Foder?! HJÆLP!

Hejsa…
Jeg har en fantastisk norsk skovkat på 1½ år… Vi har lige købt hende, og skal nu til at finde ud af hvad for noget foder vi skal give hende… derfor har jeg nogle spørgsmål til alle jer erfarende kattejere :smiley:

  1. Jeg har hørt at “det dyre” foder fra aldi og Lidl er lige så godt som RC og hills… Kan jeg regne med det? (Udsagnet kommer fra en test fra TÆNK)
  2. Hvor ofte og hvor meget vådfoder skal jeg give min kat? og er det overhovedet nødvendigt?
  3. Kan jeg fodre med andet som suplement, som fx. råt kød, fisk eller andet? (har hørt de ikke må få rå fisk, så hvordan skal jeg tilberede det?)

Håber jeg kan få lidt tips… Da det virkelig er en jungle for mig…

Hilsen Louise og Nynne…

Jeg kender ikke foderet fra Aldi og Lidl, så det er svært at svare på, men helt generelt køber jeg foder hos dyrehandleren eller dyrlægen. Det er som regel god kvalitet. Supermarkedsfoder kan helt sikkert variere meget i kvalitet, så hvis man ikke har den store forstand på det, ville jeg ikke vælge det.
Ved ikke, hvad testen gik ud på, men ofte er der fx alt for meget magnesium i den fodertype - og det kan give urinvejssten hos kat.

Vådfoder anbefales - gerne 1 gang dagligt. Så er man sikker på katten får væske nok.
Personligt er jeg så ikke så kræsen mht kvaliteten på vådfoder, hvis det kun gives som lidt supplement - meget af indholdet er jo vand :wink:

De fleste katte elsker divs former for kød og fisk. Bare husk at fjerne benene, hvis det er tilberedt (kogt).

Men var jeg dig, ville jeg nu altså søge råd hos den opdrætter du har købt hende af. Hun kender jo katten og dens særheder.
Og tillykke med hende i øvrigt :slight_smile:

Har opdrætteren ikke et forslag - foder er en religion:-)

Jeg bruger RC lige nu - sensitive og Skin.

Jeg har 4 MCO drenge :slight_smile:

Jeg bruger Feline Porta 21 både tør og våd som hoved-foder- det er godt foder omend ikke i den allebilligste ende.

Dertil bruger jeg Royal Canin MCO og Oral og hairball (bytter den snart ud til iams hairball)

det er godt og dokumenteret foder :slight_smile:

Da faderen til min kat ikke har en stamtavle… har jeg ikke købt min kat ved en registreret opdrætter… MEN… Det gør IKKE at jeg elsker hende mindre… Og jeg er ligeglad med hvad maden koster… for selvom hun er på “gule plader” lå hun absolut ikke i den billige ende af katte skalaen…

hejsa

lidl har noget foder der hedder opticat som ligger i en sølvfarvet pose, 750 gr koster ca 18 kr. vi bruger det nu og da og iflg indholdsfortegnelsen på foderet er det helt på højde med det alm rc,hills osv man køber hos dyrlægen.
det foder der testes i tænk er så det helt billige foder de har i lidl og det vil jeg ikke engang byde en vildkat, samtiddig er det heller ikke specielt billigt i brug og vores katte skal ihvertfald ha meget af det for at blive mætte af det.
der er en hel religion omkring katte-ernæring og der er så mange meninger om det osse, jeg mener man skal gøre sig sine egne erfaringer og gi katten det foder den nu engang ka lide.
jeg er dog generelt imod dyrefoder fra supermarkeder osv, det være sig whiskas,brekkies, pussy osv osv, meget af det foder er nemlig uden de rigtige mineraler og vitaminer som en kat har brug for og desværre er det heller ikke nemt at gennemskue indholdet og som jeg ser det må der jo være en årsag til at man ikke oplyser om indholdet i disse produkter

Jeg ville helt klart fodre hende med det opdrætter/tidligere ejer fodre hende med og hvis du så vil skifte over til noget andet så gøre det langsomt over en periode på 2 uger. Bare så hun ikke starter op med dårlig mave.

