Foder?! HJÆLP!

Virkelig? Det var jeg ikke klar over. De kan ikke sætte sig i spiserøret :?

Kender overhovedet ikke nogen af alle de hjemmesider… Suk, gid der kun var en slags katte mad :?

Hihi ja det ville være det nemmeste. Men hvorfor ikke bare vælge det som du ihvertfald kan være sikker på er ordentligt og så tage royal canin eller hills og så er den pot ude :?

Jeg skrev navnet forkert, men et link er her http://www.unimati.biz/

MVH
Gitte

Fordi jeg vil være 100 % sikker på at hun er dækket ind… og alle har en mening om alt slags foder, og er også blevet fra rådet at bruge både hills og royal canin :?

men det er trods alt bedre end whiskas uanset hvad du er blevet rådet til :slight_smile:

Fiskeben er sjældent særligt store (man kan jo selvfølgelig godt lige tage rygraden ud, men det helt store pillearbejde er ikke nødvendigt) og hvis fisken er rå, er de små ben bløde. Det samme gælder kylling/fjerkræ :slight_smile: Men kun.

fit and fun er i mine øjne noget ala whiskas altså ikke et godt og lødigt foder ville ikke vælge det selv. Men syntes du skal se om du kan finde noget som passer katten fra Arden Grange, RC, Nutro eller Hills, syntes de alle er gode produkter som lever op til fodring af katten

MVH
Gitte

Hvordan kan det være det kun er rå :?

Fordi tilberedningen gør dem stive.

Ja, alle har en mening - lidt ligesom med vores mad … der kan man heller ikke blive enige :smiley:

Men kort sagt, skal du købe din kattemad hos dyrlægen eller dyrehandleren - der vil du generelt få rimelig gode produkter.

Hmm… skal jeg forstå det sådan at du pt kun fodrer med whiskas vådmad i portionsposer?
Det er nemlig ikke godt nok!
Ja, katten elsker det sikkert… men “Katte ville vælge whiskas - og børn ville vælge lagkage” er et ikke ukendt udtryk hos kattefolk :slight_smile:
Whiskas er SLIK - hvis ellers katten gider at æde det… har et par stykker, som ikke ville findes døde i nærheden af det og to andre, som synes det er dejligt…

Hvorfor er du blevet frarådet Hills og Royal canin?
Det er to af de bedste fodermærker på markedet her i DK… og hvis du køber i de store poser, så er kgprisen faktisk mindre end supermarkedsfoderet.
Alternativt er der Arden Grange, som nogle sværger til… eller Sanabelle… eller Porta Holistic… eller Nutro… Disse fire mærker er lidt mere ukendte, men stadig lødige og gode fodermærker.

Og, ja… det er en jungle at finde det rigtige foder :slight_smile:

Nej… jeg fodre ikke kun med vådmad… har sat mig lidt ind i det inden jeg købte hende!!!
Hun får pt fit+fun blandet med RC til Main Coon katte…
Fordi det ikke er alle der har haft en god oplevelse med produkterne… Nogen katte kan jo være alergiske osv, og det er også mit indtryk at der er folk her inde der har haft problemer med opkast og eksem efter brug af nogle af RC’s produkter…

Tak for svar med den rå fisk, havde jeg slet ikke tænkt på :slight_smile:

Så vidt jeg er informeret så laves Nutro ikke til kat mere, men kun til hund.
Så det vil være spild at få fat i det foder og hun så kan li’ det n¨år det ikke laves mere.

Okay, jeg misforstod… my bad!

[quote=Houmann90;101494]Hun får pt fit+fun blandet med RC til Main Coon katte…
Fordi det ikke er alle der har haft en god oplevelse med produkterne… Nogen katte kan jo være alergiske osv, og det er også mit indtryk at der er folk her inde der har haft problemer med opkast og eksem efter brug af nogle af RC’s produkter…[/quote]

Det er rigtigt, men det kan du såmænd opleve med samtlige fodermærker. Tror nok at man især hører om RC, netop fordi det er så almindeligt brugt mærke…
Selv fodrer jeg ikke med Hills, fordi min ene skovkat grovæder for derefter at kaste alt maden op igen og så ellers tage en portion mere - det bliver lidt dyrt at fodre dobbelt :tihi: Kroketterne er for små, så jeg har måtte finde noget andet, som han er nødt til at tygge!

