Foder og urinvejsproblemer

Nå, jamen så kan man bare se. Så er det da alligevel utroligt at de drikker helt af sig selv og i tilfælde af sygdomme, som nyresygdomme og diabetes netop er symptom at de drikker meget vand. Gad vide hvordan det hænger sammen :uha:

Kan godt se det ikke nytter noget at skrive hvad jeg har fået fortalt af en dyrlæge omkring urinvejslidelse, for han er jo selvfølgelig i ledtog med de “skadelige” foderproducenter, så det ved han sikkert ikke en dyt om, næ nej… Han er kun ude på at forgifte vores katte med skadeligt foder. Eller noget…

Nu var jeg til et foredrag, hvor dyrlægen fortalte om en forsker (kan desværre ikke huske navnet), som havde brugt det meste af sit liv på at forske i netop den problemstilling. Og der var da kommet en masse viden på område, men et endelig svar omkring, hvorfor katte er så udsatte for lige netop urinvejs- og nyrelidelser, det havde han altså ikke…

Jeg kunne da forresten godt tænke mig at læse noget mere omkring kattens manglende tørstcenter - for det synes jeg alligevel er utroligt, man må gå ud fra det er et helt basalt behov, og det er trods alt pattedyr vi snakker om… så regner da lige med at I disker op med nogle kilder :wink:

Det var sikkert en der forskede for et tørfoderfirma.

Rådt kød og vådmad - det holder både nyrer og urinveje sunde.

Jeg undrer mig over så mange der har urinvejsproblemer med deres katte - jeg har haft een - det holdt helt op da han blev kastreret og flyttede i nyt hjem - så det har været stressrelateret.

Een kat er død af nyresvigt (RA som kan være arveligt i aby’en) - rettere aflivet.

Hvis han ikke havde et bud på at en stor del af nyresvigtene sagtens kunne have med flittig kattesygevaccinering at gøre - så ville jeg nu ikke tillægge det der kom ud af den mund for meget.

Der er da få mennesker der drikker nok vand - hvorfor tror du det er anderledes med kattene?

Ja sikkert, for der findes jo åbenbart kun forskere som er i lommen på diverse producenter…

Det kan godt være nogle mennesker, især ældre mennesker, ikke drikker nok, men de har da for pokker et tørstcenter som registrerer mangel på væske.

Desuden fandt jeg lige noget interessant i en fysiologibog omkring tørstmekanisme - der står blandt andet at hele den mekanisme som måler hvornår man har drukket tilstrækkeligt, ikke kendes med 100% sikkerhed, men at den er bedre udviklet hos dyr end hos mennesker.

Jamen råfodring er da sikkert også sundt, men ligefrem at det skulle være svaret på hele problematikken omkring katte og urinvejslidelser, det synes jeg er let købt…

Hvis en kat kommer til dyrlæge med nyreproblemer, bliver den lagt i drop, for at få skyllet systemet igennem. Væske er nemlig behandlingen på den slags problemer.
Derfor er det ret logisk for mig, at jo mere væske de indtager, des mindre er sandsynligheden for, at de får problemer.

Men jeg er absolut ikke sikker på dette er den eneste årsag. Ved, at der er dyrlæger, der mistænker vaccinen for at give nyreproblemer - vaccinen bliver dyrket i nyreceller og nogen dyrlæger mener dette kan være problematisk.

[quote=Camilla;353789]
Det kan godt være nogle mennesker, især ældre mennesker, ikke drikker nok, men de har da for pokker et tørstcenter som registrerer mangel på væske.

De har haft sådan et center, med det har de “glemt”…faktisk forsvinder sult-og tørst-trangen ofte hos mange ældre mennesker, som derfor skal huskes på at spise/drikke.
Det er sådan at ældre mennesker der drikker for lidt væske kan komme i en konstant grad af væskemangel, der udarter sig sådan, at de fejlagtigt betragtes som værende senil demente, men det skyldes såmænd at organismen er i væskeunderskud.

