Foder allergi?

Bamse er på det seneste begyndt at klø sig rigtig meget :frowning:
Det er 2 måneder det drejer sig om. Jeg har kørt loppekurer osv. på alle herhjemme og er 100 på det ikke er lopper.
Hvis det var lopper, og så mange gange om dagen han klør sig, 10-15 gange. Ville jeg have set lopperne.
Misserne klør sig heller ikke, ihvertfald ikke på samme måde.

Problemet opstår så, Bamse er kræsen, og jeg har prøvet jeg ved ikke hvor mange gange at skifte ham væk fra Royal canin mini adult. Til noget bedre.
Eneste som har virket lidt er råfodring/ olivers, men efter en uge spiste han småt og ville ikke rigtigt fodret.
Problemet med råfodring er at jeg ikke har fryser pladsen til det. Og at jeg synes det er svært at sætte mig ind i. Knogler kan han ikke rigtigt spise, da de er for hårde osv.

Her til aften kiggede jeg da han kløede sig meget på hans ben, og der havde han en lille rød prik.
Stederne han klør sig er ansigtet, på ribbene/lige bag forbenene. Og på bagbenene.

Nogen der kan hjælpe?
Mit gæt er allergi.
Det virker bare underlig det kommer på hans 6 leve år.

Allergi kan opstå uanset alder, jeg ville dog søge råd og vejledning hos en dyrlæge.
Den mere hårde/kontante tilgang jeg har oplevet rundt omkring med kræsne dyr er at blive ved med at have foderet stående fremme, på et tidspunkt bliver den så sulten at den nok skal spise det, om det hjælper i dit tilfælde ved jeg ikke.

Vi gjorde det med vores egen hund da vi skiftede mærke, at hun fik ikke andet før hun spiste sit foder op, 2 dage så spiste hun det upåklageligt, så det kan altså hjælpe på den lidt hårde måde.

Men vil sige, at vil man barfe, så skal man virkelig sætte sig ordenligt ind i tingene, det er 100 gange lettere at fejlfodre ved at barfe hvis man ikke gør det ordenligt, og så har man istedet en hund der ikke får dækket sine behov.
Jeg tør personligt ikke prøve når der findes så meget godt tørfoder, så vil jeg hellere forkæle hende med ting i ny og næ.

Men håber I finder ud af problemet så Bamse kan få det bedre igen.

Men jeg ville få ham tjekket ved dyrlægen, om det måske er noget galt udover allergi, hvis han har tør hud ville jeg skynde mig at tjekke op på det, da det kan være skab.

Få ham tjeket hos dr dyr… det behøver ikke at være foderallergi :slight_smile:

Dog har jeg hørt om nogle, hvor hundene pludselig har haft svært ved at tåle RCs foder trods at de har levet af det i årevis… det virker som om at RC har ændret på opskrifterne fordi de har ville lave perfekt foder til alle mulige racer.

Jeg ville ganske enkelt tvinge ham over på andet foder - og ja, jeg ved i den grad, hvor møgSVÆRT det er at have en kræsen hund! Dise ville faktisk kun have enten Lne Star eller Hennes laksekronsj, da hun blev fodret med tørfoder :slight_smile:
Men altså det tærkost, som du vælger (fx Hennes, det kender jeg flere kræsne hunde som kan lide), og så prøsentere skålen for ham en gang dagligt… lad den stå fremme i en times tid og fjern den så… der er først mad igen dagen efter.
Hunde kan tåle at faste op til 10 dage, så der er tid at løbe på :wink: Med mindre at han da er en meget aktiv hund i træning… Det var mit problem med Dise - hun var jo altiv både som hyrde- og agilityhund og skulle altså have noget energi indenbords.

Desværre kræver råfodring netop en fryser, ellers ville jeg klar anbefale det til ham - også selv om han skal have lidt hjælp med ben og knogler :slight_smile:

Han har aldrig haft problem med noget som helst. Ja ud over hjertet.
jeg ville helst undgå dyrlæge besøg, da det stresser ham unødvendigt. Men det kan være det bliver nødvendigt!
Først troede jeg det var lakseolien han “slog” ud på. Da det begyndte omkring der. Så vi holdte en pause med det. Men da det hverken blev bedre eller dårligere efter det er vi begyndt igen.
Hans pels er flot skinnende og han har umiddelbart ikke tør hud. Min venindes hund har haft skab, så ved hvordan det ser ud, og det er bestemt ikke det Bamse har.

