Jeg har tidligere oprettet et emne omkring det med at flytte sammen med kæresten, når jeg er på kontanthjælp og han i arbejde.
Der var mange som svarede og fortalte at min kontanthjælp ikke blev rørt ved - og det var jo dejligt
Mit sygdomsforløb er desværre trukket noget ud, og jeg skal først igang med noget behandling i januar (Dvs. jeg allerede nu har været syg i over et år . puha )
Vi har trukket det med at flytte sammen pga. alt det der sker med forløbet her, men nu begynder vi sådan for alvor at tænke tanker om at flytte sammen, og nu er det vidst nu det er nu (yay)
Men så har jeg lige et spørgsmål eller 2 mere, som jeg (endnu engang) ikke kan finde svar på, på google.
Min kontanthjælp ville ikke blive ændret, men jeg modtager noget ekstra, tror nok den hedder paragraf 34, eller noget i den stil. Vil den forsvinde hvis vi flytter sammen?
Og bolig sikring… Den forsvinder gør den ikke?
Har i nogen ting som man skal være opmærksom på, nu når jeg går som sygemeldt, og han er fuldtidsansat? ting der taler for og imod?
Håber jeg har forklaret mig rigtigt, og i forstår hvad det er jeg spørger om Engang i mellem synes jeg selv det hele lyder lidt sort
Den er så lav i forvejen, så i bund og i grund ville det ikk gøre den store forskel
Det var mere om paragraf 34 forsvandt… Vi skal til at ligge et budget og se om det kan lade sig gøre for os at bo sammen, så det ville være fint at vide hvad men har at gøre godt med
Og det er typisk mig, at sidde og tænke på sådan noget om aftenen, når komkunen er lukket og jeg ikk kan ringe til dem
[QUOTE=Darc;992518]Den er så lav i forvejen, så i bund og i grund ville det ikk gøre den store forskel
Det var mere om paragraf 34 forsvandt… Vi skal til at ligge et budget og se om det kan lade sig gøre for os at bo sammen, så det ville være fint at vide hvad men har at gøre godt med
Og det er typisk mig, at sidde og tænke på sådan noget om aftenen, når komkunen er lukket og jeg ikk kan ringe til dem ;)[/QUOTE]
Jeg ville nok være lidt af en sortseere på det område da kommunen jo er interesseret i at spare penge, og ville derfor nok sige at din kæreste nu kan forsørge dig.
Så kan du også blive positivt overrasket hvis du kan beholde paragraf 34
så vidt jeg ved, er “reglen” at selve kontanthjælpen ikk bliver rykket på… men jeg ved ikke med de der ekstra tillæg…
Men må nok hellere regne med det gør, og så blive glad hvis der er flere penge at bruge af
Hvad er årsagen til at du får udbetalt efter paragraf 34?
For mig at se når jeg læser den, er den tilegnet dem der pludseligt sidder i urimelige udgifter enten pga. husleje eller forsøgerpligt, og hvor der er sket en drastisk ændring i forholdende omkring økonomien.
Jeg vil næsten tro du mister den - da du selvfølgeligt vil reducere dine boligudgifter ved at flytte sammen med dine kæreste (Nu antager jeg du ikke har nogen forsørgerpligt). Og da boligsikring er bestemt af husstandens samlede indkomst og lejlighedens størrelse, huslejen osv. er du også nødt til at få den regnet igennem af kommunen. Du skal nok regne med den falder eller bortfalder - du kan google dig til en guide på internet og få et fingerpeg, men de helt rigtige tal skal du ha fra kommunen.
Selve din kontanthjælp kan de ikke røre - altså grundbeløbet. Men du skal nok ikke regne med at ha meget mere end det.
[QUOTE=En forhenværende bruger;992520]Jeg ville nok være lidt af en sortseere på det område da kommunen jo er interesseret i at spare penge, og ville derfor nok sige at din kæreste nu kan forsørge dig.
Så kan du også blive positivt overrasket hvis du kan beholde paragraf 34 :p[/QUOTE]
Det er jo ikke noget, der har hold i virkeligheden…det er KUN personer der er gift, der har forsørgerpligt overfor hinanden.
I og med du flytter sammen med din kæreste, jeg formoder, det er i din lejlighed, vil din udgift til husleje jo blive halveret, da din kæreste skal betale det halve, derved vil tilskud efter § 34 også forsvinde.
Om du fortsat er berettiget til boligsikring, kan en udregning afgøre…din kærestes indtægt bliver lagt sammen med din, så du skal rette henvendelse til boligstøttekontoret. Der kan du få nøjagtigt svar…