Desuden fandt jeg lige noget interessant i en fysiologibog omkring tørstmekanisme - der står blandt andet at hele den mekanisme som måler hvornår man har drukket tilstrækkeligt, ikke kendes med 100% sikkerhed, men at den er bedre udviklet hos dyr end hos mennesker.

Det kommer an på hvilke dyr, hvor de lever og hvad de lever af.

Katte er vant til oprindeligt at leve i vandfattige områder og hente ca 80 % af deres væskebehov fra de byttedyr de fanger…altså har de haft et meget lille behov for at drikke vand ved siden af.

Det behov har ikke ændret sig…men der er så den forskel, at folk fodrer deres katte med tørfoder, der har et væskeindhold på ca 6-8 %…og så er problemet bare, at kattene ikke skelner mellem om de æder en portion tørfoder eller en mus…de drikker ikke synderligt mere selv om deres væskebehov er væsentligt anderledes, og derfor får de ikke nok væske når de kun spiser tørfoder.

Og så sker der det, at nyrer og urinveje ikke skylles tilstrækkeligt igennem og at de koncentrerede stoffer fra tørfoderet lejrer sig og danner sten og krystaller…plus at nyrerne bliver så belastede at de står af før tiden (det kan du sammenligne lidt med en bilmotor der brænder sammen fordi den mangler olie)

Jamen råfodring er da sikkert også sundt, men ligefrem at det skulle være svaret på hele problematikken omkring katte og urinvejslidelser, det synes jeg er let købt…[/quote]

Om det er hele problematikken kan man nok ikke sige…men i hvert fald mindst 90 % er min overbevisning.

Okay Felis, tak for forklaringen. Jeg troede da helt ærligt at alle dyr havde et tørst center, eller i det mindste en eller anden form for mekanisme der sørgede for dette behov. Men der kan man bare se, så lærte jeg da også noget i dag, hehe :wink:

Forresten, så er menneskers tørst og sultbehov, jo ofte betinget af sociale sammenhænge, hvorimod dyrs er instinktivt, og ældre mennesker som bor alene kan derfor nemt glemme at spise og drikke.

I forhold til krystaller handler det om at regulere urinens syrhedsgrad.

Der findes mange forskellige typer foder, der kan klare det.

  • Royal Canin Urinary og Urinary High Dilution
  • Hills S/D (og C/D)
  • Specific Struvite
  • Eukonuba har også én, men jeg husker ikke navnet.

Ifl til drikkelyst er det vigtigt at få katten til at drikke ekstra meget, hvis den har problemer. Hvis den har krystaller vil den tisse dem ud, før de bliver store.

Søren

Og det gør man så bla. via vådfoder.

Man kan også bruge en engangssprøjte med vand og lade katten drikke af den… :smiley:

Freja synes det er rigtig hyggeligt :thumbup:

Marianne, kunne jeg ikke få dig til at tjekke indholdfortegnelsen for det to (mht. kylling) og så sende mig en pb om resultatet? :slight_smile:

Jeg kan anbefale at læse her:

FEEDING YOUR CAT: KNOW THE BASICS OF FELINE NUTRITION

Den findes også i svensk oversættelse
http://www.kattstatus.se/pierson.pdf

omkring det med vand - en kats naturlige byttedyr indeholder 70-75% vand. tørfoder indeholder 7-10% vand. dåsemad er omkring 78%

Ifølge dr. Pierson:

[FONT=Verdana]I hear the reader saying “…but my cat drinks a lot of water so he must be getting enough!”
A cat consuming a predominantly dry-food diet does drink more water than a cat consuming a canned food diet, but in the end, when water from all sources is added together (what’s in their diet plus what they drink), the cat on dry food consumes approximately half the amount of water compared with a cat eating canned food. This is a crucial point when one considers how common kidney and bladder problems are in the cat.

