Flytte sammen med kæresten - Forsvinder kontanthjælpen?!

Hej alle sammen.

Jeg har den hersens dejlige kæreste, som jeg snart har været sammen med i 2 år. Vi taler så småt om at finde en bolig sammen, og det ville jeg jo synes var fantastisk.

Jeg står bare i den mega dumme situation, at jeg er kommet på kontanthjælp, og går sygemeldt med en skæv hofte… så mine fremtidsudsigter til et job lige pt. er lidt lange.

Jeg sidder nu og taler med en veninde om alt det her… og hun siger, at min kontanthjælp IKKE bliver ændret, hvis vi flytter sammen.
Men jeg har hørt det modsatte, at min kæreste skal forsørge mig, hvis vi flytter sammen, og derfor får jeg IKKE kontanthjælp.

Er der nogen af jer kloge mennesker som ved noget om dette?!
Jeg flytter ikke sammen med ham lige nu og her… og håber bestemt ikke at jeg skal være på kontanthjælp ret meget længere (i må godt krydse fingre for en hurtig helbredelse til mig). Men hvis og så fremt, er der så nogen der ved om jeg bliver påvirket af at flytte sammen med ham?!

Vi er ikke gift, har ingen børn, og det er kun mig som er på kontanthjælp… han har en fast indkomst.

Jeg beklager det meget IKKE-katte relaterede emne… men jeg blev alligevel lige lidt nysgerrig, nu når vi sad og talte om det. :gruble:

Din kontanthjælp berøres ikke, hvis i flytter sammen :slight_smile: Hvis i gifter jer, køber hus eller på anden måde ændre væsentligt i din/jeres nuværende økonomi, så er det en anden sag.

Flyt du trygt sammen med kæresten din :slight_smile:

Det behøver du ikke være nervøs for.

Det er kun hvis I er gift, at der bliver trukket i kontanthjælpen.

Din kæreste kan såmænd være millionær uden det kommer til at berøre din kontanthjælp.

Det eneste tilfælde hvor kærester man bor sammen med uden at være gift har forsørgerpligt, det er ved tilkendelse af førtidspension, der bliver det betragtet på lige fod som hvis man var gift, altså hvor taksten er lavere for pension og en del af kærestens indtægt modregnes.

Det var da fantastisk :smiley:
Der blev jeg rigtig glad… Som sagt, så har vi ikke planer om det LIGE nu, så jeg håber jeg når at komme fra kontanthjælpen igen… men har godt nok været lidt nervøs for, om vores planer skulle udsættes bare fordi jeg har været uheldig. :slight_smile:
Jeg elsker min kæreste, så jeg ville jo gerne have muligheden for at dele min hverdag sammen med ham.

Nej der ændres ikke i din kontanthjælp ved at flytte sammen, kender da også flere par hvor manden evt. ejer huset og samleveren så “bare” bor sammen med ham uden de er gift, kan der vist ikke gøres noget

MVH
Gitte

Den med førtidspensionen har jeg ikke hørt før… Så vild et jo sige at min mand ikke kan få en brik i førtidspension fordi vi har hus og jeg har en rimelig god indtægt? Det lyder altså underligt… Kan nogen verificere det? For det er ikke det han har fået at vide hos sin sagsbehandler (eller rettere det har hun overhovedet ikke nævnt)

Han er på vej til at blive tilkendt førtidspension pga varig nedsat (som i stort set ikke-eksisterende) arbejdsevne pga. PTSD.

Trekkie. Jo han får førtidspension men han kommer kun til at få grundbeløbet, så snart man bor sammen med en, så ryger alle tillæg.
Dette er en af grundene til at mig og min kæreste ikke kan bo sammen, jeg ville miste 5000 kr pr måned, også ville jeg ikke have råd til medicin osv.

Trekkie - ja den er god nok.

Som 12345 siger får han så et grundbeløb. Derudover kan der fratrækkes yderligere afhængig af ægtefælles indtægt over et vist beløb (husker ikke beløbet - men kan finde det til dig, hvis du vil have det :slight_smile: )

Der er skam forsørgerpligt i Danmark her i år 2011! Generelt: Tjener du dine egne penge via job på ordinært arbejdsmarked eller fleksjob, fratrækkes du ikke. Hverken som gift eller samboende. Er du på førtidspension og almindelig pension er der gensidig forsørgelses pligt og dermed modregning. Dette gælder både ved gifte og samboende. På kontanthjælp fratrækkes du, hvis du er gift og din ægtefælle tjener over 2x kontanthjælps størrelse (ca 20.000 brutto). På dagpenge/sygedagpenge fratrækkes der heller ikke. Hovsa… Der er også brøk førtidspensionister/folkepensionister. Dem der ikke har boet længe nok i Danmark og i forvejen får meget lavere sats - disse trækkes også som samboende/gifte…

Det er dejligt ikke?? Især fordi mange vælger et parforhold fra pga disse regler. Ikke om jeg personligt ville byde en mand at skulle forsørge mig her i år 2011. Så hellere være alene. Og at det rammer de, der i forvejen har færrest penge er bare SLET ikke i orden.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;739756]Den med førtidspensionen har jeg ikke hørt før… Så vild et jo sige at min mand ikke kan få en brik i førtidspension fordi vi har hus og jeg har en rimelig god indtægt? Det lyder altså underligt… Kan nogen verificere det? For det er ikke det han har fået at vide hos sin sagsbehandler (eller rettere det har hun overhovedet ikke nævnt)

Han er på vej til at blive tilkendt førtidspension pga varig nedsat (som i stort set ikke-eksisterende) arbejdsevne pga. PTSD.[/QUOTE]

Der er to satser for førtidspension tilkendt efter 2003:

En sats for reelt enlige som er på 17000-et-eller-andet pr måned før skat
En sats for samlevende og gifte (bemærk forsørgerpligt her OGSÅ for samlevende), som er på 14000-et-eller-andet før skat…OG derudover sker der yderligere fradrag i pensionen alt efter partnerens indkomst.
Som partner til en ganske almindelig lønmodtager med en årsindtægt på eks. 350000, ingen øvrige indtægter eller pensionsopsparingsudbetalinger…så ryger førtidspensionen typisk ned på ca 11000 før skat om måneden…

Formue og hus er derimod ikke noget der tages i betragtning…udover selvfølgelig at evt. renteindtægter betragtes som indkomst