Flytning

Kære kattevenner
Jeg skrev ind for nogen tid siden for at få gode råd til at opsætte kattehegn, i forbindelse med, at vi skal flytte i rækkehus.

Nu nærmer tiden sig! Overtagelsen af huset bliver 1. september og nu er jeg pludselig kommet meget i tvivl om, hvordan jeg aller-allerbedst skåner Mille, så flytningen kan blive så lidt traumatiserende for hende som muligt. Indtil 1. september har hele hendes verden siden hun var 14 uger været vores lejlighed på 84 kvm og to sikrede altaner.

Som jeg kan google mig frem til, er det bedste vi kan gøre ‘på dagen’ at lukke hende ind i ét rum med hendes ting, mens vi tømmer lejligheden. Derefter skal hun ud i huset, ind i et rum der med hendes ting, mens vi tømmer flyttebilen.

Jeg tænker bare: Det lyder enormt omstændigt! Især fordi nuværende lejlighed er noget gammelt l… hvor de få døre der er ikke kan lukkes. Alternativt ville være at lukke hende ude på altanen, men hvad så hvis det regner og blæser?

Så tænkte jeg: Denne sommer og sidste var hun 4 dage på kattepension, da vi var ude og rejse. Var det mon en mulighed at lade hende være derude på forlænget weekend? Vi har ikke mere, end jeg sagtens vil kunne pakke hjemmet ned på én dag, så burger vi én dag på at flytte det hele og én på at få de store ting på plads. Så hun ville skulle være på pensionen 2-3 dage. Selvfølgelig er kattepensionen også en stressende oplevelse, men hun kender den og vil være i fred og ro.

Hvad er jeres holdning? Vil det være bedst for hende at gennemleve flytningen bid for bid, så hun på den måde vænner sig til situationen, eller vil ‘kulturchokket’ med at forlade det hjem hun kender, komme på kattepension og så 3 dage efter blive placeret i et helt nyt hjem, hvor alle hendes ting godt nok er, men alt derudover er fremmed være bedre?

Kattepensionen vil - for at være ærlig - være den løsning der for mig personligt vil være mindst stressende, da jeg så kun skal koncentrere mig om flytningen, men det ER nu engang Mille der er allervigtigst, så hvad er bedst for hende?

Potebask fra
Mette

3 Synes om

Generelt taler jeg gerne for, at katten skal blive i vante omgivelser, men i jeres situation lyder det som en god idé med kattepensionen. Hun har været der før, og så er du sikker på, at hun er glad og tryg, mens I flytter :slight_smile: Og hellere lade hende blive der en dag ekstra, mens I kommer på plads, så du ikke stresser og kan koncentrere dig om flytningen :slight_smile:

3 Synes om

Uden at kende Mille - eller for den sags skyld ha’ haft en kat i pension - ville jeg tro, at pensionsløsningen er den klart bedste i jeres tilfælde, når hun netop har prøvet det før.

Hun skal jo uanset vænne sig til de nye omgivelser, men slipper for en potentielt stressende start, mens I flytter ind…

Tillykke med det nye, i øvrigt! :grinning: :+1:

3 Synes om

Jeg sendte mine to i pension, da jeg flyttede. De var dog med til at pakke det ene sted og pakke ud det nye. Flyttekasser er bare det bedste! :slight_smile:

Det var især for min egen skyld. Jeg kunne ikke overskue at skulle tage hensyn til kattene samtidig med selve flytningen. De var ikke glade for opholdet, men de overlevede og faldt hurtigt til det nye sted.

4 Synes om

Du skal vælge den løsning der giver både dig og katten det mindst mulige stress.
Det er dig der kender katten bedst, så selv om hun er vant til kun at være i jeres lejlighed (den gamle), er det slet ikke sikkert det betyder noget for hende at komme til en ny lejlighed hvis hendes mennesker og ting er i den nye lejlighed. Hvis hun har været i pension før uden det har givet en stresset kat kan det sagtens være en løsning - som sagt, det ved du bedst for du har prøvet det før.

Min oplevelse med egne katte er at det i meget høj grad også betyder noget for dem hvorvidt jeg er rolig eller ej. Det er ikke sikkert du kan finde en løsning hvor både du og katten er ustressede, men så vælg det kompromis som giver mindst stresset kat og menneske.

6 Synes om

Kære alle sammen

Tusind, tusind tak for jeres feedback :-). Jeg tror jeg vælger løsningen med at lade hende være hjemme den dag jeg pakker kasserne og så afleverer hende på kattepensionen de 1-2 dage, hvor det er mest hektisk. Så risikerer jeg heller ikke at en flyttemand uforvarende kommer til at åbne døren ind til hendes værelse, så hun stikker af.

Hendes reaktion efter kattepensionen har begge gange været, at hun er lidt forvirret den første dag efter hun er kommet hjem, derefter er hun helt sig selv igen. Som en rigtig konkluderer, så vil hun jo unægtelig også blive forvirret over det nye hjem, uanset hvordan, men jeg føler mig mest tryg i, at hun i kampens hede er i rolige omgivelser på pensionen.

Vi sørger for at det allerførste, der kommer på plads bliver hendes møbler, og så sætter jeg Feliway i stikkontakterne i alle rum, så ser vi om ikke hun falder til :smiling_face_with_three_hearts:

Tak, endnu engang!!!

10 Synes om

Husk at Feliway skal sættes i stikkontakten det nye sted, nogle dage før I flytter.Brugte det selv, da jeg flyttede og havde en kat, det flyttede ind med høj haleføring :blush: Min kat var også hjemme mens jeg pakkede ned og og ud igen. Det tog noget mere end 2 dage :grimacing: Jeg var pænt træt af det, men katten havde en fest med alle de flyttekasser :grin:

5 Synes om

Haha, ja, selve flyttekasserne tror jeg også jeg skal forvente vil tage noget længere tid end de par dage jeg har sat af til møblerne :-D. Mille elsker, når jeg får varer hjem i papkasser, så jeg tror også hun vil elske at ‘hjælpe’ med at pakke ned/op ;-).

Jeg følger dit råd og tager ud samme dag jeg får nøglen og sætte Feliway op, så har det nået at virke 4-5 dage inden hun skal indtage fortet :smile:

3 Synes om

Lidt dokumentation:

Det gamle sted

Det nye sted

Det fremgår måske ikke så tydeligt på det sidste billede her, men der sidder en kat oven på kassen, så den lille pote er vist et råb om hjælp :joy:

12 Synes om

Sikke dog nogle dejlige billeder @galath :blush:

Med venlig hilsen

2 Synes om

Haha, nej hvor er de kære :smiling_face_with_three_hearts:

1 Synes om