Ved godt der har været RIGTIG mange tråde om samme spørgsmål, så vil I venligst have mig undskyldt…
Jeg skal finde et killinge-foder, som ligger indenfor en rimelig pris, MEN er på INGEN måde interesseret i de billige fodrer… SÅ ingen problem i den retning…
Jeg har luret en hel del på zooplus, som har rigtig mange forskellige mærker og har fundet frem til følgende:
Sanabelle
Smilla
Pro Plan
Taste of the wild
og Arion -som kan fås hos den lokale foderstof
Har kunne læse en hel del om Sanabelle -både godt og skidt
Kan nogle hjælpe mig med at komme frem til et valg Eller om ik andet frasorterer i nogle af dem…
Det er 2 ganske almindelige hus/staldkillinger jeg skal have, så umiddelbart ingen specielle hensyn, andet end det er indekatte…
Jeg synes det er nogle ekstremt forskellige fodre du har fundet frem der. Kan du ikke selv skrive lidt om bevægegrunden for, hvorfor du lige netop har dem i tankerne? Det ville muligvis hjælpe os med at komme med kommentare på dem.
jeg kender sanabelle - det er anerkendt herinde som et ok godt foder… de andre 3 er der ikke mange der bruger…
da jeg havde killinger kørte jeg med primært med vådfoder som ernæringskilde… de små ædedolke kunne klare op til 400 g HVER (de åd mig ud af huset i et par md ) og så skiftede jeg til voksenfoder…
prøv engang at finde de tråde med afstemninger over hvad folk anvender herinde - det er en langt bedre indikation af hvilke typer du med fordel kan vælge for det er opdrættere/erfarne kælefolk der anbefaler og det stoler jeg personligt mere på end producenterne
Sanabell er et ganske udemærket foder.
Her fodrer vi ca 70 % Pro Plan og resten forskellige varianter.
Efter min mening er det vigtigt man fordre varieret for min erfaring siger det giver stærke mavser.
Jeg får så også en lille sidegevinst ved at hente foder (Pro Plan) for jeg køber det hvor mit V-kuld bor og så kan jeg samtidig køsse på Vialli og Vitello…OG Mammut Missemand (også herfra) der også bor der.
Brita
det handler i lige så høj grad hvad DINE katte trives på af foder, fx sanabel giver ondt i maven hos min birma, RC giver splat mave hos mine Persere osv. Ikke dermed sagt at det er ikke er godt at fodre med de omtalte, blot at mine ikke trives på dem.
Præcis - det er så forskeligt hvad katte trives på… efter Sanabelle var den udslagsgivende faktor som fik foderallergi til at bryde frem herhjemme, kommer det heller aldrig inden for dørene her igen… :S RC gør heller ikke - det har jeg meget lidt gode erfaringer med…
men det er SÅ forskelligt, hvad de enkelte katte trives på, så heldigvis er markedet stort
Takker indtil nu for det der er kommet
Har lidt travlt i dag, så dem der søger uddybende svar/kommentarer ang. mine fodervalg, må lige have lidt tålmodighed…
I korte træk, går jeg dog ud fra:
Så meget kød som muligt, helst uden korn og en fornuftig pris
Altså tænker jeg -ret mig gerne hvis jeg tager fejl… Så må det samlede animalske protein-indhold skulle være så højt som muligt…
(der ligger Sanabelle på min. 88% animalsk af samlet protein; Smilla ligger på 86,9% animalsk; Pro Plan har ikke en samlet animalsk % den har dog et højt råprotein-indhold: 40%; det samme gælder for Taste of the Wild ingen samlet animalsk %, men råprotein på 42%)
Er godt klar over, det ikke kun er animalsk protein man skal gå efter…
Selvfølgelig handler det klart om, hvad katten også trives på
Har ikke i tankerne at blande forskellige slags, men købe et (og skifte, hvis de små skulle blive alt for trætte af det) og supplere med vådfoder… Råt bliver der ikke meget af, da jeg ikke selv spiser kød, sker dog jeg spiser fjerkræ og fisk…
Men overvejer ganske enkelt Sanabelle Killingefoder, vil i den forbindelse se, om jeg kan find en herinde fra, der måske kunne sende mig en prøve på det
Der er lige så mange måder at fodre på, som der er katteejere herinde vil jeg tro. Og lige så mange meninger om de forskellige mærker, om killingefoder/ikke killingefoder osv.
Find et mærke du synes godt om, og kig på dine katte. Er de i flot form, aktive og er deres pels lækker. Så går du nok ikke helt i vejen med det du fodrer med.
Hvis du søger herinde på tråde omkring foder, vil du se at det har ændret sig utroligt meget gennem den tid det her forum har været, hvad folk har anbefalet at fodre med. Og mærker der for 2 år siden blev anbefalet er næsten helt forsvundet fra markedet. Og de produkter der virker for dine katte, vil måske alligevel ikke være det der virker for andres katte. Så vælg et godt kvalitetstørfoder du synes virker for dine katte, og suppler med godt med vådfoder - det virker for langt de fleste katteejere herinde ;o)
Hvis du gerne vil fodre uden korn, (ret mig hvis jeg tager fejl), er Sanabelle så ikke skudt lidt forkert? Oder was?
Du kan jo evt. fodre med to slags tørfoder - et kornfrit voksenfoder og et godt killingefoder 50/50…så kan du trappe ned på killingefoderet, når den tid kommer - eller hvis de bliver for fe’e ? Og så selvfølgelig en masse lækkert vådfoder… Min får alt det han gider æde vådt, og jeg blander en 4-5 forskellige mærker, uden problemer med maven, som vi ellers havde mange af før…
Af tørfoder giver jeg Feline Porta 21 Grainfree med ganske lidt Royal Canin Dental blandet i, fordi det passer perfekt til lige nøjagtigt ham. Og som sagt - alt det vådfoder jeg kan få i ham. Uffff jeg siger dig, hans pels er blevet lækker. Det er helt vildt :juhu:
[QUOTE=Tine M;649871]Hvis du gerne vil fodre uden korn, (ret mig hvis jeg tager fejl), er Sanabelle så ikke skudt lidt forkert? Oder was?
[/QUOTE]
Du har ret i, at det i hvert fald ikke er kornfrit. Der er majs som 2. ingrediens i både voksen og killingefoder
Men derudover vil jeg tilslutte mig dem, der siger, det er enormt svært at anbefale et produkt til andre(s katte). Der kan være forskel i behov og smagsløg fra kattenes side, ejerens pengepung og fokusering på forskelligt indhold. Jeg har også én kat, der skal have vådfoder hver dag - uanset hvordan han end vender og drejer sig og rynker på snuden - fordi jeg ellers risikerer, at han får blærebetændelse.
Her i huset fodres der med Feline Porta grainfree tørfoder suppleret med diverse prøveposer fra udstillinger og gevinster fra raffles. Derudover får de vådfoder hver dag og jævnligt lidt forskelligt kød/kylling/fisk, enten råt eller tilberedt Jeg har to kastrater, en fertil hunkat og en fertil ungkat og alle strutter af sundhed og muskler - intet overflødigt fedt