[/FONT]En kat der spiser tørfoder skal drikke min. 0,5 dl vand pr. kg krops vægt. Dvs en kat på 5 kg skal drikke 2,5 dl. vand om dagen ! (men bemærk at vand ikke er det eneste problem ved tørfoder)

På svensk katteforum (Kattforum - Svenska katters diskussionsforum) er der også diskussion af emnet - her er spørgsmål & svar fra dr. Pierson (jeg har lige lavet en fed nede i teksten hvor jeg syntes der er en meget vigtig pointe)

[…]
One of the cat owners posting said she really thinks wet food is what is best for our cats but she would like to read more about the studies that support your opinions, the lack of references makes her critical to the reliability of the articles. She would also like information about your education.

Best wishes, Viktoria

Piersons svar:
Hi Viktoria,

I have to laugh…and get frustrated… when someone asks for references to prove that we need to feed cats like cats…and NOT cows…when, in fact, it is up to them to prove to me that they can stray so far from how a cat is designed to eat and have them thrive.

Please refer this person to Dr. Zoran’s article linked at the top of the sidebar at catinfo.org. If the person cannot read English…I am not sure what else I can do.

I graduated from University of California at Davis in 1984. I became extremely interested in feline nutrition and medicine in 2002 when my own cat became ill with intestinal problems. I began doing a great deal of research in this area along with engaging my common sense. The issue of common sense is an important one and is something that so many people lack when considering what to feed to a cat.

Once I got my cat on a more species-appropriate diet, he intestinal problems improved immediately and I have seen this happen time and time again with many other cats.

I have spent the past 8 years focusing on feline medicine and nutrition. I consult with people from all over the world and have seen, first hand, many, many cats become well again once they were fed a species-appropriate diet.

It is simply illogical to feed dry food to any cat. In fact, I like to turn the question around and ask people to prove to me that cats can thrive on grains. The ball is in their court…not mine. They are the ones who insist on straying so far from nature. It is not up to me to prove my position. It is up to them to prove theirs.

Feel free to post/print any of the above anywhere.

Dr. Pierson

artikel der henvises til:
http://catinfo.org/zorans_article.pdf

[quote=Bølle-missen;354407]Man kan også bruge en engangssprøjte med vand og lade katten drikke af den… :smiley:

Freja synes det er rigtig hyggeligt :thumbup:[/quote]

Det gør jeg også med Mea min kat med kronisk nyresvigt :slight_smile:
Men når katten er glad for vådfoder (og som mine tre for opblødt tørkost) så vil jeg hellere give det som basis fremfor at skulle give alle 4 katte med en engangssprøjte -tihi Det er jo ikke så mange ml (max 40 mL siger min dyrlæge) man må give af gangen, så det ville være ret mange gange på en dag :slight_smile:

[quote=Bølle-missen;354410]Marianne, kunne jeg ikke få dig til at tjekke indholdfortegnelsen for det to (mht. kylling) og så sende mig en pb om resultatet? :)[/quote]Der er kylling i Wild Prairie. Jeg husker ikke mht Grasslands -mine katte nægter at spise det. Men Pacifica er uden kylling.

Der er æg i Grasslands til gengæld.

Pacifica er uden æg :slight_smile:

Jo - nu ved jeg ikke lige, hvorfor der blev spurgt om kylling.
Men jeg anser ikke 60-70% fisk for at være kattemad alene. Fint til at blande med, men jeg ville ikke turde fodre med så meget fisk alene.

Idag har jeg købt en masse dåsemad, af mærket Amora - det skulle være 100% kød. Jeg har købt 10 dåser - alle forskellige. Nogen der kender mærket, det er tysk tror jeg.

Og så ville jeg have købt frost mus og kyllinger - men frost musene kostede 10 kr stk, så der er planen så lavet om til at fange dem ude i stalden eller købe et par avls mus i stedet :slight_smile:

De har dog stadig fri adgang til tørkost. Kan man fodre sin kat udelukkende med mus?