Foder til ældre, steriliseret, lidt tyk kat der fælder

Jeg er i tvivl om hvordan man skal vægte de forskellige ting ifht. foder. Min Misser er langhåret og fælder en del, det betyder også at hun kaster en hel del hårboller op, selvom jeg reder hende (næsten) dagligt og jeg håber at kunne reducere dette. Udover hun fælder er en lidt ældre kat (7år), steriliseret og indekat med tendens til overvægt. Hun får i øjeblikket Hills mature adult sterilised tørfoder med kylling og det kan hun have stående til fri afbenyttelse uden at blive overvægtig – det kan hun ikke med Royal Canins tilsvarende udgave (måske fordi det smager bedre…). Jeg ved ikke om det betyder noget, men hun er en MCO/huskat blanding, er ikke helt så stor som en MCO, men vejer gode 5,5kg når hun har sin idealvægt.

Er der nogen der har erfaring med eller ideer til eller erfaring med et foder der kan tilgodese alle hendes behov? Er det ok at blande og i hvilket forhold? Af hvad jeg kan se har anti hairball foder et noget højere fedtindhold end det hun allerede får og jeg er bange for hun bliver tyk (igen) – jeg ville være ked af at hun ikke kan have mad stående til fri afbenyttelse, men kan jeg løse problemet ved at blande to typer foder sammen og afmåle hendes indtag må det være det.

Hun vil i øvrigt kun spise tørfoder og kun det der smager af kylling – udover Whiskas hairball controle godbidder, men de hjælper ikke på at hun fælder, overhoved.

Det bedste ville være hvis du kunne få hende til at spise vådfoder uden korn og sukker.

Er det ikke muligt så find foder med højt proteinindhold.

Katte bliver tykke af kulhydrater ikke fedt :slight_smile:

Men at give hende vådfoder hjælper vel ikke på hårbolleopkast? Desuden har jeg og tidligere ejer prøvet alt muligt. Hun nægter at æde andet end tørkost med kylling og tun fra dåse…

Hvis ikke fedt gør noget så er det vel fint at blande noget antihairball i hendes maturefoder?

Det burde være okay… Jeg ville tage hende helt af mature foderet.

Evt blande med denne : Porta 21 Finest Sensible - uden korn kattefoder | zooplus.dk

(ved ikke om du handler på zooplus, men husk altid at sammenligne prise på dk, de og co.uk

Menneske dåsetun er ikke særligt sundt for katte heller. Der er meget salt i, som katten ikke har brug for

Denne Almo Nature kattefoder | zooplus.dk lugter rigtigt meget af tun når man åbner den og konsistensen er også derhen af. Har dog ikke smagt den :tihi:

En af disse Porta 21 kattefoder | zooplus.dk er engang (ved en fejl) blevet serveret til en kattegals børn og de skulle vist også minde en hel del om tun :slight_smile:

Jeg ved godt at dåsetun ikke er godt for katte, så der er strenge restriktioner på, men vil da forsøge det du linker til :slight_smile:

Den ikke bare minder om tun. Den ER tun :slight_smile: Og ikke andet, så det er ikke fuldfoder. Derfor kan man godt give det engang imellem, men ikke som hovedmåltid.

[QUOTE=PivC;1188354]

En af disse Porta 21 kattefoder | zooplus.dk er engang (ved en fejl) blevet serveret til en kattegals børn og de skulle vist også minde en hel del om tun :)[/QUOTE]

Det var vist noget med at de tog selv - og tog fejl :tihi:

Knirke får kun RC Renal med tun vådfoder…det er nyrediæt, dvs lavere proteinindhold, men til gengæld er proteinet af en højere værdi, men lettere omsætteligt, så nyrerne skånes, hvilket er humlen i nyrediæt.
Det er fuldfoder.
Hun må ikke få andet, men vil så heller ikke…hun eeeeelsker sin Renal :ok:
Hun spiser 2½ pose dagligt…og Sim-Sim spiser 3 poser…han spiser også Almo Nature + Applaws + Porta 21…og så lidt tørfoder også. :rock: