Foder med kaliummangel

På opfordring - advarslen fra en fynsk dyreklinik i det åbne forum:

"VIGTIG INFO TIL KATTEEJERE!!:cat:

Kalium mangel på kat.

Fødevarestyrelsen er i øjeblikket ved at undersøge kattefoder, for kalium mangel.
Dette skyldes, at der på landsbasis er set flere tilfælde af katte med svær kalium mangel. Kalium mangel på katte er ikke noget man normalt ser, men vi har nu også set det første tilfælde her på klinikken.

Foderet der er ved at blive undersøgt, er af forskellige mærker og solgt i forskellige dagligvare butikker.
Alt foder der sælges i Danmark skal opfylde minimums næringsbehov for både katte og hunde. Man skal derfor ikke være bange for at købe sit foder i dagligvarebutikker, men der kan være sket fejl i produktionen af foderet.

Dette bør du reagere på:

• Din kat bliver tiltagende muskelsvag og træt/hviler mere og har fx svært med at hoppe op.
  • Får nedsat appetit og evt. forstoppelse.
  • Evt. halt eller stivbenet usikker gang.
  • Har svært ved at holde hovedet oppe og sidder eller ligger med bukket nakke.
  • Falder sammen på forparten mens den godt kan stå på bagparten.

Kalium mangel kan måles på en blodprøve og kan behandles med korrekt fodring og supplement af kalium."

8 Synes om

Kaliummangel hos mennesker tages meget alvorligt. Jeg har aldrig tænkt over, at det kunne være et problem hos vores kæledyr :thinking:

2 Synes om

En af de tre ting, vi kan teste for hos burmesere, er hypokalæmi, som netop har de nævnte symptomer.

3 Synes om

Lidt skræmmende at høre ikke mindst når det drejer sig om flere mærker

Arvelig kaliummangel lyder skræmmende :thinking: Er det meget udbredt?

Det var i hvert fald udbredt nok til, at der blev fremstillet en DNA-test for genet. Den har vi nu haft siden 2012, og selvom der stadig er en del opdrættere, der ikke tester, har det jo begrænset omfanget en del.

3 Synes om

Ja. Nu skal vi tydeligvis også holde øje med kalium i foderet :thinking:

2 Synes om

Hvad skal man se efter i foder for at sikre, at der er kalium i foderet? Hvor meget kalium er nok?

For at undgå risikoen for kaliummangel (hypokaliæmi) i kattefoder skal indholdet opfylde de ernæringsmæssige minimumsanbefalinger for katte.

:pushpin: Minimumsanbefalinger (tørstofbasis)

Ifølge FEDIAF og AAFCO (de førende ernæringsstandarder):

• Minimum: ca. 0,6 % kalium på tørstofbasis (DM)
  • Det svarer typisk til ca. 6 g kalium pr. kg tørstof

Dette niveau dækker behovet hos raske, voksne katte.

:paw_prints: Praktisk oversættelse til foder

Da vådfoder ofte indeholder 70–80 % vand, skal man se på tørstofprocenten, ikke den samlede vægt.

Eksempel:

• Hvis et vådfoder har 25 % tørstof, og kaliumindholdet er angivet til 0,15 % “as fed”:
    • 0,15 % ÷ 0,25 = 0,6 % på tørstofbasis
      → Det ligger på minimumsniveau.

:warning: Hvornår ses kaliummangel?

Kaliummangel ses oftest ved:

• Kronisk nyresygdom
  • Langvarig diarré eller opkast
  • Dårligt sammensat hjemmelavet foder
  • Visse diætfodertyper uden korrekt supplement

Symptomer kan være:

• Muskelsvaghed
  • Nedsat appetit
  • Sløvhed
  • I alvorlige tilfælde nakkefleksion (katten kan ikke løfte hovedet)

:cat: Er der en øvre grænse?

Der er normalt god sikkerhedsmargin, men meget høje niveauer kan være problematiske ved:

• Nyresygdom
  • Hjerteproblemer

FEDIAF angiver en sikker øvre grænse omkring 1,5–1,6 % på tørstofbasis for raske katte.

:white_check_mark: Konklusion

For at undgå risiko for kaliummangel bør kattefoder indeholde:

Minimum 0,6 % kalium på tørstofbasis

De fleste kommercielle fuldfodertyper ligger over dette niveau.

2 Synes om

Som jeg forstår denne situation er det store problem, at foderet er mærket som om indholdet opfylder kravene, men at virkeligheden er anderledes, så derfor skal man holde nøje øje med sin/e kat/te, hvis de fodres med produkter, der kan købes i supermarkeder.

4 Synes om

Fisket fra kommentar feltet på det oprindelige opslag på Facebook af de samme som har lavet opslaget, altså dyreklinikken :

det er især mærket Raakraft der er mistanke til, men der er også set tilfælde med katte der har været fodret med Multifit og Optimal Balance.

6 Synes om

Korrekt. Der er per definition kalium nok i foderet. Ellers kan det ikke godkendes til salg i DK. Og når det (forhåbentlig) er sket ved en fejl, vil det i sagens natur ikke fremgå af indholdslisten, at der er for lidt i.

2 Synes om

Tak for info. Det er godt lige at vide. Jeg fodrer ikke med tørt/vådt i nogen af mærkerne. Men hvis man møder nogen der gør er det godt at vide.

2 Synes om

Det skræmmende er jo, at fejl af den slags kan forekomme - alvorlig kaliummangel opstår jo næppe akut, så pågældende fejl må have eksisteret længe, tænker jeg.
Og er de nævnte mærker de eneste, hvor kvalitetskontrollen åbenbart er mildt sagt mangelfuld…?

2 Synes om

Enig! Og jeg fodrer faktisk jævnligt med Optimal Balance, som er et tørfoder med et (umiddelbart) godt indhold til en fornuftig pris i forhold til, at det købes i en dansk butik.

1 Synes om

Kalium er noget af en satan, hvis I spørger mig - for meget og for lidt, er virkelig ikke at spøge med. :grimacing: Man bliver enormt syg, ja, kan faktisk dø af det.

Gudskelov er raske individer laaangt hen af vejen i stand til at justere niveauet ud fra kosten, og så selv optage/udskille. Problemet opstår ved meget ensidig kost (fx. fuldfodring med ét foder der så viser sig at have for lidt kalium), tilskud med kalium, sygdomme/medicinbivirkninger der regulerer udskillelsen af kalium.

Indtil for ganske nylig, har man kunne købe det i ret hidsige doser i håndkøb. :grimacing: Mig ret uforståeligt, faktisk. Det vil altid være i forbindelse med anden behandling, og derfor alligevel med en læge indenover.
Når dødsdømte fanger henrettes i USA, er den sidste injektion typisk en solid dosis kalium - det stopper hjertet meget effektivt.

Nå, jeg kom godt ud af en tangent! :see_no_evil::joy: Det var blot for at få nævnt, at for meget kalium virkelig også er skidt, så man må endelig ikke tænke “uha, nu køber jeg kaliumtilskud og kommer i foderet, så er jeg sikret!”

5 Synes om

Ja, natrium-kalium pumpen er jo sindsygt vigtig i alle dyrearter (kan ikke lige huske om der er nogle enkelte insektarter der gør noget andet), og det var faktisk en dansk læge og kemiker der arbejdede ved Aarhus Universitet, der opdagede at den fandtes - noget han endda fik Nobelprisen for :rock:

6 Synes om

Orv, vidste ikke det var en dansker der opdagede den! Men ja, når man ved hvor essentiel den er, så fortjener det bestemt en Nobel.:star_struck::muscle:

3 Synes om