Foder ? Hvad Bruger i?

Hej… jeg er ny herinde.

Vi har kigget på en 6 måneder gammel kat fra et internat… hun kat.

Vi tænker foder? Hvad bruger i?

Vi måtte aflive vores kat på 7 år, det er 4 år siden og nu har lysten meldt sig til kat igen…

Jeg har altid fodret mine huskatte med science plan fra Hills. Jeg køber det på zoo plus. Min gamle søde hunkat blev 18 år, hun blev fodret på Hills der passede løbende til den givne alder. Hun gad ikke rigtig tørfoder.
Mine to snart 5 årige halve Maine coons får også Hills og billig vådmad som supplement. Tørfoderet er halv almindelig til unge katte og halv til stertilized katte for at forebygge de bliver for tykke. :blush:

Mit standard svar er altid, tænk hvad de spiser i naturen og så kopier det så tæt på som det er økonomisk og praktisk muligt. Den lidt længere forklaring til dette kan du se på min hjemmeside https://www.chicha.dk/hvad-indeholder-det-perfekte-kattefoder/

Jeg har samlet en masse forskellige tørfoder i denne tabel.
Jeg fodrer selv med foder som indeholder mindst 40% protein og mindst 20% fedt. Desuden skal proteinerne komme fra animalske kilder (kylling, fisk, æg osv.). Jeg vil ikke fodre med noget der er tilsat salt og sukker. Salt er ikke sundt for dem og sukker kan de ikke smage, men bliver afhængige af.
Du kan se samlingen af foder her https://www.chicha.dk/sammenligning-af-toerfoder/

lidt af hvert i god kvalitet.
Det der er på tilbud på zooplus og så blander jeg sammen. Kan lade sig gøre fordi jeg har 4, så de når at spise det. På den måde får de lidt af hvert. lidt som rugbrød med leverpostej hver dag vs det, havregrød, ostemad og bøf.

Jo større sække, jo lavere kg pris. så selvom du kun har en, så find det der fungerer - der er tit små poser på “prøv det” tilbud. Så kan du købe 10 kg.
Der hælder du så op i en boks- fx er mange smartstore kasser godkendt til fødevarer. den tager du så af til dagligt, så den store kun åbnes en gang i mellem. Mindre iltning = bedre holdbarhed

2 Synes om

pt er der i mit hills adult, concept for life, sanabelle kitten ( mine er en mager, aktiv race, så vi skal have noget gods i) samt en smule Arcana. Arcana er for dyrt, men der var en “prøv det” pose med hæderlig kg pris, så så ryger der lidt af det i også.

Har for nylig købt noget RC på dato i maxi zoo- det er bare bedst før, så de overlever nok. Så om lidt får de også sensitive og har& skin.

Har tidligere brugt både Arion og Iams- men min dreng spytter Iams ud, dumme unge.
Kornfri hvor der bruges kartoffel KAN give dårlig mave for nogle enkelte, bare du er klar over det.
Kornfri er noget fis, det er et menneske behov, men det er ret stort, så da jeg havde en der ikke kunne tåle kartofel, begrænsede det faktisk udvalget en del.
Især luksus, høj protein mærkerne er ofte “grain free”

Zooplus = online-forretning med adresse i mange lande, fx zooplus.de og zooplus.dk. Udvalget er næsten det samme i alle lande, men priserne kan variere, ikke mindst fragtpriserne.

Mine får både vådfoder og tørfoder. Vådfoder især for væskens skyld. De får Remas egen variant i bakke. Den svarer lidt til ALDI’s variant i de små bakker, som de bare ikke gider æde :slight_smile: Tørfoderet er specialfoder, fordi den ene er for tyk og har diabetes, så det skal din naturligvis ikke have. Før hun fik diabetes, fik de Purizon.

Jeg har været nede i vores lokale dyre butik. Hun er tidligere dyrepasser i zoo.

Hun forhandler kun orijien foder og acana ( ved ikke om det staves rigtig) så for at støtte lokalt vil vi bruge det, hvis katten vil have det. Jeg fik købt en måtte til at have foran bakken der er 2 delt og kan tømmes og en skovl og lidt legetøj, hun har ikke legetøj i plastik, men træ, fjern og bolde. Boldene er i filt. Hun virker rigtig dygtig. I næste uge henter nej katte bakke og skåle.

2 Synes om

Orijen og Acana er fine mærker. Det lyder som et hyggeligt bekendtskab i dyrehandlen - om end din kat jo nok er en noget mindre variant end dem, hun er vant til :wink:

1 Synes om

Ja. Hun er villig til at køre mine vare hjem til os. Da jeg ingen kørekort har. Og hun sagde tag gerne katten med og hele familien. Bare vi ikke overskrider 9 personer herinde, så er i mere end vedkomne… :grinning: vi må støtte de små lokale butikker.

3 Synes om

Både Orijen og Arcana er godt katte tørkost, men det er som oftest pivdyrt.
Et andet mærke, som du kunne prøve at overtale hende til at tage hjem er “Power of Nature”
Det er også godt og så er det en lidt mere overkommelig pris.

Det forhandles i Tyskland her
https://www.cats-country.de/en/cats/cat-dry-food

1 Synes om

Tak for grafen.

Vi er indforstået med at det er lidt dyrt. Men det er ikke billigt at have dyr. Så vi støtter vores lille dyrebutik i byen. :grinning:

Vi har fået et stempel systemet hvor vi kan opnå 10 stempler. Vi får et stempel for hver gang vi har købt for mindst 300kr. Når den er udfyldt får vi 13% rabat på vores næste køb.

1 Synes om

Ja det er hun. Hun har arbejdet meget med chimpanser. Men hun er rigtig dygtig. Det er en meget lille butik, så derfor er udvalget ikke så stort i hendes butik, men hun vil gerne skaffe tingene vi efterspørger.

Hun er også ærlig. Hun skaffer også ting hjem, som hun måske ikke selv er så stor fan af, men hun siger at det er jo ikke hende der skal bestemme hvad kunderne skal bruge til deres dyr, men at hun rigtig gerne vil give råd og erfaring videre.

netop også derfor at jeg skriver at du skal forsøge at overtale hende til at tage det hjem, så du kan købe det af hende :wink:

Nårh :person_facepalming: det må jeg ligge kigge nærmere på. Tak

1 Synes om