Vores gamle kat Charlie er den skønneste og kærligste kat. Han er ca. 15 år gammel. Han er træt og ikke særlig aktiv mere. Han har tabt flere tænder og kan kun spise blødkost. Han flyttede med os for 4 år siden fra hus til lejlighed, men lejlighed, hvor han har kunnet komme ud. I stort set samtlige år har han vækket os om natten, fordi han enten vil have mere mad eller vil ud. Han fælder mere og mere og vi kan ikke tage ham med i sommerhus, da han nærmest panikker ved bilkørsel. Således er vi altid afhængige af at andre skal passe ham, når vi skal hjemmefra i mere end 1 dag. I dagligdagen er han lidt en pestilens pga. ovennævnte, men samtidig er han virkelig søg og kærlig. Nu skal vi flytte igen og denne gang i lejlighed hvor man ikke må have husdyr! Vi ved der bliver set lidt igennem fingrene med reglen om husdyr, så vi er virkelig i tvivl om han skal “smugles” med eller aflives. Han kan ikke komme ud i den nye bolig. Det vil være en lettelse, hvis vi ikke tager ham med, men samtidig har vi dårlig samvittighed ved at aflive ham, da han jo er så sød og kærlig. Hvad tænker I? PS: hvis vi afliver ham skal det ske hjemme i vante og trygge omgivelser.
Velkommen til Kattegale ![]()
Det lader til, Charlie har haft et langt og dejligt liv med masser af kærlighed og nus
Man kan naturligvis ikke træffe beslutninger for andre - især ikke når man slet ikke kender katten. Men jeg synes ikke, I skal have dårlig samvittighed, hvis I vælger at give ham en tryg og rolig afsked i kendte omgivelser i stedet for den stress, som en flytning er, ikke mindst for en gammel og måske træt kat.
Det er ikke en opfordring til, at det er det, I skal gøre. Mere et udtryk for, at jeg forstår, hvis det ender med at blive det, I vælger.
Jeg ville nok forsøge at flytte ham med og se, om det går… ![]()
For mig lyder det til, at I faktisk er afklarede med aflivning - og som @galath skriver, det er en fuldstændig forståelig og fair udgang, som I på ingen måde skal have dårlig samvittighed over.
Personligt havde jeg nok overvejet @FinnFrode’s tilgang, men kun under forudsætning af at jeg ikke vurderede en flytning ville stresse ham for meget - for så var aflivning også blevet valget her.
Jeg vil nævne en ankelt anden ting fra dit indlæg. Du skriver, han har tabt flere tænder. Det lyder, som om det er noget, der er sket af sig selv? Hvis det er tilfældet, og hvis I vælger at tage ham med jer, når I flytter - så trænger han måske til et besøg hos dyrlægen for at få kigget på tænderne. Hvis tænderne falder ud af sig selv, kunne det tyde på, at de ikke er i så god stand, og katte kan desværre få meget dårlige tænder.
Men det kan være, jeg har misforstået dig, så det er bare et godt råd, hvis han ikke er tjekket i forvejen. Jeg har i øvrigt selv en kat, der har fået hele gebisset ryddet, og han spiser gerne tørfoder selv uden tænder.
du har ret, han har tabt tænderne “af sig selv”.