Med hensyn til fodret fra Aldi Lidl kan jeg ikke hjålpe dig jeg kender ikke til fodret. I forbindelse med tænk testen var der en længere tråd her inde som du måske kan bruge til noget.
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=2570&highlight=t�nk+test

Selv fodre jeg med Hills indoor, neutered cat og oral care tørfoder. Hver aften for mine katte lidt vådfoder som er forskellige mærker. I ny og næ for min katte lidt rå fisk, og rejer. Nogle gange får de også lidt råt okse kød eller hjerte e.l.

Her fodre vi med meget forskelligt… lige nu er det pronature tørkost der er hovedfoder (kan købes i plantorama, men er bestemt ikke i den billige ende), jeg regner dog med at skifte til Amimonda VOM FEINSTEN DELUXE, der er lidt billigere og indholdsfortegnelsen passer mit temperament.
samtidig laver Amimonda et alternativ til store katteracer, og Chilli min MCO kastrat har brug for et foder hvor hun er tvunget til at tygge ellers får hun bøvl med tænder og tandkød!

MHT til tænk testen, så mener jeg helt bestemt at de testede bedst til prisen… det er skæmmende at RC røg under de billigere supermarkedes mærker. Jeg ville dog ikke bruge det som hovedfoder, men tror godt jeg kunne finde på at drøje et dyere foder med det… altså bruge det som blandingsprodukt!

Her fodrer vi med vådfoder 1 gang om dagen. Jeg er fornyligt skiftet til Carny (fra Amimonda) da fedtprocenten her ligger højere end mange andre og jeg har et par katte der ikke ville tage skade af at tage lidt på… Vådfoderet bliver blandet med killingefoder og lidt vand.

Nogen gange får mine også fisk og kød, men det indgår ikke som en del af den daglige “rutine”

Se der kommer jo rigtig mange gode forslag til foder. Og ja det ER en jungle. Da vi fik kat og heller ikke havde ret meget styr på noget som helst (det får du hurtigt, specielt hvis du læser med herinde om alle de gode råd osv :wink: ) men så ville jeg fodre med Hills, hvis jeg var dig. Men igen folk har forskellige erfaringer og dette er blot min :slight_smile:
Hills fås i mange varianter specielt tilpasset din kats behov. Er den indekat, neutraliseret, ældre, overvægtig, langhåret, tendens til tandsten ja så er der en eller flere varianter der passer til dine behov. Mange (deriblandt mig selv) blander forskellige typer tørfoder til deres katte igen ud fra deres behov. Jeg har British shorthair så derfor giver jeg dem fx ikke noget imod hårboller da det er meget begrænset med disse hos mine. Men så giver jeg dem fx alm voksenfoder (når katten er mere end 9 mdr) blandet med indoor cat og oral care til forebyggelse af tandsten.
Her hos os får de 2 katte hver anden dag en lille dåse eller portionspose med vådfoder til deling. Nogen giver meget vådfoder hver dag og andre giver mindre - det er igen en vurdering. Jeg giver kun lidt hver anden dag da mine Briter har tendens til overvægt og så vælger jeg at vådfoderet skal bruges som en slags “snack” og dermed ikke er en del af deres fuldkost.
Af vådfoder bruger jeg hills portionsposer, almo nature og porta 21 (feline porta)
Mht pris så er Hills jo noget dyrere end det du kan købe i Aldi, men man skal også tage i mente at katten spiser mere af den mad fra aldi og dermed kommer dere også mere i bakken og så skal du bruge flere penge på grus. Og hvis man ikke har 100% styr på fodersammensætning så vil Hills være et godt valg da det er et lødigt foder med de korrekte værdier.
Mht kød så får drengene herhjemme enten kogt fisk eller kogt kylling 1 gang om ugen. Og de eeelsker det :ok:
For at spare lidt penge på foder og grus så køber mange herindefra det på www.zooplus.co.uk og så er fragten den samme uanset hvor meget du køber.
Håber du kan bruge min hjælp til noget ellers så spørger du bare.
Knus.

