Flytning med katte

Ja nu hvor vi har fået og sagt ja til den nye lejlighed, kan jeg jo ikke lade vær med at tænke på de små møgdyr :wink:

Jeg har tænkt mig at vi dagen før den helt store flytte dag, flytter deres store kradsetræ og om morgen på den store flytte dag, flytter alt deres legetøj, senge og mad, vand og wc og dem selv, inden alle venner kommer. Så får de et rum hvor alle deres ting er og med lukkede døre, jeg bliver så i den nye lejlighed, så jeg kan høre efter dem og fortælle alle flytte folkne hvor de skal gå hen og hvor de ikke må gå hen (ind til kattene)
Lyder det fornuftigt nok? eller har i andre forslag? Skulle jeg sætte noget feliway op om torsdagen hvor vi får nøglen (stor flytte dag lørdag) eller er det bare med til at gøre det hele værre når vi ikke har brugt det før?

Jeg syntes at det lyder som en god plan :slight_smile:

Dog kan jeg ikke blive helt enig med mig selv om jeg vil gøre det modsat - altså lade dem være i den gamle lejlighed til alt er flyttet og så flytte dem bagefter. :?

Jeg plejer at lade dem være i det gamle i et lukket værelse, så kører de med hen i det nye og bliver i deres kasser, mens flyttefolkene får sat tingene ind. Når alle er gået og dørene er lukket, bliver kattene så lukket ud i det nye.

jeg har gjort mig lidt erfaringer om det at flytte med katte, du kan læse lidt om det her, jeg er altid flyttet så langt at jeg har været nødt til kun at køre een gang
http://www.kattetrivsel.dk/flytte.htm

VI kan desværre ikke låse nogle døre her i denne lejlighed, ikke engang den til badeværelset kan låses og Vagn (den ældste kat) kan åbne døre. Men vi kan låse i den nye.

Nu havde vi desværre lidt langt da vi flyttede… men vi gjorde det, at da vi kom til den nye lejlighed, satte vi deres mad og vand + bakke ud på badeværelset sammen med kattene…

Da der så var faldet ro på og vi havde fået alle tingene ind i den nye lejlighed, lukkede vi kattene ud og lod dem passe sig selv og lade dem snuse hvor og hvornår de ville…

Hvis ikke vi skulle flytte så langt, ville jeg nok flytte kattene til allersidst - altså lade dem være i den gamle lejlighed og så rykke dem over i den nye når alle tingene var kommet ind :slight_smile:

Feliway: Den har jeg personligt ikke nogen gode erfaringer med

Nu tager det som regel ikke ret mange timer, når først flyttefolkene møder op, så hvad med bare at lade dem sidde i transportkasserne under hele flytningen :?

Da jeg flyttede for 1½ år siden,satte jeg mine katte i pleje hos en kollega.
På den måde havde jeg helt frie hænder til at koncentrere mig om flytningen og skulle ikke være bange for at nogen kom til at åbne døren til værelset,hvor de ellers skulle have været og desuden blev de ikke stressede over flytningen m.m.
Skal jeg flytte igen,vil jeg helt klart vælge samme løsning,nemlig at sætte misserne i pleje et par dage,så man kan flytte i fred og ro.

jeg er ikke stor fan af det med at sætte dem i transportkasser under hele flytningen vil jeg lige starte med at sige. altså jeg gjorde det at jeg lod dem blive i den gamle lejlighed, i et rum, med alle deres ting.
Flyttede alle mine ting, satte de store møbler som sofa, reoler osv. på plads. og lod flyttekasserne stå. hvorefter jeg hentede kattende og deres mad, vand, legetøj og toilet. satte dem i den nye lejlighed, mens jeg selv tullede rundt og satte småtingene på plads.

Selvfølgelig inden de ankom i den nye lejlighed var deres huler, kradsetræ osv sat op. så de kunne gemme/ligge sig i noget de var vant til.

Jeg har en lidt sky kat, hun er bestemt ikke glad for forandringer, men der gik halvanden til to døgn så var hun faldet på plads. Tror også det har meget at sige at lugtende fra møblerne stadig er der, altså de møbler man har med fra det gamle hjem.

Gav det nogen mening det jeg skrev :tihi: sys selv det blev lidt rodet. :tihi:

Men tillykke med det nye hjem, og håber det kommer til at køre helt let med indflytningen. :slight_smile:

da du ikke kan låse dørene i den gamle lejlighed, kan du måske binde dørhåndtaget fast til noget .

Nu er jeg næsten lige flyttet.

Her er den måde jeg valgte at gribe det an på.

Kattene blev hjemme i et værelse i huset med bakke, mad, vand osv. mens vi flyttede alle tingene ind i den nye lejlighed.

I den nye lejlighed blev der så sat møbler på plads, samlet møbler, boret hylder op osv osv.