Men du ved desværre ikke om din kat kan tåle et foder, før du har prøvet det…

(Kan fortælle, at jeg har en veninde, hvis gamle skovkat fik foderallergi i en sen alder… store grimme væskende sår og tydelige smerter hos katten :frowning: Jeg har ikke tal på de forskellige fodermærker, inkl specialfoder af tre forskellige mærker fra dyrlægen, som min veninde forsøgte sig med… nogle af mærkerne tålte katten bedre end andet, men det blev aldrig helt godt :frowning:
En uge skete der så et eller andet med foderleverancen, den kom i hvertfald ikke som den skulle og min veninde var løbet tør for foder en fredag aften! Det eneste der var i huset var en pakke med et eller andet supermarkedshalløj, som normalt blev brugt som guffer, så det blev hældt i madskålene… Lørdag var min veninde syg og kunne ikke komme afsted efter noget ordentligt foder, så katten var på skodfoder hele weekenden :S Og min veninde havde forberedt sig på at skulle give endnu en cortisonkur for at lette dens smerter og kløen… Det gik helt modsat!!! Om mandagen var det tydeligt, at katten kløede sig mindre, at nogle af de mindre sår var ved at hele op fordi de fik ro og kattens almene humør var bedre! :uha: Som forsøg fortsatte min veninde derfor med supermarkedsfoderet - og i løbet af ca 1 måned var alle sår helet fuldstændigt op, pelsen var ved at vende tilbage og kattens humør var sådan som det havde været før foderallergien viste sig…
Min veninde havde flere gange overvejet aflivning, men nu fik katten ca 3 år mere på skodfoder, som man ellers aldrig ville give og som man mindst af alt ville have troet den kunne tåle… Efter tre år vendte allergien tilbage for fuldt blus - og katten blev aflivet! Nu havde den været nok igennem!
Så selv om et produkt er godt og lødigt, så kan det altså sagtens fremkalde allergier eller andre problemer…
Og nej… jeg ville aldrig selv forsøge mig med supermarkedsproduktet! Dertil er det simpelthen for dårligt! :thumbdown: )

DK Sacala - Jeg fodre min kat med fit+ fun fordi det er det hun fik ved sin forige ejer! Jeg ønsker ikke at give min kat dierre ved at forsøge mig med alle mulige slags, og blander derfor lidt af det foder jeg prøver i hendes gamle mad for at se hendes reaktion! For langsomt at vænne hende af… Jeg har oprettet denne tråd for at få ideer til hvad hun så skal have! Jeg kan ikke gøre for at hun har fåt fit + fun, vil ikke have hug for noget en anden person har givet min kat… forsøger at vænne hende på et nyt foder blidt, fordi jeg før har oplevet at andre katte fik dårlig mave ved for hurtigt skift af foder!!

Jeg ved ikke hvad det bliver til… tror jeg lader katten vælge hvad den bedst kan lide… kan i hvertfald konstatere at Main Coon bidder er for store til Nynne…

Hvordan for store?
Knaser hun dem i mindre bidder eller hvad?
MCOfoderet er ellers godt på den måde at det har de store kroeketter, der “tvinger” katten til at tygge… problemet herhjemme var bare at det også betød at min grovæder blev fe… øhmmm, nej… lettere erotisk buttet :tihi:

jeg har længe fodret med en blanding af Rc Siam og RC indoor… og kattene har trivedes fint på det. Men er nu gået over til porta med enten and eller kylling. Faktisk synes jeg at mine katte er blevet rigtig pæne i pelsen osv efter foderskiftet - meget bedre end de nogensinde før har været :ok:

Hvis du vælger et lødigt foder - dvs noget med en ordentlig indholdsfortegnelse så skal hun nok være dækket ind :ok:

Min erfaring er at der i de “billige” supermarkedsmærker er meget mere fyldstof i, og det betyder mere skidt i katten, mere skidt der skal ud og ikke ret meget næring i. I sidste ende bliver det den dyreste løsning - katten skal have mere for at blive fodret godt nok, og der er større chancer for allergi og problemer = dyrlægeregninger :slight_smile:

Men vælger du et mere lødigt foder - så skulle hun få det hun har brug for. Så er det op til dig a prioritere, hvad du synes hun skal have.

Jeg lægger selv vægt på at der ikke er kunstig konservering, farvestoffer, genmanipuleret korn, majs og ris, at der ikke er for meget magnesium i, at proteinindholdet er i den høje ende og at to af mine katte kan tåle det.

Vi fodrer derfor med Porta 21 fra www.mysterycoons.dk - det er holistisk foder og vi kan købe stort ind for rimelige penge :ok:

[QUOTE=Justice;101589]
Jeg lægger selv vægt på at der ikke er kunstig konservering, farvestoffer, genmanipuleret korn, majs og ris, at der ikke er for meget magnesium i, at proteinindholdet er i den høje ende og at to af mine katte kan tåle det.

Vi fodrer derfor med Porta 21 fra www.mysterycoons.dk - det er holistisk foder og vi kan købe stort ind for rimelige penge :ok:[/QUOTE]

det er også den prioritering jeg har :slight_smile:

men jeg tror generelt du kan være sikker på, at bruger du enten RC, Hills eller Porta, så er det hollistisk nok til at din kat er dækket ind…

vi har alle sammen konfliktende erfaringer med foder - for ikke en kat er ens - men fælles for de nævnte mærker er at 90% af de katte der får det er 100% dækket ind

jeg havde de samme bekymringer som dig : gør jeg nu det rette :slight_smile:

men du kan være helt rolig -. hvis du vælger et af de “fool-proof” mærker de fleste nævner herinde - så er du på den helt sikre side :slight_smile:

-kramer