Supermarkedsfoder er generelt noget skidt, med mange fyldstoffer. Der kommer mere i bakken, og det lugter værre, når man giver supermarkedsfoder.
Tænk-testen har været meget omdiskuteret flere steder, og konklusionen blev vist, at der var blevet lagt vægt på forkerte ting (pris fremfor kvalitet), og at testen ikke omfattede det vigtigste: Kattens behov. Den gik snarere på ting, der kan betyde noget for ejeren. Samtidig havde man valgt små poser af kvalitetsfoder, hvor kiloprisen er ret hamper. Dårlig test.
En fyr fra et andet forum skiftede til, jeg tror, at det var RC, og han kunne se stor forskel: Katten blev som ung igen, glad og legende, og blank i pelsen. Og altså mindre mængde “kanonkugler” i bakken, med mindre lugt.
Min dyrlæge ligefrem hylede op, da han fik en stor, flot MCO ind med tandproblemer: “Har han fået W…!!! Det er det værste skidt, det giver allergi og…” Dr Dyr var målløs.
Om du vælger Hills eller RC, tjah. Nogle anser Hills for sundere, min oplevelse er, at mange katte bedre kan lide RC. Få nogle prøveposer, og lad katten vælge.
Det er meget drøjere i brug, da katten spiser mindre af det, fordi det er lødigt foder. Køb en stor sæk (8-10kg), så er du nede på en rimelig kilopris.
F eks Maxizoo har ofte tilbud på det.
Så er der en jungle af mere avancerede mærker. Mine 2 har prøvesmagt, og det siger dem ikke noget. Så jeg er RC-kunde en tid endnu :wink:

Der hvor du har købt katten burde de fortælle dig hvad katten plejer at få.

Hvorfor må katte ikke få rå fisk??? I naturen steger de dem da ikke :slight_smile:

Jeg har en Norsk skovkat og to huskatte, de får RC og forskælige mærker vådfoder og ind i mellem råt kød eller fars.

Tillykke med din misser.

Prøv at ringe til Engelykke. De har lager ved Sæby, og man plejer at få en pæn stor prøvepakke fra dem. Deres foder koster ca 600 kr for 15 kg.
Mine er meget glade for foderet der fra.

Jeg har skam fået mad med til hende og alting. :slight_smile: Men har ikke kunne finde det nogen steder… Det er noget der hedder fit + fun, i en rød pakke… det er vældig fint, men det er som om hun er kørt træt i det… har været ude i alle dyreforetninger for at hente prøver, så har ca prøver på 9 forskellige slags foder… så skal da igang… Men, vil jo gerne have hun er dækket ind…
Pia - Ved ikke hvorfor de ikke må fo rå fisk… det noget jeg har læst, men det kan godt være det er løgn og latin :smiley:

I øvrigt. Pas på med at prøve med alt muligt foder som forsøg da det kan lave gøgl i maven. Vælg et par stykker ud og prøv dem og vent nogle måneder før du fodertester igen så maven lige kan følge med :slight_smile:

Fit + fun er Maxi Zoo’s eget mærke. Det er temmelig billigt og bestemt ikke deres “flagskib”. Jeg har haft købt vådfoderet engang, men mine gider ikke røre det :frowning:

Rå fisk skal være meget, meget frisk før det må bruges til føde og det kan man sjældent være sikker på. Et trick er at smide det i fryseren ca. 24 timer - det slår alle baktusser ihjel (samme procedure som hvis man skal lave sushi til sig selv).

Neej, giver Nynne wishkas nu… og det er hun faktisk helt solgt til… hun går helt amok og snurre rundt om mine ben når jeg tager en potionspose frem :slight_smile: Skal fisken så serveres frosen, eller skal det tøs op?

Den skal enten tøs op eller koges og selvfølgelig fjerne benene :stuck_out_tongue:

Den skal serveres optøet :slight_smile:

Hvis den serveres rå, er det ikke nødvendigt at fjerne ben :slight_smile:

Jeg kan varmt anbefale Arden Grande som købes ved unimatzi - mine katte elsker det og det er en god kvalitet. Jeg har skiftet mit RC og Nutro ud med det.

MVH
Gitte