Grunden til at jeg valgte at de skulle blive i huset til vi var klar i lejligheden er:

1. der ville blive en farlig masse larm og uro - at de kender stedet og lugten følte jeg ville give dem mere ro

2. De kunne udforske den nye lejlighed efter alle folk var gået, tingene var på plads og mor havde god tid til dem.

Jeg tænkte altså at det ville være rarere for dem at være i det trygge kendte rammer når der var al den larm.

Ja det lyder jo som en rigtig god ide med at lade dem blive her i den gamle lejlighed til vi er kommet på plads, men jeg ved ikke om jeg tør. Vagn er jo døv, så han hører ikke larmen og hvis han så skal være lukket inde tror jeg han går helt amok, hvilket skræmmer de to andre. Derfor tænkte jeg at et nyt rum måske kunne aflede ham lidt fra at han er lukket inde. Jeg kan stadig ikke bruge hånden rigtig, så jeg ville være i den nye lejlighed og pakke små ting ud og så kunne jeg jo gå ind til dem engang imellem. pyyh jeg syntes det er svært, gid man kunne spørger kattene om hvad de helst ville :slight_smile:

Da vi flyttede havde vi ikke muligheden for, at lade kattene blive i det gamle hus- nye ejere pressede godt på for, at komme ind hurtigt.

Anyway- lukkede dem i det gamle soveværelse 1 eller 2 dage før flytningen og de blev så lukket ind i vores nye soveværelse her, hvor de altså også måtte blive i et par dage. Vi skulle selv tømme container med alting + have gang i noget maling osv. samtidig.
Nu er vores katte normalt inde- ude katte og ikke bunkekatte, så de var altså lidt knotne på hinanden, imens de var i soveværelset. Det hjalp på det, da de fik hele huset.

[quote=MisssMQrn;143262]Ja nu hvor vi har fået og sagt ja til den nye lejlighed, kan jeg jo ikke lade vær med at tænke på de små møgdyr :wink:

Jeg har tænkt mig at vi dagen før den helt store flytte dag, flytter deres store kradsetræ og om morgen på den store flytte dag, flytter alt deres legetøj, senge og mad, vand og wc og dem selv, inden alle venner kommer. Så får de et rum hvor alle deres ting er og med lukkede døre, jeg bliver så i den nye lejlighed, så jeg kan høre efter dem og fortælle alle flytte folkne hvor de skal gå hen og hvor de ikke må gå hen (ind til kattene)
Lyder det fornuftigt nok? eller har i andre forslag? Skulle jeg sætte noget feliway op om torsdagen hvor vi får nøglen (stor flytte dag lørdag) eller er det bare med til at gøre det hele værre når vi ikke har brugt det før?[/quote]

Jeg syntes dig forslag bærer præg af at være totalt gennemtænkt ud fra de muligheder du har i den gamle bolig. Jeg er sikker på at det er den rigtige måde at gøre det på. Fordi, kattene har de ting de har brug for indtil I har fået flyttet Jerers hjem ind i den nye bolig, og at døren kan lukkes mens det hele står på.

Vi flyttede selv for ca. 3 måneder siden og måden var næsten den samme. Kattene have deres eget værelse med alt hvad de havde brug for, senge kattebakke og mad og vand, døren var låst mens det hele stod på så de ikke kom noget til.

Held og lykke med Jeres flytning, ser frem til at høre hvordan det hele kommer til at gå :thumbup:

Fire dage før indflytning satte jeg feliway i stikkontakter i huset.

På dagen:

Jeg startede med at flytte min flok ud til Elin, som de kender godt. Her gik de lukket af i ro og fred, mens vi andre flyttede alle tingene og jeg satte en del på plads.

Herefter hentede jeg alle kattene, satte kasserne i stuen, åbnede dem og lod dem selv gå ud. De sad stille i 10 min i deres yndlingsstol - alle tre (den gang havde jeg tre:-)) og så sprang de ned og var flyttet ind.

Jeg vil aldrig lade mine dyr deltage i en flytning, når jeg har mulighed for at “pakke dem væk” hos et menneske som Elin:-)

Jeg kan dog tilføje, at det ikke var total ustressende - Nanoq sked på gulvet hos Elin og de gemte sig en del derude - men det er ingenting sammenlignet med især Nanoqs reaktion, hvis jeg havde gjort det anderledes. Han er en sensitiv ung mand jo:-)

Såe… så skånsomt som muligt:-)
MVH

Jeg er jo lige flyttet, og jeg gjorde det at jeg fik misserne instaleret med kattebakker og mad og vand i et værelse, og så blev møbler og ting og sager båret ind.
Da alt var inde blev misserne lukket ud og de ting der skulle stå sammen med deres katte bakker blev sat på plads.
Misserne indtog huset med høj haleføring.