Jeg prøver at ringe og snakke med min dyrlæge :slight_smile:

Har du prøvet BARF Tørfoder?
Ellers prøv Hennes Basic. Der er proteinkilden laks og hvis du giver det som godbidder, kan de måske virke tiltrækkende frem for serveret i en skål.

Og så hæftede jeg mig ved den røde prik og de steder, han klør sig. Det er typisk de steder, lopperne springer op fra gulvet, MEN også de steder, han bliver irriteret, hvis han jokker over en eller anden plante.
Prøv at spraye ham med Mephyramin. Det er kløestillende.

Prøv at stille et par fade med et par cm. vand i og et tændt lys midt i (evt. flydelys) om natten.
Varmen og lyset tiltrækker evt. lopper, som så drukner, og det kán jo være, du bliver overrasket over nattens fangst.
Husk at komme nogle dråber opvaskemiddel i vandet. Det bryder vandspejlet, så lopperne synker ned.

Jeg vil prøve, jeg har bare kæmmet og kæmmet, og kørt loppekurer også været rundt og spraye i lejligheden, da jeg jo har haft lopper her før. Så tænkte jeg det kunne være et udbrud.
Men folk som normalt er sarte over for lopper bliver heller ikke berørt.
Men jeg prøver og ser hvad nattens fangst giver :slight_smile:

Hvis det så bare er lopper, det ville være det bedste. :slight_smile:
selvom jeg hader lopper og det kravl giver mig marridt.-.

Jan Bo er god til den slags - ring og snak med ham - www.utika.dk

De sidste 4 dage har jeg haft sterinlys tændt om natten, og der har desværre ikke været nogen lopper at se.

Ville der ikke også hvis der var lopper på Bamse, være lopper på Sparta og Silver?
Jeg kæmmer dem dagligt, og kan heller ikke finde loppe lort :frowning:

Jo, du ville sikkert kunne se loppeefterladenskaber på alle dyrene… eller kunne kæmme en loppe eller to ud af pelsen…
Det lyder som om der er noget med foderet - jeg ville skifte… fx til Hennes, der består af fisk…
Og så tvinge ham til at spise, sådan som jeg har beskrevet i et tidligere indlæg…

Mange af de der små hunde siges at være småtspisende eller ligefrem kræsne…
Virkeligheden er som regel at der står en madskål fremme hele tiden, og at ejeren reelt ikke har anelse om, hvor meget eller lidt hunden spiser på en dag :slight_smile: Jeg ved ikke om det er tilfældes hjeme hos dig, men hvis det er, så skal den madskål fjernes…

[QUOTE=Ann K;993457]Jo, du ville sikkert kunne se loppeefterladenskaber på alle dyrene… eller kunne kæmme en loppe eller to ud af pelsen…
Det lyder som om der er noget med foderet - jeg ville skifte… fx til Hennes, der består af fisk…
Og så tvinge ham til at spise, sådan som jeg har beskrevet i et tidligere indlæg…

Mange af de der små hunde siges at være småtspisende eller ligefrem kræsne…
Virkeligheden er som regel at der står en madskål fremme hele tiden, og at ejeren reelt ikke har anelse om, hvor meget eller lidt hunden spiser på en dag :slight_smile: Jeg ved ikke om det er tilfældes hjeme hos dig, men hvis det er, så skal den madskål fjernes…[/QUOTE]

Her stå¨r det ikke fremme. Da silver så ellers spiser hans mad :slight_smile:
Han får mad tilbudt efter hver tur. Det er oftest der han vil spise. Spiser han ikke ryger det tilbage i posen, også får han næste tur.
Men han synes det er rigtigt sjovt at spise nyt mad de første dage, også går der lidt, så spiser han bare så lidt, eller slet intet.
Har du et link til en forhandler af hennes? :slight_smile: Det vil jeg prøve!

Ikke et direkte link til forhandler, men her er Hennes egen hjemmeside, så kan du finde en forhandler på den måde :slight_smile: