Min kollega har hentet en ungkat på 4 måneder på et internat (i Brande muligvis). De har fået kost med og er opfordret til at fodre med et anerkendt produkt fra dyrlægerne.
Men de har fået en vejledning på x- antal gram til katten, og den følger de selvfølgelig, for de vil den det bedste. Men den spiser straks rub og stub og bræger efter mere. De har haft den i knap en uge.
Jeg har rådet dem til at give den fri adgang til kosten og til at fodre med vådt også - og det har de så gjort i et par dage - og den spiser meget mere, end det de fik anbefalet. Nu er jeg så alligevel usikker på, om jeg har rådet dem forkert, for den er jo allerede i fin foderstand, og de er blevet vejledt af internatet om det andet. De har fået at vide at det er for, at den ikke skal blive tyk.
[QUOTE=Vivi_Fletcher;563803]Det er med killinger som med børn - de skal have lov at spise den mængde de kan.
Killinger kan tage varig skade, hvis de bliver sultet.
Og så nævn lige for dem, at det helst ikke skal være foder med alt for meget korn :-)[/QUOTE]
Det er også det, jeg har tænkt. Jeg har aldrig haft restriktioner på kost - heller ikke med katte på kur.
Men jeg så heller aldrig oplevet at de har grovædt helt vildt… De er lidt bange for om den nu får dårlig mave, men det burde den vel ikke, når det er dens vanlige kost, og de samtidig fordre med vådt?
Jeg vil lige høre dem, hvad de serverer af mærke nu
4 mdr? Det er da ikke en ungkat, det er en killing? I mit hovede skal killinger ha’ hvad de kan spise. Begynder den at blive for rund, vil jeg hellere skifte over på voksenfoder end sætte den på rationer. Jeg tror måske den rå-æder, fordi den har gået og været sulten. Når den får, hvad den skal bruge og opdager at der er mad nok, regulerer det sig nok af sig selv?
Jeg har også altid gået ind for fri adgang til foderet, specielt til killinger og ungkatte der er i voksealderen (men også til voksenkattene).
Når jeg har taget fx en omplaceringskat der har været på rationer, så har jeg også oplevet det der unaturlige forhold til mad, hvor de bare skovler ind og går og bræger hvis skålen er tom. Derfor har jeg altid bare fyldt skålen op, og de har efter noget tid også fundet ud af, at mad ikke er en mangelvare, men er noget der altid er tilgængeligt. Og så er de holdt op med at skovle det ned og har ofte pr automatik selv ramt præcis de anbefalede gram dagligt, hvor de før, næsten kunne æde det dobbelte…
Jeg har også lavet eksperimentet med min egen killing (nu snart 7 mdr)
Hvis jeg fx kun hælder de der 80 gram op til min egen kat, jamen så går han helt i selvsving og brokker sig hvis skålen er tom og æder på livet løs når jeg fylder op igen. Men hvis jeg bare fylder skålen op, jamen så spiser han sjovt nok ikke meget mere end de anbefalede 80 gr (eller hvor meget det lige er). Så jeg ved ikke om de der rationer på maden kan gøre noget psykisk ved katten???
Nu er han selv begyndt at fortælle mig når han kan se bunden af skålen og den skal fyldes op igen. Og hvis jeg ikke liiige gør det i tempo han mener høre sig til, jamen så går han ud og spreder resterne over hele gulvet og tømmer skålen HELT…og så brokker hans sig ekstra højlydt
Mine har altid tørkost stående. Når det i perioder har været nødvendigt af en eller anden årsag at portionsfodre, ja så går der kuk i det hele. Inc. deres ellers så stabile vægt
En kats fordøjelsessystem er indrettet til små portioner mange gange i døgnet - ca. 15 gange, hvor den så kun spiser få gram ad gangen. På den måde udnytter den også foderet optimalt.
I overgangsfasen fra afmålte måltider til fodring ad libitum, vil den sikkert rå-æde i starten og måske også kaste op bagefter, men det regulerer sig hen ad vejen.
Tørfoder fylder ikke ret meget, men det gør det, når det kommer ned i maven, for så opsuger det væske og bulner op. (Så er det, katten brækker sig).
Har en kat altid foder stående, bliver den heller ikke så madfikseret, men som de andre også skriver, bør især en killing ikke begrænses i sit foderindtag.
At den så tilpas ud, da din veninde hentede den, kan måske skyldes, at den ikke havde så store aktivitetsmuligheder, som den nok vil have i et privat hjem.
Snehvide havde det ligesådan de første par måneder efter internatet, hvor hun havde gået i en stor gruppe. Jeg har aldrig set så meget mad passere igennem en kat - hun producerede faktisk 20-25 cm af den fineste kattepølse om dagen! :cool2:
Men med tiden fandt det et naturligt leje, og nu har spiser hun, hvad hun vil og holder vægten konstant alligevel. Jo, den er lidt for høj, men hvad pokker - så længe hun ikke tager mere på…
Har snakket med min kollega igen i dag, og hun siger katten er ved at falde til to omkring det desperate madforbrug. Den har selvfølgelig været død sulten, og skyndt sig at spise, for ikke at risikere at det frosvinder igen…
Internatsfolk burde altså være bedre opdateret, det er skisme da ikke i orden at de rådgiver om kost, hvis de ikke har en bjælle forstand på det…
Jeg takker mange gange for hjælpen - og det gør min kollega også