den ene har jo allerede sår efter hendes håndtering.
[/quote]
Hvis hun vil have dem under sofaen, er det ingen katastrofe i mine øjne. Sæt kravlegården op rund om sofa og sofabord, så har de en fin lille kravlegård der
Hvorfor bliver hun stresset af, at I sætter kravlegården op?
[quote=Vivi_Fletcher;523146]Hvis hun vil have dem under sofaen, er det ingen katastrofe i mine øjne. Sæt kravlegården op rund om sofa og sofabord, så har de en fin lille kravlegård der
Hvorfor bliver hun stresset af, at I sætter kravlegården op?[/quote]
Aner det ikke, men det var da vi satte kravlegården op i soveværelset, at hun gik i selvsving. Så derfor frygter jeg at det skal ske igen.